چابهار-مديركل اداره بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان گفت: ميزان تخليه و بارگيري كانتينري كالا در بنادر شهيدبهشتي و كلانتري چابهار طي سال گذشته 63 درصد رشد داشته است.

مهندس 'سیاوش رضوانی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رشد به سبب دستاوردهای موفق در بخشهای جذب سرمایه گذاری، عمرانی و تخلیه و بارگیری در شهر بندری چابهار حاصل شده است.

وی اظهارداشت: عملیات 'تخلیه و بارگیری' كانتینری انجام شده طی سال گذشته در بنادر چابهار معادل یك میلیون و700 هزارتن كالای نفتی و غیرنفتی شامل 30 هزار و 777 تیو (TEU) كانتینر بوده است.

وی گفت: از حدود یكصد نفت كش پهلوگرفته در بندر شهیدبشتی چابهار ، پارسال مجموعا یك میلیون و 143هزار و 426 تن بنزین و سایر فرآورده های نفتی تخلیه و بارگیری شد.

رضوانی افزود: طی سال گذشته همچنین سه هزار و 740 تن سیمان و گوگرد از بنادر شهید بهشتی و شهید كلانتری چابهار به كشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عمان و عراق صادر شد.

مدیر كل بنادر و دریانوردی چابهار با بیان اینكه ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر شهید بهشتی و كلانتری چابهار 5/2 میلیون تن است، عمده واردات غیرنفتی از طریق این بنادر را شامل لوازم برقی، خودرو و كودشیمیایی ذكر كرد.

وی گفت: بخاطر واقع بودن چابهار در مسیر ترانزیت محور شرق، ارتباط كشورهای آسیای میانه بخصوص افغانستان با آبهای آزاد برقرارشده و به همین سبب میزان جابجایی كالاهای كانتینری و پهلوگیری كشتیهای كانتینربر از طریق این بندر افزایش یافته است.

وی اضافه كرد: پهلوگیری كشتیهای با تناژ بالا و افزایش میزان تخلیه و حجم بارگیری كالا بویژه كانتینر دراسكله های چابهار نشانگر امن بودن این منطقه وموقعیت راهبردی شهربندری چابهار در ترانزیت كالا است. ك/3

2482/588 / 653