تهدید مرگ آور نیش پشه آنوفل برای مردم سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- بارندگی‌های سیل آسای اخیر در سیستان و بلوچستان تهدید جدی برای بیماری مالاریاست چرا که عدم انجام مراقبت‌های حشره شناسی و بهداشتی مالاریا در آن سوی مرزها، خطر احتمال شیوع بیماری مالاریا را در شهرهای مرزی این استان افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، مالاریا یک بیماری انگلی است. دسته‌ای از انگل‌های تک‌یاخته به نام پلاسمودیوم به وسیله نیش پشهٔ آنوفل ماده عامل انتقال بیماری به انسان هستند. نخست، تصور می‌شد که عامل مالاریا پشهٔ آنوفل است؛ اما پشهٔ آنوفل تنها ناقل است و عامل را منتقل می‌کند. این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشندهٔ دیگر خودنمایی می‌کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌است. انگل مالاریا توسط یک خانواده از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود.

مالاریا بیماری خطرناکی است که به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی منتقل می‌شود. گزیدگی توسط پشه‌های آلوده در شهرهای گرم دیده می‌شود. علائم و نشانه‌های مالاریا معمولاً در عرض چند هفته پس از گزیده شدن توسط پشه آلوده شروع می‌شود ولی با این حال، انواع مختلف انگل مالاریا می‌تواند حتی تا یک سال در بدن خفته بمانند. تکثیر، حمله و تخریب گلبول‌های قرمز خون یکی از مهمترین اتفاقاتی است که پس از گزیده شدن توسط پشه آلوده در بدن ایجاد می‌شود.

همجواری سیستان و بلوچستان با کشور پاکستان، فراوانی پشه در مناطق مرزی و گرمای هوا، شرایط مساعد برای افزایش انفجاری بیماری مالاریا در مناطق مرزی استان را فراهم کرده است

تعداد موارد بیماری مالاریا در کشور کاهش چشمگیری داشته با این حال مدتی است در سیستان و بلوچستان با توجه به بارندگی های اخیر زیستگاه های لاروی و پشه های بالغ آنوفل و آیدس ایجاد شده در همین راستا کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها برای پیشگیری از ابتلا مردم به مالاریا دست به کار شده اند و با آموزش چهره به چهره درباره شیوه های پیشگیری از ابتلا به مالاریا، علائم، مراجعه برای درمان فوری و توزیع پشه بند رایگان بین مردم توسط این تلاشگران انجام می‌شود.

بارندگی های اخیر، گرم شدن هوا و فراوانی پشه در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان شرایط تهدید آمیز برای افزایش بیماری مالاریا را در استان ایجاد کرده است.همجواری سیستان و بلوچستان با کشور پاکستان، فراوانی پشه در مناطق مرزی و گرمای هوا، شرایط مساعد برای افزایش انفجاری بیماری مالاریا در مناطق مرزی استان را فراهم کرده است. مردم در مناطق مرزی در صورت مشاهده هرگونه تب و بدن درد در هریک از اعضای خانواده به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه تا از این افراد لام مالاریا گرفته شود.

شناسایی سریع و درمان به موقع، صحیح و کامل بیماران (کمتر از ۲۴ ساعت)، از راهکارهای اصولی مبارزه با مالاریا است که تشخیص ابتلا به مالاریا با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت در سیستان و بلوچستان، در همین مدت زمان کم مشخص می‌شود. مردم سیستان و بلوچستان بخصوص در شهرهای جنوبی استان، در هنگام خوابیدن بیرون از منزل، از پشه بند استفاده کنند.

یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به مالاریا در مناطق مالاریا خیز، پوشیدن لباس آستین بلند و شلوار است تا فرد از گزش پشه ناقل این بیماری در امان بماند. پس از وقوع سیل و فراهم شدن شرایط برای تخم ریزی پشه که آب های راکد یکی از مکان های مستعد آن است، مردم سیستان و بلوچستان در جنوب استان باید بیش از پیش مراقب سلامت خود باشند.

تهدید مرگ آور نیش پشه آنوفل برای مردم سیستان و بلوچستان

ضرورت تقویت همکاری های موثر بین بخشی برای حذف بیماری مالاریا

مدیر برنامه مبارزه با بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت در سفر به شهرستان سراوان بر ضرورت تقویت همکاری های موثر بین بخشی برای حذف بیماری مالاریا تاکید کرد.

دکتر احمد رئیسی، با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری های موثر بین بخشی برای حذف بیماری مالاریا، گفت: همکاری های موثر بین بخشی، استفاده از ظرفیت های ارزشمند ریش سفیدان و جوامع تبلیغی در ارائه آموزش های لازم به مردم می‌تواند در پیشگیری و حذف بیماری مالاریا موثر باشد.

وی از توسعه زیرساخت ها به عنوان یکی از مهمترین عوامل مرتبط با پیشبرد اهداف مبارزه با مالاریا و حصول این موفقیت نام برد و افزود: برنامه ریزی های مناسب و اقدامات مداخله ای لازم در راستای پیشگیری از گسترش بیماری مالاریا در حال انجام است و تمام اقلام و تجهیزات لازم اعم از پشه بندهای آغشته به حشره کش، تست تشخیص سریع بیماری، داروهای ضد مالاریا و سایر امکانات برای مبارزه با ناقلین نیز وجود دارد.

رئیس مرکز بهداشت سراوان در حاشیه این سفر نیز گفت: در جهت کنترل و پیشگیری از مالاریا در منطقه سراوان، سمپاشی مناطق دارای مورد مثبت مالاریا، توزیع اقلام تشخیصی، توزیع پشه بند، انجام برنامه های بازآموزی برای کارکنان حوزه بهداشت و درمان شامل پزشکان، کارشناسان، کاردانان و بهورزان، بهسازی محیط، و خشکاندن آب های راکد و سایر اقدامات مداخله ای لازم انجام شده است.

دکتر عرب شاهی، ادامه داد: همچنین در راستای اجرای برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی عمومی، اقدامات خوبی با استفاده از بستر شبکه های مجازی، ائمه جمعه و جماعات، معتمدان و ریش سفیدان، دهیاران و ادارات دولتی درحال انجام است.

تهدید مرگ آور نیش پشه آنوفل برای مردم سیستان و بلوچستان

عدم درمان بیماری مالاریا ممکن است باعث مرگ فرد مبتلا شود

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان گفت: عدم مراجعه فرد مبتلا به مالاریا جهت درمان، ممکن است باعث بروز عوارض جبران ناپذیر و یا مرگ فرد مبتلا شود.

دکتر غلامرضا ملاشاهی بیان کرد: درصورتی که فرد مبتلا به مالاریا مورد درمان قرار نگیرد این انگل به صورت نهفته در بدن آن باقی می ماند و ممکن است مجددا فعال شود و به مغز، کبد و یا سایر اندام های بدن آسیب برساند.

وی بیان اینکه امکانات آزمایشگاهی و درمانی و مراقبت کاملا تخصصی برای بیماران مبتلا به مالاریا در بیمارستان بوعلی زاهدان فراهم است تصریح کرد: باتوجه به اینکه پشه آنوفل انگل این بیماری را از فرد بیمار به افراد سالم منتقل می کند، لازم است تا افرادیکه در نواحی جنوبی استان که ترددهای غیر مجاز به خارج از مرز قابل توجه است، زندگی یا کار می کنند باید برای جلوگیری از گزش پشه اقدامات حفاظتی شامل پوشیدن لباس‌های محافظ، استفاده از حشره کش‌ها و خوابیدن زیر پشه بند و نصب توری بر درب و پنجره‌ها را رعایت کرده و تا حد امکان برای خشکاندن آب‌های راکد اطراف محل زندگی و کارخود اقدام کنند.

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان عنوان کرد: این متخصص عفونی به مردمی که در نواحی مالاریاخیز زندگی می کنند یا به‌ تازگی از سفر به این مناطق برگشته اند توصیه کرد در صورتی که دچار تب ‌ولرز، تعریق و سردرد شدید شدند بهتر است به متخصص عفونی مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید:

جولان مالاریا در سیستان و بلوچستان/شناسایی ۱۳۳ مبتلا

ترددهای غیرمجاز و خطر اپیدمی مالاریا در سیستان و بلوچستان

سیلزدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند

تهدید مرگ آور نیش پشه آنوفل برای مردم سیستان و بلوچستان

مهارت های کامل بهورزان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در تشخیص، شناسایی و درمان موارد مبتلا به مالاریا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بهورزان این دانشگاه آشنایی کاملی با نوع قالب ویواکس و نوع خطرناک فایسپارم را دارند از این رو نقش مهمی در عملیات سمپاشی برای مبارزه با مالاریا، تشخیص و پیگیری روند درمان بیماران مبتلا دارند.

دکتر مهدی زنگنه عنوان کرد: بیماری مالاریا قابل درمان است و باید زیر نظر پزشک توسط بهورز یا مأمور مالاریا انجام شود و فرد دوره درمان خود را باید کامل طی کند تا از بازگشت بیماری جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری روند درمان بیماران مبتلا به مالاریا توسط بهورز به بیش از ۱۰ بار مراجعه حضوری بهورز به منزل فرد مبتلا صورت می گیرد، هر بهورز لوازم نمونه گیری، لام گیری و کیت های تشخیص مالاریا را دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: مالاریا یک بیماری انگلی است.عامل این بیماری، انگل‌های تک سلولی ازجنس پلاسمودیوم است که گونه های متعددی به نامهای ویواکس، فالسیپاروم و مالاریه وجود دارند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم درمان به موقع بیماری، علاوه بر انتقال بیماری به دیگران، می تواند در بعضی از موارد منجر به مرگ بیمار شود، شایع ترین علایم مالاریا شامل تب، احساس سرما، لرز و تعریق است و شایعترین روش انتقال مالاریا از طریق گزش پشه های آنوفل ماده است.

دکتر زنگنه گفت: هر فرد تب دار که در مناطق مالاریا خیز حضور دارد می تواند برای انجام آزمایش مالاریا به خانه های بهداشت و یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و به طور رایگان خدمات دریافت کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha