۱۷ فروردین ۱۳۹۱، ۹:۳۹
کد خبر: 80062304
T T
۰ نفر

تهران - حضرت آيت الله خامنه اي درباره عظمت شخصيت حضرت فاطمه(س) فرمودند: مقام فاطمه زهرا(س) از جمله آن مقاماتي است كه تصور آن براي انسان هاي معمولي، يا ممكن نيست يا دشوار است.

ایشان در بیاناتی كه در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در سیزدهم خرداد سال 1389 داشتند تصریح كردند : فاطمه زهرا، صدیقه‌ كبري‌(س)، بزرگترین بانوي تاریخ بشر، افتخار اسلام، افتخار این دین و افتخار این امت است.

مقام فاطمه زهرا(س) از جمله آن مقاماتي است كه تصور آن براي انسان هاي معمولي، انسان هاي متعارف - امثال ما - یا ممكن نیست، یا دشوار است، معصوم است دیگر. نه به حسب مسوولیت رسمي، پیغمبر است، نه به حسب مسوولیت رسمي، امام و جانشین پیغمبر است اما در رتبه، در حد پیغمبر و امام است.

ائمه هدي (ع) نام مبارك فاطمه‌ زهرا(س) را با عظمت و با تجلیل می بردند؛ از معارف صحیفه‌ فاطمي نقل می كردند، اینها چیزهاي بسیار عظیمي است. فاطمه زهرا(س) این است. آنچه در زندگي ظاهري آن بزرگوار وجود دارد، از یك سو علم و حكمت و معرفت است، كه حتي در خطبه‌اي مثل خطبه فدكیه معروف آن بزرگوار كه هم شیعه آن را نقل كرده است، هم اهل سنت لااقل بعضي از فقرات آن را نقل كرده‌اند - بعضي هم همه‌ آن خطبه را نقل كرده‌اند - وقتي نگاه می كنید در حمد و ثناي این خطبه، در مقدمات این خطبه، مي‌بینید یكپارچه حكمت و معرفت از زبان دربار آن بزرگوار در فضا منتشر شده و امروز بحمداللَّه براي ما باقي مانده - در آنچنان موقعیتي كه بحث تعلیم نبود، خطاب مربوط به علم و معرفت نبود، در واقع یك محاجه‌ سیاسي بود - در عالي‌ترین سطحي كه براي ما قابل درك است، در این خطبه‌ مباركه، معارف الهي و معارف اسلامي ذكر شده است.

از سوي دیگر، زندگي آن بزرگوار مشحون است به مجاهدت، مثل یك سرباز فداكار در عرصه‌هاي مختلف، این بزرگوار حضور فعال و مؤثر دارد. از دوران كودكي در مكه، در شعب ابي‌طالب، در كمك‌رساني و روحیه‌دهي به پدر بزرگوارش، تا همراهي با امیرالمؤمنین(ع) در مراحل دشوار زندگي در مدینه، در آن جنگ ها، در آن غربت ها، در میان آن تهدیدها، در آن سختي زندگي مادي و فشارهاي گوناگون و همچنین در دوران محنت آن بزرگوار - یعني بعد از رحلت پیغمبر - چه در مسجد مدینه، چه در بستر بیماري، در همه‌ این مراحل، این بزرگوار مشغول فعالیت است، مشغول تلاش است، یك حكیم مجاهد، یك عارف مجاهد.

فراهنگ ** 1003 **