۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۵:۲۶
کد خبر: 80120608
T T
۰ نفر
ارتقاء توان ديني مردم مي تواند مانع از رشد افراط گرايي شود

دوشنبه - وزير كشور تاجيكستان گفت: ارتقاء توان علوم ديني در بين جوانان از طريق برگزاري دوره هاي آموزشي مناسب در زمينه دين اسلام ،نقش موثري در مبارزه با افراط گرايي خواهد داشت.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری'اوستا'، 'رمضان رحیموف' در نشست مشترك كمیته همكاری درون پارلمانی تاجیكستان و اتحادیه اروپا، تصریح كرد: جدا سازی اسلام سنتی از اصولی كه مبنای افراط گرایی مذهبی دارد، اهمیت زیادی در مبارزه با این پدیده دارد.

وی با بیان آنكه قرآن كریم بدون هرگونه قید و شرطی كشتن افراد را بدون دلایل حقوقی ممنوع ساخته است، گفت: دولت قصد دارد اطلاعات مردم در باره اصول اخلاق اسلامی را افزایش دهد تا از این طریق مانع از گرایش جوانان به گروههای افراط گرا در كشور شود.

وی در همین ارتباط آمادگی وزارت كشور تاجیكستان را برای برقراری دوره های آموزش حقوق اسلامی در سطح عالی اعلام كرد.

وزیر كشور تاجیكستان از تغییر روند افراط گرایی از درگیری های مسلحانه به فعالیتهای عقیدتی در بخشهای مختلف این كشور خبر داد و گفت: این امر سبب شده تا مسئولان راه های جدیدی نظیر ارتقاء توان علوم دینی مردم برای متوقف ساختن این روند را مدنظر قرار دهند.

رحیموف در ادامه بیان آنكه افراط گرایی در بخشهای وسیعی از كشور در حال شكل گیری است، آموزش قانونی معارف اسلامی را در تغییر رویكرد جوانان نسبت به افراط‌‌گرایی موثر دانست.

در مقابل رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیكستان و نماینده مجلس قانونگذاری این كشور، مادی گرایی را علت اساسی اسلام ستیزی در این كشور دانست و گفت: دولت با تصویب برخی از قوانین ضد اسلامی قصد دارد تا مظاهر و ارزشهای اسلامی را در میان خانواده های مسلمان تاجیك تضعیف كند.

'محی الدین كبیری' از ایجاد محدودیت بیشتر از سوی دولت در امور مذهبی مردم انتقاد كرد و گفت: این اقدام سبب دور شدن بیشتر مردم از مقامات خواهد شد، هرچند كه تاكنون این شكاف عمیق تر شده است.

وی در تشریح اقدامات اسلام ستیزی نهادهای دولتی تاجیكستان،گفت: حذف تدریس معارف اسلامی از برنامه درسی آموزش همگانی، بستن مساجد، ممنوعیت ورود جوانان زیر 18 سال به مساجد، ممنوعیت آموزش انفرادی قرآن و علوم اسلامی و ممنوع المنبر شدن تعدادی از روحانیون سرشناس بخشی از ادامه سیاست مادی گرایی جبری دوران حكومت شوروی سابق است.

كارشناسان تاجیك معتقدند، دولت تاجیكستان با ایجاد محدودیت برای مسلمانان این كشور مبارزه با افراط گرایی و تروریسم را توجیه می كند و امامعلی رحمان رئیس جمهوری این كشور قصد دارد حرف كمونیست ها را به شكل جدیدی به جامعه القاء كند كه دین افیون ملتها است و باعث افراط گرایی و تروریسم می شود.

به گفته آنان، امامعلی رحمان می خواهد با استفاده از موج اسلام ستیزی كه آمریكا پس از حوادث یازدهم سپتامبر 2001 تحت پوشش مبارزه با تروریسم به جریان انداخت اقدامات اسلام ستیزانه خود را توجیه كند.

آساق**1558**2047**