۲۵ فروردین ۱۳۹۱، ۱۱:۳۸
کد خبر: 80075938
T T
۰ نفر

عقب نشيني فيليپين در رويارويي سرد دريايي با چين

۲۵ فروردین ۱۳۹۱، ۱۱:۳۸
کد خبر: 80075938

كوالالامپور - فيليپين روز جمعه اعلام كرد كه بزرگترين كشتي جنگي خود را از منطقه مورد مناقشه با چين عقب كشيده است اما موضوع رويارويي سرد دو كشور در اين منطقه با توجه به اينكه چين سومين قايق گشت زني خود را به اين منطقه اعزام كرده، همچنان پابرجاست.

به گزارش ایرنا از مالزی، بر اساس بیانیه رسمی دولت فیلیپین كه عصر چهارشنبه صادر شد، 8 قایق ماهیگیری چینی در آب هایی كه فیلیپین مدعی مالكیت آنهاست در حال ماهیگیری بوده اند كه یك كشتی جنگی فیلیپینی قصد بازداشت آنها را داشته است اما دو كشتی ساحلی گشت زنی چینی مانع از این كار شده اند.

به گزارش رسانه های محلی، 'آلبرتو دل روزاریو' وزیر خارجه فیلیپین گفت كه كشورش در شرایط كنونی تلاش می كند تا موضوع از راه های دیپلماتیك حل و فصل شود.

'رائول هرناندز' سخنگوی وزارت خارجه فیلیپین در این باره اظهار داشته كه اتفاق اخیر نشانه یك رویارویی سرد بین پكن و مانیل بوده است. وی در عین حال تصریح كرده كه معلوم نبوده است كه آیا این دو كشتی گشت زنی چینی به سلاح نیز مجهز بوده اند یا نه؟

در یك تنش سرد دو كشتی گشت ساحلی چینی مانع از عملیات ناو جنگی فیلیپینی برای دستگیری ماهیگیران چینی در آب های مورد مناقشه در دریای جنوب چین شدند.

رویارویی اخیر یكی از مهمترین برخوردهای اخیر چین و فیلیپین بوده است كه می تواند آتش اختلافات دو كشور را شعله ور كند. چین و فیلیپین در خصوص مالكیت بر بخشی از آب ها و جزایر دریای جنوب چین با یكدیگر اختلاف دارند. فیلیپین خواستار حمایت اعضای اتحادیه آ.سه.آن و دولت آمریكا از خود در این مناقشه است. سران آ.سه.آن نیز در نشست اخیر خود در كامبوج نسبت به گسترش اختلافات در خصوص دریای چین جنوبی ابراز نگرانی كرده و خواستار حل و فصل مسایل موجود با چین شده بودند.

دولت آمریكا نیز مناقشه دریای جنوب چین را بهانه ای برای حضور و مداخله بیشتر در منطقه شرق آسیا می داند اما چین با شدت با هرگونه مداخله خارجی در این مناقشه مخالف است و خواستار گفت و گوهای درون منطقه ای برای حل اختلافات درباره این دریاست.

آمریكا به تازگی با دولت فیلیپین به توافقاتی دست یافته كه بر خلاف قانون اساسی فیلیپین بار دیگر پایگاه های خود را در این كشور مستقر كند و قراردادهای جدید خرید تسلیحات نیز بین دو كشور به امضاء رسیده است.

به دنبال اعلام موافقت فیلیپین با استقرار نظامیان آمریكا درخاك این كشور، برخی از تحلیلگران و محافل رسانه ای چین با انتقاد نسبت به این رویكرد، خواستار اعمال تحریم های اقتصادی پكن علیه دولت مانیل شدند.

برخی تحلیلگران معتقدند كه پكن باید به این اقدام فیلیپین برای استقرار شمار بیشتری از نظامیان آمریكا دراین كشور و نیز افزایش رزمایش های نظامی با آمریكا، واكنش نشان داده و با اهرم های فشاری كه در اختیار دارد مانع از فعالیت های اقتصادی فیلیپین با دیگر كشورهای جنوب شرق آسیا شود.

فیلیپین كه درحال مناقشه با چین برسر مالكیت قلمرو دریای چین جنوبی است اعلام كرده كه با طرح آمریكا برای استقرار نیروهای نظامی بیشتر این كشور در خاك خود و برپایی رزمایش های بیشتر فیمابین موافقت كرده است.

این اقدام دولت مانیل درحالی صورت می گیرد كه اعلام طرح های اخیر آمریكا برای توسعه حضور نظامی بیشتر در منطقه آسیا - اقیانوسیه اعتراض چین را به دنبال داشته است.

باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (آبان) اعلام كرد درصدد استقرار دو هزار 500تفنگدار آمریكایی در شمال استرالیا است و به تازگی نیز بخشی از این نیروها به منطقه داروین استرالیا وارد شده اند. این رویكرد آمریكا با مخالفت كشورهای منطقه جنوب شرق آسیا از جمله مالزی و اندونزی مواجه شده است.

یك ماه پس از آن نیز یك مقام نیروهای دریایی آمریكا از طرح كشورش برای استقرار شماری از كشتی های جنگی خود در سنگاپور خبر داد.

بر اساس این گزارش، آلبرتو دل روزاریو وزیر خارجه فیلیپین در تماس با سفیر چین در مانیل به وی تاكید كرده است كه منطقه ای كه این حادثه در آن روی داده است جزء قلمرو فیلیپین بوده است. در مقابل سفارت چین در فیلیپین نیز با صدور بیانیه ای تاكید كرده است كه منطقه مورد نظر جزء قلمروی سرزمینی چین بوده است و از كشتی جنگی فیلیپینی خواسته تا این منطقه را هرچه سریعتر ترك كند.

در این بیانیه همچنین از طرف فیلیپینی خواسته شده است كه هرچه سریع تر فعالیت های غیرقانونی خود را در قلمروی چین متوقف كند.

آساق**335
۰ نفر