۲۸ فروردین ۱۳۹۱، ۱۳:۲۳
کد خبر: 80081309
T T
۰ نفر

بجنورد - مديركل دفتر امور روستايي استانداري خراسان شمالي گفت: در دوران دولت نهم و دهم 343 ميليارد و 748 ميليون ريال اعتبار از محل سازمان دهياريها و شهرداريها در اختيار دهياران خراسان شمالي قرار گرفت.

'مسلم راعی' روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: با این اعتبار یكهزار پروژه عمرانی در مناطق روستایی استان توسط دهیاریها و با نظارت بخشداری و فرمانداری های استان به اجرا درآمده است.

به گفته وی 686پروژه عمرانی در مناطق روستایی استان در این مدت به اتمام رسیده و 414 پروژه نیز شامل غسالخانه، ساختمان دهیاری و بوستان كودك در دست اجرا قرار دارد.

وی اضافه كرد: این اعتبارات جدای از اعتباراتی است كه از سوی دستگاههای اجرایی استان برای اجرای طرحهای راهسازی، آبرسانی و سایر پروژه های عمرانی از محل بودجه استانی منظور شده است.

مدیركل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی گفت: در سال گذشته میزان اعتبار اختصاصی از محل بودجه سازمان دهیاریها و شهرداریهای وزارت كشور و مالیات بر ارزش افزوده به دهباری های این استان 91 میلیارد و 700 میلیون ریال بوده است.

راعی افزود: اعتبار تخصیصی به دهیاریها در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 83 درصد رشد داشته است.

وی تعداد كنونی دهیاریهای خراسان شمالی را 647 مورد اعلام كرد كه 5/96 درصد از جمعیت این استان را زیر پوشش خدمات خود دارند و خراسان شمالی در تشكیل دهیاریها 5/16 درصد از میانگین كشوری جلوتر است.

این مسوول به ارایه خدمات دهیاریها اشاره كرد و گفت: ساخت غسالخانه در روستاهای با جمعیت بیش از 500 نفر، راه اندازی بوستان كودك در روستاهای با جمعیت 300 نفر و ساخت ساختمان دهیاری در روستاهای با جمعیت 200 نفر صورت می گیرد.

به گفته وی اكنون 382 روستای استان دارای ساختمان اداری هستند كه ساخت ساختمان اداری در 164 روستای دیگر نیز در دست اجرا قرار دارد.

راعی گفت: در 158 روستای استان علی رغم فعالیت دهیاری اقدامی برای ایجاد ساختمان دهیاری نشده كه باید برنامه ریزی برای اجرایی شدن ساختمان دهیاری در این مناطق نیز صورت گیرد.

وی تعداد روستاهای دارای غسالحانه در خراسان شمالی را 255 روستا اعلام كرد كه 65 غسالخانه در روستاهای دیگر این استان نیز در دست اجراست.

وی تعداد روستاهای دارای بوستان كودك این استان را 145 روستا اعلام كرد و اظهارداشت: اكنون ساخت بوستان كودك در 87 روستای دیگر نیز در دست اجراست.

وی تجهیز 10 روستای محروم و دورافتاده خراسان شمالی به آتش نشانی را از اقدامات مهم دفتر امور روستایی اعلام كرد.

راعی گفت: آتش نشانی در روستاهایی ایجاد شده كه فاصله زیادی با شهر دارند و نیروهای این پایگاهها نیز از سربازان وظیفه در قالب امریه تامین می شود.

مدیركل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی مهمترین برنامه دهیاریها برای سال 91 را رفتن به سوی اشتغالزایی و ایجاد مشاغل خدماتی در حداقل یكی از روستاها در هر یك از بخش های هجده گانه استان برشمرد.

به گفته وی با تسهیلات صندوق مهر امام رضا(ع) و مشاركت شورای اشتغال، بنیاد مسكن و اداره كل فنی و حرفه ای، مشاغل خدماتی چون تعمیرگاه ماشین آلات كشاورزی، لوازم برقی و سایر ملزومات روستاییان در روستاهای استان دایر می شود. ك/3

2712/626