۲۸ فروردین ۱۳۹۱، ۱۶:۴۵
کد خبر: 80081853
T T
۰ نفر

تهران- يك متخصص گوش، حلق و بيني گفت: 20درصد موارد سينوزيت با درمان‌هاي طبي رايج بهبود پيدا نمي‌كند و گاهي وجود پوليپ يا انحراف در تيغه بيني سبب انسداد راه ارتباطي مي‌شود كه در اين موارد نياز به جراحي است.

'دكتر فریبا علامه' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا استان تهران، افزود: سینوزیت به التهاب مخاط سینوس‌های هوایی گفته می‌شود، این سینوس‌ها حفره‌هایی بسته هستند كه در استخوان‌های سر و اطراف حفره بینی قرار دارند.

وی ادامه داد: به طور كلی ما در هر طرف صورت خود 4 سینوس داریم: سینوس پیشانی، سینوس فكی یا گونه‌ای، سینوس پروانه‌ای و سینوس پرویزنی، سطح داخلی این سینوس‌ها توسط مخاط پوشیده شده است و هر كدام از این سینوس‌ها توسط منفذی به حفره بینی باز می‌شوند كه از طریق این سوراخ، هوا وارد سینوس شده و ترشحات سینوس به حفره بینی تخلیه می‌شوند.

وی همچنین گفت: وقتی نفس می‌كشیم، هوا با وارد شدن به سینوس‌ها تصفیه، گرم و مرطوب نیز می‌شود، این دقیقا همان كاری است كه حفره بینی نیز انجام می‌دهد.

علامه خاطرنشان كرد: وجود سینوس‌ها سبب كمتر شدن وزن استخوان‌های جمجمه می‌شود، سینوزیت معمولا به 3 شكل بروز پیدا می‌كند: در شكل حاد، علائم شدید هستند و ظرف 2 هفته بهبود می‌یابند.

وی افزود: معمولا زمانی می‌گوییم سینوزیت مزمن شده است كه علائم بیش از 6 هفته طول بكشد، در شكل مزمن معمولا علائم خفیف‌ترند و زمانی كه علائم چند بار در طول یك سال ظاهر شده و دوباره بهبود پیدا می‌كند، فرم راجعه سینوزیت نام دارد.

این متخصص گوش، حلق و بینی در ادامه گفت: سینوس‌هایی كه در استخوان گونه و زیر كاسه چشم قرار دارند وسینوس‌های پرویزنی كه بین بینی و كاسه چشم واقع شده‌اند، از بدو تولد هستند و به تدریج رشد می‌كنند و تا 18 سالگی به اندازه بزرگسالی می‌رسند، بنابراین كودكان بیشتر دچار علامت در سینوس‌های فكی و پرویزنی می‌شوند، سینوس‌های پیشانی معمولا از 5 تا 10 سالگی وجود ندارند، بنابراین علامتی هم در كودكان ایجاد نمی‌كنند.

وی تاكید كرد: در شكل حاد سینوزیت، معمولا تب و ضعف و گرفتگی بینی وجود دارد، خروج ترشحات سبز رنگ از بینی و ترشح از پشت حلق و سردرد نیز دیده می‌شود، سردرد در بچه‌ها به علت عدم رشد سینوس‌های پیشانی كمتر رخ می‌دهد و بیشتر بزرگسالان هستند كه از سردرد و سنگینی سر شكایت دارند.

علامه در ادامه افزود: در بعضی از افراد علائمی چون درد چشم، دندان درد، سرفه‌های شبانه، بوی بد دهان و گلو درد نیز وجود دارد، در واقع مسدود شدن راه ارتباطی سینوس‌ها به حفره بینی به هر دلیلی زمینه را برای سینوزیت فراهم می‌كند.

وی همچنین خاطرنشان كرد: شایع‌ترین شكل سینوزیت، یعنی سینوزیت حاد معمولا به دنبال یك سرماخوردگی معمولی ایجاد می‌شود، همچنین عفونت یا آلرژی نیز می‌توانند سبب بسته شدن مجرای سینوس شوند، این مساله گاهی ناشی از وجود جسم خارجی در بینی یا حتی ناشی از انحراف تیغه بینی است و همچنین برجستگی‌های مخاطی به نام پولیپ نیز می‌توانند باعث بسته شدن این مجرا شوند و سینوزیت ایجاد كنند.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا همه سینوزیت‌ها نیاز به درمان دارند یا خیر؟ گفت: درمان سینوزیت به علت ایجادكننده آن بستگی دارد، به طور قطعی عواملی كه سبب التهاب مجرای ارتباطی سینوس‌ها به بینی شده‌اند باید برطرف شوند تا ارتباط سینوس و حفره بینی دوباره برقرار شده و ترشحات سینوس‌ها تخلیه شده تا از اضافه شدن عفونت به آن جلوگیری ‌شود.

وی ادامه داد: درمان به موقع سینوزیت مهم است زیرا تاخیر در درمان سینوزیت به خصوص فرم حاد آن می‌تواند منجر به مزمن شدن آن شود، علاوه بر آن چون سینوس‌ها در اطراف چشم، حفره بینی و دهان قرار دارند، عدم‌درمان، تاخیر و یا درمان ناقص سینوزیت می‌تواند موجب گرفتاری حفره دهان یا كاسه چشم نیز بشود.

علامه گفت: وقتی هدف از درمان، باز كردن راه ارتباط سینوس با حفره بینی است، استفاده از ضد احتقان‌های موضعی یا عمومی می‌تواند كمك‌كننده باشد و همچنین گاهی ممكن است بسته شدن راه ارتباطی بر اثر آلرژی باشد كه در این مواقع استفاده از داروهای ضدآلرژی مناسب است، اما اگر علت بسته شدن مجرا، آلرژی نباشد ممكن است استفاده از داروهای ضد آلرژی حتی باعث غلیظ شدن ترشحات شود وروند بهبودی سینوزیت را به تاخیر بیندازد.

وی در پایان به ذكر برخی نكات ایمنی به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری سینوزیت پرداخت و افزود: در هوای سرد، روی صورت خود به خصوص پیشانی وگونه‌ها را بپوشانید و اگر مجدد سرما خوردید، سریع به پزشك مراجعه كنید، همچنین از مواد آلرژن و به خصوص دود سیگار دوری كنید، در ضمن در شهر‌های بزرگ زمانی كه هوا آلوده است سعی كنید از منزل خارج نشوید.

تهرام/ز.ن/1396