هشدار کارشناسان نسبت به آزمایش هسته‌ای مسکو در پاسخ به اقدامات تنش‌زای غرب

تهران- ایرنا- چند کارشناس تسلیحاتی در گفت‌وگو با رویترز نسبت به امکان آزمایش هسته‌ای مسکو در واکنش به مجوز غرب به کی‌یف برای استفاده از تسلیحات دوربرد ارسالی به منظور تهاجم به خاک روسیه هشدار دادند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این خبرگزاری انگلیسی، سه کارشناس ناظر اعلام کردند که گزینه‌های ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در تلافی مجوز غرب به اوکراین برای استفاده از تسلیحات ارسالی دور برد به منظور تهاجم به خاک روسیه، می‌تواند شامل حمله به دارایی‌های نظامی انگلیس در نزدیکی روسیه یا در بدترین حالت، انجام آزمایش هسته‌ای برای نشان دادن مقصود خود باشد.

این خبرگزاری می‌افزاید: در گرماگرم تشدید تنش‌های شرق و غرب بر سر اوکراین، کی‌یر استارمر نخست‌وزیر انگلیس در دیدار با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن، بر سر ارئه مجوز به کی‌یف برای استفاده از موشک‌های دوربرد تاکتیکی «اتکمز» آمریکایی و موشک «سایه طوفان» بریتانیایی گفت‌وگو کردند.

از سوی دیگر، پوتین روز پنج شنبه، به صراحت هشدار داد که غرب در صورت دست زدن به چنین اقدامی، به طور مستقیم با روسیه وارد جنگ می‌شود و ماهیت درگیری را تغییر می‌دهد. وی همچنین وعده واکنش درخور را داد، اما نگفت که این پاسخ چگونه خواهد بود.

این خبرگزاری در ادامه خاطرنشان کرده است که رئیس‌جمهوری روسیه در ماه ژوئن (خرداد) مسلح کردن دشمنان غرب به سلاح‌های روسی با هدف حمله به اهداف اروپایی و آمریکایی را از دیگر گزینه‌های پیش روی کرملین برشمرده بود.

اولریش کوئن کارشناس تسلیحات در «اندیشکده تحقیقات صلح و سیاست امنیتی» مستقر در هامبورگ در این زمینه به رویترز گفت که احتمال دارد پوتین برای ارسال نوعی پیام هسته‌ای، مثلا آزمایش یک سلاح هسته‌ای را در تلاش برای ایجاد هراس در غرب، پیگیری کند.

وی در این گفت‌وگو افزود: «این گزینه به طرز چشمگیری به معنای تشدید جنگ است و مساله این است که پوتین در واکنش به اقدامات دیگر غرب چه گزینه هایی پیش رو دارد».

این کارشناس تسلیحات یادآوری کرد: روسیه از سال ۱۹۹۰ (یعنی یک سال پیش از سقوط اتحاد جماهیر شوروی)، آزمایش تسلیحات هسته‌ای انجام نداده است. بنابراین چنین اقدامی نشان‌دهنده آغاز دوران خطرناک‌تری خواهد بود.

وی سپس هشدار داد که پوتین ممکن است احساس کند در واکنش به افزایش حمایت ناتو از اوکراین، ضعیف قلمداد شده است.

کوئن تاکید کرد: من امکان آزمایش هسته ای را رد نمی کنم، ضمن آنکه چنین اقدامی در راستای خروج روسیه از برخی ترتیبات امنیتی بین‌المللی است که طی چند دهه گذشته امضا کرده بود.

گرهارد منگت کارشناس مسائل امنیتی در دانشگاه اینسبروک اتریش نیز در مصاحبه با رویترز، امکان آزمایش هسته‌ای از سوی روسیه را رد نکرد و گفت آنها تمام آمادگی‌های لازم را انجام داده‌اند تا سیگنال لازم را به غرب بفرستند.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل دیروز جمعه به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که چنانچه ناتو به اوکراین مجوز استفاده از تسلیحات دوربرد را برای حمله به خاک روسیه بدهد، طرف مستقیم در جنگ جاری خواهد بود.

وی سپس تاکید کرد: «شما نباید این موضوع را فراموش کنید و به پیامدهای آن فکر کنید».

سرگئی میرونوف رهبر یک حزب سیاسی نزدیک به کرملین نیز دیروز جمعه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «لحظه حقیقت برای غرب فرا رسیده است که خواهان جنگی تمام عیار با روسیه است».

این خبرگزاری خاطرنشان کرده است که روسیه به عنوان بزرگترین قدرت اتمی جهان، در حال تجدید نظر در دکترین هسته‌ای خود و شرایطی است که در آن مسکو از چنین تسلیحاتی استفاده می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha