۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۳۸
کد خبر: 80124005
T T
۰ نفر

بيماري مالاريا را بيشتر بشناسيم

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۳۸
کد خبر: 80124005
بيماري مالاريا را بيشتر بشناسيم

شهر ري - مالاريا يك نوع بيماري انگلي و واگيردار است و عامل اين بيماري، انگل هاي تك سلولي از جنس پلاسموديوم مي باشد كه گونه هاي متعددي را شامل مي شود.

كارشناس بیماریهای واگیردار شبكه بهداشت و درمان شهرستان ری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره اظهار داشت: در ایران سه گونه پلاسمودیوم به نام های ویواكس، فالسیپاروم و مالاریه وجود دارند و پلاسمودیوم ویواكس از شایعترین و پلاسمودیوم فالسیپاروم از شدیدترین و خطرناكترین نوع این انگل در كشور می باشد.

میرآقا صادقی تصریح كرد: انگل مالاریا توسط پشه‌ای به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود كه آن نیز شامل چندین گونه می‌باشد.

وی افزود: هر سال در جهان 300 تا 500 میلیون نفر به مالاریا مبتلا می شوند كه در حدود یك تا دو میلیون نفر از این تعداد فوت می كنند و در ایران نیز سالانه حدود 15 تا 20 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند كه بیشترین موارد مالاریا در ایران مربوط به استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و قسمت گرمسیری كرمان می باشد.

میرآقا صادقی شایعترین علایم ابتلا به بیماری مالاریا را شامل تب، احساس سرما، لرز و تعریق عنوان كرد و افزود: علایم غیر اختصاصی دیگر این بیماری شامل ضعف، سردرد ، تهوع، استفراغ و كسالت می تواند باشد.

وی در باره راههای انتقال این بیماری اظهار داشت: شایعترین و معمولی ترین روش انتقال مالاریا از طریق گزش پشه های آنوفل ماده است. وقتی پشه مذكور شخصی را نیش می زند خون او را می مكد. اگر شخص گزیده شده مالاریا داشته باشد تعدادی از انگل های داخل خون بیمار به داخل بدن پشه مكیده خواهد شد. انگل های مالاریا در بدن پشه تكثیر و رشد می كند و بعد از 7 تا 21 روز كه بستگی به دما و رطوبت محیط دارد برای انتقال به فرد دیگر آماده هستند؛ حال اگر شخص سالمی را نیش بزند، انگل های مالاریا وارد بدن شخص سالم می شوند و این شخص بیمار خواهد شد.

میرآقاصادقی نسبت به چرخه زندگی پشه مالاریا توضیح داد: پشه مالاریا در آبهای راكد تخم می گذارد ، پس از یك تا سه روز تخم باز شده ولارو از آن خارج می شود ، پس از هفت تا هشت روز لاروها به صورت پوپ در می آیند ،یك تا دو روز بعد پوپ تبدیل به پشه مالاریا می شود و بالاخره پشه های ماده مالاریا برای ادامه زندگی و رشد تخم های خود از خون انسان تغذیه می كنند؛ پس از خوردن خون روی دیوار اتاق ها و سایر اماكن سرپوشیده استراحت می كند. پس از رسیدن تخم ها كه 2 تا 3 روز طول می كشد در آب های راكد (شامل حوض، بركه، منبع آب، قایق هایی كه در آن آب ذخیره كرده اند،آب رها شده در كوچه ها و غیره) تخم ریزی می كند و این چرخه در طول عمر پشه چندین نوبت تكرار می شود.

كارشناس بیماری های واگیردار شبكه بهداشت شهرستان ری گفت: راه تشخیص قطعی مالاریا آزمایش خون می باشد. در خون فرد بیمار انگل های مالاریا دیده می شود. هر فرد تب دار می تواند برای انجام آزمایش مالاریا به خانه های بهداشت و یا مراكز بهداشتی درمانی (درمانگاه) مراجعه كند و این آزمایش خون رایگان انجام می شود.

وی در خصوص راههای درمان این بیماری گفت: بیماری مالاریا قابل درمان است كه باید زیر نظر پزشك و توسط بهورز یا مأمور مالاریا انجام شود. دوره درمان را باید كامل كرد تا از بازگشت بیماری جلوگیری به عمل آید. در صورت عدم درمان به موقع و صحیح بیماری، علاوه بر انتقال بیماری به دیگران، می تواند در بعضی از موارد منجر به مرگ بیمار شود.

میرآقا صادقی راههای پیشگیری از بیماری واگیردار مالاریا را شامل: بیماریابی از طرق آزمایش خون، جلوگیری از گزش از طریق خوابیدن زیر پشه بند معمولی یا پشه بند آغشته به سم و استفاده از مواد دور كننده، جلوگیری از تكثیر پشه ها از قبیل زهكشی آبهای راكد و كاربرد مواد لاروكش مثل گازوییل و غیره، از بین بردن پشه های بالغ به وسیله سمپاشی سطوح داخلی اماكن انسانی و حیوانی و محل استراحت پشه ها و بالاخره می توان با خشكاندن و جاری ساختن آب های راكد و پوشاندن كامل وسایل نگهداری آب محل های تخم ریزی پشه مالاریا ، آنها را از بین برد.

1417/699
۰ نفر