۱۵ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7959331
T T
۰ نفر

عربستان سعودی و مشکل تامین انرژی

۱۵ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7959331
عربستان سعودی و مشکل تامین انرژی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/15 اقتصاد.فاینشال تایمز.عربستان.نفت تهران- با وجود اظهارات ضد و نقیض مسوولان کشور عربستان و در صورت ادامه روند فعلی، سعودی ها تا چند سال آینده مجبور خواهند شد برای تامین برق و سوخت مورد نیاز داخلی، تا 3 میلیون بشکه از صادرات فعلی نفت خود را در داخل مصرف کنند.
به گزارش فایننشال تایمز به نقل از آژانس خبری عربستان، ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، دستور توقف عملیات های اکتشاف نفت به منظور ذخیره سازی ثروت هیدروکربنی این کشور برای نسل های آینده را صادر کرده است.
ملک عبدالله در دیدار با دانشمندان سعودی در حال تحصیل در واشنگتن اظهار داشت: من در نشست کابینه از اعضای دولت خواستم تا به درگاه خداوند دعا کنیم که این نعمت را برای همیشه در اختیار ما قرار دهد.
این در حالی است که وزیر نفت عربستان سعودی به نشریه داو جونز گفته است که منظور پادشاه عربستان توقف فوری عملیات های اکتشاف نبوده، بلکه منظور وی آن است که فعالیت های اکتشافی در آینده باید بصورت عاقلانه و منطقی صورت گیرد.
به گفته علی النعیمی، وزیر نفت کشور عربستان سعودی، این کشور تا سال 2020 نیازی به افزایش ظرفیت تولید نفت خود ندارد.
این در حالی است که روزنامه آپ استریم در ماه مه (اردیبهشت / خرداد) گزارش داد که عربستان سعودی در حال اکتشاف ذخایر هیدروکربنی در دریای سرخ است و برغم دشواری های جغرافیایی این دریا، از قبیل عمق 2 کیلومتری آب، دمای بالا و وجود لایه های نمک، این کشور توانسته 22 کیلومتر داده های لرزه نگاری این منطقه را ثبت کند. عربستان سعودی همچنین اکتشاف در اطراف میدان نفتی مانیفا در خلیج فارس را عملیاتی کرده است.
اما هدف عمده عربستان کشف ذخایر جدید گازی است، زیرا این کشور با مشکل عرضه و تامین برق در داخل کشور مواجه است. دولت عربستان یارانه های زیادی را به برق و سوخت مصرفی در داخل کشور اختصاص می دهد و در نتیجه ی تخصیص این یارانه ها، مصرف گاز جهت تامین سوخت و برق مورد نیاز داخل به سرعت رو به افزایش است.
همچنین عربستان سعودی در ماه گذشته، 877 هزار بشکه نفت، معادل 11درصد نفت صادراتی خود را برای تامین برق مورد نیاز خود در داخل به مصرف رسانده است.
در واقع دستور توقف اکتشاف ذخایر جدید از سوی پادشاه عربستان یادآور این هشدار ماه آوریل خالد الفلیح، رییس شرکت نفتی آرامکوی عربستان، است که گفته بود اگر تا سال 2028 الگوی بهره وری داخلی در عربستان بهبود نباید، این کشور ناچار است 3 میلیون بشکه از نفت صادراتی خود را به مصرف داخل برساند.
می توان گفت در درازمدت این وابستگی عربستان به ذخایر نفتی خواهد بود که نگرانی و دغدغه بزرگی برای این کشور محسوب می شود.
آمریکام 9163**9154** شماره 190 ساعت 18:09 تمام
۰ نفر