۱۴ اسفند ۱۳۹۰، ۸:۱۶
کد خبر: 80021547
T T
۰ نفر

كشف اكسيژن در قمر زحل

۱۴ اسفند ۱۳۹۰، ۸:۱۶
کد خبر: 80021547

تهران- ستاره شناسان براي نخستين بار موفق به كشف وجود اكسيژن در جو 'ديون' قمر زحل شدند.

به گزارش اسپیس دیلی، گروهی بین المللی از دانشمندان به سرپرستی محققان آزمایشگاه ملی 'لوس آلاموس' می گویند: یون های مولكول اكسیژن را در بالاترین سطح جو دیون – یكی از 62 قمر شناخته شده زحل- كشف كرده اند.

آنها با استفاده از فضاپیمای كاسینی ناسا موفق به این كشف شده اند.

نتایج این تحقیقات در نشریه 'Geophysical Research Letters' منتشر شده است.

دیون را در سال 1684 'جیوانی كاسینی' كشف كرد. این قمر، تقریبا در همان فاصله ماه با زمین، به دور زحل می گردد. این قمر كوچك حدود 700 مایل قطر دارد و سومین قمر بزرگ زحل است.

دیون همان طور كه هر 7/2 روز (حدود 65 ساعت) مدار زحل را می پیماید، هدف بمباران ذرات باردار (یون های) لایه مگنتوسفر بسیار قوی زحل قرار می گیرد.

این یونها به سطح 'دیون' برخورد می كنند و از طریق فرایندی موسوم به 'پراكنشی' یون های مولكول اكسیژن را به اتمسفر نازك دیون وارد می كنند.

سپس مگنتوسفر قوی زحل، این یون های مولكول اكسیژن را از اتمسفر دیون جدا می كند.

كاوشگر كاسینی در هنگام عبور از كنار این قمر در سال 2010، یون های اكسیژن را در اطراف دیون كشف كرد.

اكنون این دانشمندان وجود اكسیژن را در این قمر تایید كرده اند.

به گفته 'رابرت توكار' سرپرست این تحقیقات، غلظت اكسیژن در جو دیون مانند میزان اكسیژنی است كه در ارتفاع 300 مایلی جو زمین مشاهده می شود.

وی تاكید كرد با این حال این میزان اكسیژن برای حفظ حیات كافی نیست.

زحل یا كیوان، پس از مشتری، دومین سیارهٔ بزرگ منظومه شمسی و ششمین سیاره دور از خورشید است. زحل یك گلوله گازی غول‌پیكر است كه با وجود حجم زیادش تنها 95 برابر زمین جرم دارد. چگالی این سیاره حدود یك‌هشتم زمین و كمتر از آب است. یك روز كامل در زحل برابر 10 ساعت و 39 دقیقه در زمین و یك سال آن برابر 5/29 برابر سال زمین است.

علمی**9023**1544
۰ نفر