۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7910194
T T
۰ نفر
پروفسور گرجی: کاشت الکترود در مغز به درمان مصروعین کمک می کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/27 علمی آموزشی.صرع.الکترود.گرجی تهران- پروفسور علی گرجی استاد دانشگاه مونستر آلمان و موسس مرکز علوم اعصاب رضوی مشهد از درمان بیماران صرعی با کمک کاشت الکترود در مغز خبر داد.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، تارنمای دویچه وله (صدای آلمان ) روز سه شنبه در مقدمه گفت وگو با علی گرجی نوشت: مراحل تکمیل دو مرکز علوم اعصاب شفا در تهران و تحقیقات علوم اعصاب رضوی مشهد که توسط پروفسور علی گرجی راه اندازی شد، ادامه دارد.
کاشت الکترود در مغز برای درمان بیماران صرعی، ایجاد آزمایشگاه های مجهز برای بیماری های صعب العلاج و طرح مقابله با نوروتروما یا ضربات سر و نخاع از جمله طرحهایی است که اینک در دست مسئولان این دو مرکز قرار دارد.
دکتر گرجی درباره امکان درمان هر دو نوع صرع یعنی صرع کوچک و بزرگ در بخش صرع مرکز علوم اعصاب بیمارستان رضوی مشهد و شفا در تهران گفت: بطور کلی تمام انواع صرع را می توانیم در این مراکز درمان کنیم و تفاوت خیلی زیادی در نوع درمان این دو نوع صرع وجود ندارد.
وی افزود: معمولا صرع کوچک یا ابسنس به درمان دارویی جواب می دهد و نوع مقاوم به درمان آن خیلی کم هست ولی صرعهای مقاوم به درمان بیشتر در نوع صرعهای بزرگ یا ژنرالیزه یا گراند مال دیده می شود که این نوع از صرع ها احتیاج به روش های درمانی دیگری هم دارد.
پروفسور گرجی درباره زمان اجرای طرح کاشت الکترود در مغز در بیمارستان رضوی مشهد اظهار داشت: اگر همه چیز خوب پیش برود، حدود تیر یا مرداد ماه این کار را انجام خواهیم داد.
البته در ابتدای کار کاشت این الکترودها برای تشخیص بیماری خواهد بود ولی امیدواریم که با ورود تکنولوژی و دانش لازم بتوانیم از کاشت الکترودهایی که با تحریک قسمت هایی از مغز در درمان صرع موثر هستند نیز در چند ماه آینده در درمان این بیماری ها کمک بگیریم.
وی درباره میزان درمان مصروعین با کمک کاشت الکترود در مغز اضافه کرد:یک نوع از این الکترودها برای تشخیص به کار می رود. این الکترودها در مواردی که بیمار دچار صرع مقاوم به درمان است و ما نمی توانیم دقیق محل شروع صرع را مشخص کنیم، کاربرد دارند.
در این موارد الکترودها به جراح و متخصص صرع کمک می کنند تا وی بتواند دقیق مشخص کنند، چه نقطه ای از مغز عامل بروز صرع است و بعد با عمل جراحی آن را خارج کنند.
پروفسور گرجی با بیان اینکه یک استفاده درمانی هم از کاشت الکترود وجود دارد، افزود: در این روش از الکترودها برای تحریک مغز استفاده می شود که می توان برای بسیاری از انواع صرع مقاوم به درمان از آن استفاده کرد و یا حتی صرع خیلی از بیماران با این روش می تواند متوقف شود. همچنین برای بیماران دیگر مانند پارکینسون این نوع از الکترود برای کاهش عوارض جانبی یا بالینی بیماری می تواند موثر باشد.
خبرنگار دویچه وله سوال کرد: قرار است در هر دو مرکز اعصاب رضوی و شفا در تهران آزمایشگاه های مجهزی هم برای تحقیق در درمان بیماران صعب العلاج دایر بشود، آیا بیماری قطع نخاع هم جزو این بیماری های صعب العلاج محسوب می شود؟ پروفسور گرجی پاسخ داد: قطعا. این مرکز تحقیقاتی در تهران راه اندازی شده و حدودا 8 تا 9 ماه است که کار می کند و در مشهد هم در اواسط سالجاری راه اندازی خواهد شد و یکی از بخش هایی که به آن توجه خاصی وجود دارد، ضایعات و صدمات نخاعی است که قرار است روی آن هم کار شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر برای قطع نخاع درمانی در این مراکز وجود دارد، افزود: در حال حاضر در هیچ جای دنیا برای قطع نخاع درمان قطعی وجود ندارد. در کل دنیا این مساله در حد تحقیقات قرار دارد، ولی درمان عوارض جانبی قطع نخاع در تهران انجام می شود.
به گفته وی، بخشی از مرکز شفا مربوط به درمان بیماران قطع نخاعی است و مشکلاتی مثل تخلیه مثانه یا اسپاسم ها (گرفتگی عضلانی ) و دردهای عضلانی را هم می توانند در آن بخش درمان کنند.
پروفسور گرجی با بیان اینکه یکی از مشکلات شایع در ایران سوانح، از جمله سوانح رانندگی، است به رقم کشته شدگان این حوادث که سالانه بین 22 تا 23 هزار نفر است، اشاره کرد.
وی افزود:حدود 750 هزار نفر هم دچار حادثه می شوند که بسیاری از این بیماران به صدمات و ضربه های مغز و نخاع گرفتار می شوند. بسیاری از بیماری های عصبی، مثل صرع، سردرد و اختلالات رفتاری و شناختی می تواند به دنبال این ضربات به وجود بیاید که یکی از اهداف هر دو مرکز نامبرده پیشگیری از این صدمات است .
وی ابراز امیدواری کرد که با پیشگیری از ضربات سر و نخاع میزان زیادی از بیمارانی که در سال های آینده احتمالا به دلیل این ضربات به بیمارستان ها مراجعه می کنند، کاهش یابد.
وی در خاتمه افزود: یکی از کارهایی که ما در ایران برای پیشگیری از ضربات سر و نخاع شروع کرده ایم و بعضی از روزنامه ها به ما کمک می کنند، آموزش همگانی است. به عنوان مثال بستن کمربند، استفاده از کلاه ایمنی، روش های استاندارد برای آموزش و پیشگیری از این صدمات در کودکان با آموزش به آنها.
همچنین روش مقابله اولیه با این صدمات، به عنوان مثال حمل کسی که دچار ضربه ی سر و نخاع شده از محل حادثه به بیمارستان. این یکی از علوم کنونی دنیا است و متخصصانی هستند که آن را آموزش می دهند.
صویر1880** شماره 165 ساعت 17:46 تمام
۰ نفر