۱ فروردین ۱۳۹۱، ۷:۰۰
کد خبر: 80046460
T T
۰ نفر

نوشهر- روستاي 'كندلوس' واقع دردهستان زانوس رستاق بخش ييلاقي و كوهستاني كجور از روستاهاي هدف گردشگري درشهرستان نوشهر است كه در تعطيلات سال نو با جلوه هاي زيباي چشم نواز خود در انتظار ميهمانان نوروزي است.

به گزارش ایرنا ، این روستا درفاصله 75 كیلومتری جنوب شرقی نوشهر و در یكی از دره های زیبای رشته كوه های البرز قرارگرفته است كه ارتفاع آن از سطح دریا حدود یكهزارو 650 متر است و بنا به روایت برخی از كارشناسان و صاحب نظران در گذشته این روستا به میخساز معروف بوده است.

مزارع گیاهان دارویی با رنگ های متنوع ، جلوه باغ های میوه ، سرسبزی ارتفاعات سر به فلك كشیده البرز ، آب و هوای مطبوع و چشمه های آب معدنی ، شكوه و جذابیت خاصی به روستای كندلوس بخشیده است

براساس یافته های باستان شناسان ، پیشینه تاریخی روستای كندلوس به هزاره سوم قبل از میلاد می رسد . این روستا ، شاهد تمدن های گوناگون درادوارمختلف تاریخی بوده و نشانه هایی از تمدن قبل از میلاد ، تمدن ایران قبل از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام را در خود جای داده است.

وجود قبور و گورستانهای زرتشتی و مانوی ، همچنین ظروف و اشیاء قدیمی كه از گوشه و كنار این منطقه بدست آمده ، از تمدن درخشان این نقطه از مازندران در دوران قدیم حكایت می كند.

ناصرالدین شاه قاجاردرخاطراتش ازسفر به این منطقه یاد كرده است . ' كمال الملك ' نقاش نامی ایران نیز كه در این سفر همراه ناصر الدین شاه بوده ، تابلویی از این دهكده ترسیم كرده كه در ' كاخ موزه صاحبقرانیه ' موجود است .

این روستا با بافت مسكونی متراكم ، در شیب ملایم دامنه كوه پناه گرفته است وبیشتر معابراین روستا سنگفرش است . خانه های قدیمی ، بیشتر در دو طبقه با سقفی شیروانی و پوششی به شكل لت كوبی ویا سفالی دارند .

دیوارهای گلی ، ایوان های كوچك ، پنجره های چوبی و معماری ساده ، زیبایی این روستا را دو چندان كرده است . مصالح به كار رفته در بناهای قدیمی شامل سنگ ، گل ، خشت و چوب است ، اما در ساخت خانه های جدید ، از مصالح سیمان ، گچ ، آجر ، بلوك و تیرآهن نیز استفاده می شود .

براساس نتایج سرشماری سال 1390 ، جمعیت این روستا نزدیك به دوهزار نفراست به گونه ای كه در فصل سرما به مناطق قشلاقی مهاجرت می كنند.

درآمد اكثر مردم روستای كندلوس ، از طریق فعالیتهای زراعی ، دامداری و باغداری تامین می شود و عده ای از اهالی این روستا نیز در كنار فعالیت های زراعی ، به تولید صنایع دستی از قبیل جوراب و نمد می پردازند .

در گذشته ، قالی بافی ، جاجیم ، چادرشب ، شمد ، ساخت صنایع چوبی و ابزارهای فلزی در این منطقه رواج داشته است.

گندم و جو ، سیب ،هلو و چارمغز از عمده ترین محصولات باغی و زراعی اهالی این روستا به شمار می آید و دامداری سنتی و پرورش طیور نیز دراین منطقه متداول است .

شرایط اقلیمی و موقعیت مناسب جغرافیایی روستا ، زمینه را برای تولید انواع گل ها و گیاهان دارویی فراهم آورده است . تولید گیاهان دارویی ، یكی از منابع مهم درآمد مردم این روستا است .

پوشاك غالب مردم روستای كندلوس مانند سایر نواحی روستایی استان مازندران است ، ولی زنان این روستا در مراسم خاص ، از لباس های محلی شامل دامن پرچین ، پیراهن ، جلیقه و روسری استفاده می كنند .

اهالی این روستا، به زبان مازندرانی ( كجوری ) سخن می گویند.

این روستا با بافت قدیمی وفرهنگی ناب و دست نخورده فرهنگسرایی دارد كه آیینه تمام نمای فرهنگ و آداب رسوم اعتقادات وباورهای مردم منطقه است.

شگفت انگیزترین بخش این روستا 'موزه مردم شناسی و باستان شناسی كندلوس ' است كه بنای زیبای آن الهام گرفته از داستان‌های شاهنامه است و در آن اشیای مختلف و ارزشمندی مربوط به دوران مختلف تاریخی برای بازدید علاقه مندان نگهداری می‌شود.

این موزه دردو طبقه و 400 متر زیربنا ، در دامنه كوه به طور زیبایی ساخته شده است كه هر بیننده ای كه به این ساختمان وارد می شود ، در لحظه اول چشمش به كتیبه ای می افتد كه انگیزه برپایی این مجموعه را توضیح داده و شناسنامه معرفی اشیاء باستانی دهكده به حساب می آید .

موزه مردم شناسی كندلوس درحقیقت به قصد اشاعه فرهنگ اصیل و بومی منطقه ، با طراحی مهندسان و كمك اهالی دهكده ساخته شده است .

مجموعه اشیاء نگهداری شده در این موزه در بخش های مختلف طبقه بندی شده است وشامل بافته ها ، پوشاك و زینت آلات روستایی ، مجسمه ها ، نقاشی های سنتی و قهوه خانه ای ، ظروف و ابزار آلات فلزی و چوبی و اشیاء و ظروف سفالی ، چینی آلات ، وسایل روستایی از هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره قاجاریه است .

اسناد و كتب خطی ، نسخ خطی ، كلام ا... مجید ، دیوان اشعار و عقد نامه ها و فرامین نیز بخشی از این گنجینه به شمار می رود .

درهر گوشه این فرهنگسرا ، آثاری قرار دارد كه با شناسنامه و اطلاعات دقیق ، به صورت زیبایی در كنار هم چیده شده اند و راوی فرهنگ اقوام ساكن مازندران هستند . در یك كلام ، فرهنگسرای كندلوس ، نمایشگاهی مملو از زیبائیها و تاریخ مردم منطقه مازندران است .

وجود رستوران، فروشگاه‌های مختلف ،پارك بازی، كتاب فروشی و ساختمان های بسیار زیبا و دیدنی اقامت در این منطقه دیدنی را امكان پذیر كرده است.

از دیگر دیدنی های روستای كندلوس ، مجتمع كشاورزی تولید گیاهان دارویی است .

این مجتمع در 1365 با هدف كشت ، پرورش ، تولید و بسته بندی گیاهان دارویی و معطرونیز تولید اسانس ها و روغن های گیاهی درزمینی به مساحت 10 هكتار دراین روستا ایجاد شده است .

دراین مجتمع (موزه گیاهان دارویی ) بیش از 250 گونه گیاه ژنتیك ارزشمند در ایران تولید و همچنین به دیگر كشورها نیز صادر می شود.

درمجموع ، روستای كندلوس به دلیل وجود موزه مردم شناسی ، موزه گیاهان دارویی ، جاذبه های كوهستانی و ییلاقی و دارا بودن مراكز اقامتی و خدمات گردشگری ، از شهرت فراوان برخوردار است.

بنابر آمار از منابع رسمی ، این روستا سالانه پذیرای میلیون ها گردشگرداخلی و خارجی است.

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نوشهر و چالوس، اعتبارات قابل توجهی از محل سفرهای استانی دولت خدمتگزار برای بافت تاریخی و گردشگری این روستا در نظرگرفته شد.

'سیدعلی اصغر موسوی ' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : به رغم حفظ بافت بكر روستاهای هدف گردشگری، برخی زیرساختهای لازم برای رفاه گردشگران در این روستا فراهم شده است و امیدواریم در نوروز 91 بتوانیم میزبانی شایسته برای گردشگران این منطقه باشیم. ك/4

624/402