۸ اسفند ۱۳۹۰، ۹:۰۹
کد خبر: 80008044
T T
۰ نفر

تهران - مديركل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان گفت: افزايش سرمايه گذاري بخش خصوصي در بندر شهيد رجايي علاوه بر توسعه امكانات آن، نقش به سزايي در خنثي سازي فشارهاي ناشي از تحريم دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'علی اكبر صفایی' روز دوشنبه در بازدید خبرنگاران اعزامی به بندر شهید رجایی اظهار داشت: امسال تاكنون یك هزار و 400 میلیارد ریال قرارداد با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بندر صورت گرفته و این رقم تا پایان امسال به چهار هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

وی افزود: ظرفیت بندر شهید رجایی اكنون 3 میلیون تی ای یو (TEU) كانتینر (واحد شمارش) است كه انتظار می رود تا پایان سال 1391 با اجرای طرح توسعه به رقم 6 میلیون TEU كانتینر برسد.

بندر شهید رجایی در بین 71 بندر موجود در استان هرمزگان سهم بیش از 50 درصد از كل واردات و صادرات كشور را به خود اختصاص داده كه نشانه اهمیت و جایگاه شاخص این بندر است.

صفایی به خبرنگاران این را هم گفت كه مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر و شاهراه تجاری كشور با ارایه خدمات دریایی بندری و لجستیكی، تجارت بین الملل را تسهیل می كند ، سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را افزایش داده و رونق اقتصاد ملی را به همراه می آورد.

استان هرمزگان سالانه میزبان تردد 120 هزار شناور است و درمجموع 60 درصد صادرات و واردات كشور همراه با ترانزیت و ترانشیپ را به خود اختصاص داده است.

مدیر كل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان كه برای پاسخگویی به خبرنگاران از سوی معاونین و مدیران خود همراهی شده بود ، اظهار داشت: بنادر فعال در استان هرمزگان سالانه به طور متوسط 95 تا 100 میلیون تن عملیات تحویل بارگیری را انجام می دهند.

بندر شهید رجایی 87 درصد عملیات كانتینری بنادر كشور را در اختیار دارد.

وی این نوید را داد كه اكنون در كنار برنامه توسعه بندر شهید رجایی احداث 30 بندر كوچك چند منظوره در نقاط مختلف استان در دستور كار قرار دارد كه با بهره برداری از آنها شاهد رونق فعالیت بندری خواهیم بود.

از سوی دیگر اكنون بیش از یك هزار میلیارد ریال پروژه های مختلف در مجمع بندری شهید رجایی در حال ساخت است.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در مركز كریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد كه یكی از مهمترین كریدورهای ترانزیتی بین المللی در دنیا است.

این كریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل می كند.

اقتصام**1559**9189**1601