۱۴ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7958951
T T
۰ نفر

وال استریت ژورنال:

۱۴ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7958951
وال استریت ژورنال: تلاش کلینتون برای جلب حمایت همسایگان روسیه خالی از دشواری نیست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/14 سیاسی.آمریکا.کلینتون.سفر منطقه ای تهران - سفر وزیر خارجه آمریکا به آسیای میانه برای تحکیم روابط واشنگتن با همسایگان روسیه، خالی از دشواری نیست و مستلزم به کارگیری همه مهارت های دیپلماتیک از سوی هیلاری کلینتون است.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت، وزیر خارجه آمریکا که با هدف اشاعه دمکراسی و تحکیم روابط کشورش با همسایگان روسیه، به آسیای میانه سفر کرده است، باید آمیزه ای از همه مهارت های دیپلماتیک خود را به کار گیرد.
به نوشته این روزنامه، به نظر می رسد کلینتون در این سفر منطقه ای به اوکراین، لهستان، آذربایجان، ارمنستات و گرجستان که اولین مرحله آن با ملاقات با رئیس جمهوری جدید اوکراین در کی یف آغاز شد، این فرصت را دارد که روند برقراری مناسبات جدیدی را پس از گذشت 18 ماه از برخورد تهاجمی دولت جرج بوش با این کشورها، پایه گذارد.
توماس دو وال کارشناس مسایل قفقاز بنیاد آمریکایی کارنگی در رابطه با دیدار کلینتون و ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین گفت، روند مشارکت آمریکا در منطقه باید بازتعریف و اصلاح شود و با توجه به نبود تعامل با منطقه در دوره بوش، دولت اوباما باید در این زمینه توازن برقرار کند.
به اعتقاد تحلیلگران، بی توجهی به برقراری مناسبات با آذربایجان باعث رویگردانی متحدی از آمریکا آن هم در برهه ای شده که ممکن است حوزه های انرژی و امنیتی آمریکا را در معرض مخاطره قرار دهد.
سفر به قرقیزستان در دستور کار کلینتون قرار ندارد اما، حوادث اخیر خونبار در این کشور که به سقوط دولت آن و کشته شدن هزاران نفر در درگیری های قومی منتهی شد، بر بی ثباتی و تزلزل شرایط منطقه و نیز اهمیت راهبردی آن صحه می گذارد.
ماناس قرقیزستان مقر پایگاه نظامی آمریکا - شاهراه عرضه ملزومات و تجهیزات مورد نیاز عملیات آمریکا در افغانستان- است.
کلینتون در سفر به اوکراین که رئیس جمهوری اش به جای پیگیری التزام و تعهد سلفش در زمینه عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، به سرعت راه تحکیم مناسبات با مسکو را در پیش گرفت، از وعده بازبودن در این سازمان به روی عضویت کی یف سخن گفت.
پارلمان اوکراین ، پنجشنبه شب، یعنی درست چند ساعت قبل از ورود کلینتون به اوکراین، قانونی را با این مضمون که اوکراین یک کشور غیرمتعهد است، تصویب کرد.
اما، سفر کلینتون به آذربایجان به راحتی و همواری سفر به اوکراین نبود.
سران و مقام های آذربایجان از اعمال فشار سال گذشته آمریکا برای انعقاد توافقنامه ای بین ترکیه و ارمنستان -رقیب آذربایجان- به شدت برآشفته و خشمگین هستند.
باکو که احساس می کرد آمریکا، منافع آذربایجان را در این مذاکراتی که در حال حاضر متوقف شده، نادیده گرفته است، در واکنش به این اقدام واشنگتن، گاز طبیعی بیشتری به روسیه فروخت و روابط خود را با تهران گسترش داد.
برخی روایات حاکیست که آذربایجان ممکن است در روابط خود با آمریکا - دادن مجوز استفاده از خاک کشورش برای انتقال ملزومات جنگی به افغانستان و انعقاد قرارداد با شرکت های انرژی آمریکا- تجدید نظر کند.
باکو که بودجه دفاعی اش طی یک دهه گذشته، 6 برابر شده، درباره احتمال ازسرگیری جنگ بر سر اراضی تحت کنترل ارمنستان نیز هشدارهایی داده است، جنگی که ممکن است موجب وقفه و یا اختلال در عملیات خطوط لوله حیاتی برای انتقال گاز و نفت خزر شود که آمریکا هم در احداث آن نقش دارد و از آن منتفع می شود.
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در نامه ای که در ماه ژوئن همراه رابرت گیتس وزیر دفاع کشورش راهی آذربایجان کرد، خطاب به رئیس جمهوری این کشور گفته بود که از وجود مشکلات جدی در روابط دو کشور مطلع است اما، می توان با گفت وگو، آن ها را حل و فصل کرد.
در رابطه با گرجستان نیز باید گفت، هرچند میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهوری این کشور از زمان زمامداری اوباما، برای دیدار با او به کاخ سفید نرفته است اما، مقامات گرجستان گفته اند، با بهبود و ترمیم رابطه آمریکا با مسکو موافقند.
آمریکام ** 1088 شماره 029 ساعت 09:34 تمام
۰ نفر