۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۶:۳۸
کد خبر: 80125745
T T
۰ نفر

توسط سلطانيه مطرح شد:

ايران به غني سازي ادامه مي دهد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۶:۳۸
کد خبر: 80125745
ايران به غني سازي ادامه مي دهد

وين- نخستين نشست كميته مقدماتي كنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي 'ان.پي.تي' روز جمعه در حالي پس از دو هفته به كار خود پايان داد كه پيام ايران مبني بر اينكه 'تهران به فعاليت‌هاي صلح آميز هسته اي خود از جمله غني سازي بدون وقفه ادامه خواهد داد'، مهمترين خبر آن بود.

به گزارش ایرنا، هر چند نخستین نشست كمیته مقدماتی كنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای مصوبه و یا قطعنامه ای نداشت، ولی كشورها مواضع خود را در این نشست بیان كردند كه به عنوان سند ثبت شد.

'علی اصغر سلطانیه' سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی كه حضورش در جلسات سازمان ملل در وین مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد و نمایندگان رسانه های مهم دنیا به دنبال گفت وگو با وی هستند، در نشست كمیته مقدماتی كنفرانس بازنگری معاهده ان. پی.تی نیز حضور فعال تری از سایر سفرا و نمایندگان كشورهای دیگر داشت.

طی دو هفته برگزاری این اجلاس در وین، هیات ایران به عنوان یكی از فعال ترین هیات ها، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در زمینه موضوعات مهم از جمله عدم اشاعه، خلع سلاح هسته ای، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای مطرح كرد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از پایان این اجلاس گفت: 'جمهوری اسلامی ایران پیام صریح خود را در این اجلاس دو هفته‌ای كه بیش از یك صد كشور جهان در آ، حضور داشتند، مطرح كرد و پیام این بود كه ایران به فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای خود از جمله غنی سازی بدون وقفه ادامه خواهد داد، به تعهدات خود مطابق با معاهده ان.پی.تی متعهد است و كماكان با آژانس همكاری می كند و این كشورهای عضو ان.پی.تی هستند كه بایستی بیش از بیش تلاش كنند فضای همكاری را ایجاد كنند'.



** تاكید تهران بر جلوگیری از اشاعه سلاح های هسته ای

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی طی روزهای برگزاری نشست دو هفته ای كمیته مقدماتی كنفرانس بازنگری معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای در وین تصریح كرد: تهران طبق مفاد معاهده ان پی تی بر جلوگیری از اشاعه سلاح های هسته ای تاكید دارد.

سلطانیه تاكید كرد: اگر معاهده ان پی تی به طور كامل اجرا شود، می تواند در صلح و امنیت بین المللی ایفای نقش كند.

وی خاطرنشان كرد: تاریخچه اشاعه سلاح های هسته ای با تولید، آزمایش و استفاده از چنین سلاح هایی توسط آمریكا در جریان جنگ جهانی دوم آغاز شد و به یك واكنش زنجیره ای و اشاعه بیشتر این تسلیحات به دیگر كشورهای در جریان جنگ سرد منجر شد.

سلطانیه با اشاره به موارد متعدد عدم پایبندی برخی كشورهای دارنده سلاح هسته ای همچون آمریكا ، فرانسه و انگلستان به تعهدات عدم اشاعه طبق ماده یك معاهده، افزود: استقرار صدها سلاح هسته ای تاكتیكی آمریكا در خاك كشورهای اتحادیه اروپا نقض آشكار معاهده توسط آمریكا و كشورهای میزبان محسوب می شود.

سفیر ایران در آژانس همچنین با انتقاد از رژیم های كنترل صادراتی ایجاد شده توسط كشورهای غربی كه فراتر از مفاد معاهده به ایجاد محدودیت ها در تبادل فناوری هسته ای می پردازند، گفت: همكاری این گروه های كنترل صادراتی با كشورهای غیرعضو معاهده كه دارای برنامه تسلیحات هسته ای فعال هستند، نمونه بارز نقض معاهده ان پی تی و توافقات كنفرانس های بازنگری این معاهده می باشد.

سلطانیه از همكاری هسته ای آمریكا و برخی كشورهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و انگلستان با رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد كرد و این همكاری را نقض تعهدات این كشورها بر اساس ان پی تی خواند.

وی با اشاره به درز اطلاعات محرمانه از دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: چنین روندی موجب به خطر افتادن امنیت ملی كشورهای عضو و نیز اشخاص و دانشمندانی است كه با بازرسان آژانس همكاری دارند و لذا این روند باید هر چه زودتر تصحیح شود.



** فعالیت ایران در تمامی حوزه های صلح آمیز هسته ای

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در نشست كمیته مقدماتی كنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای تاكید كرد كه ایران مصمم است كه بر تمامی حوزه های تكنولوژی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای اشراف یابد.

سلطانیه با اشاره به اینكه حق استفاده صلح آمیز از انرژی و فناوری هسته ای طبق ماده 4 ان. پی. تی یكی از اركان اصلی این معاهده است، تصریح كرد: به لحاظ حقوقی، ان. پی. تی هیچ محدودیتی برای كشورهای عضو در اعمال و استیفای این حق ایجاد نكرده است، بنابر این جمهوری اسلامی ایران مصمم است در مسیر توسعه اقتصادی و خودكفایی ملت ایران در تمامی حوزه های تكنولوژی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ازجمله غنی سازی اورانیوم اشراف كامل یابد.

سفیر ایران در آژانس افزود: دخالت غیرقانونی شورای امنیت سازمان ملل برای محدود و محروم ساختن كشورها در استفاده از حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، نقض ماده 4 ان. پی. تی است وعملا به تضعیف اعتبار و قوام معاهده منع تولید وگسترش تسلیحات هسته ای منجرخواهد شد.

سلطانیه با اشاره به سیاست های تبعیض آمیز برخی كشورها گفت: آنها از یك سو تلاش می كنند از طریق قطعنامه های غیرقانونی شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعضای ان.پی. تی را از حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای محروم كنند و ازطرف دیگر به همكاری هسته ای با رژیم صهیونیستی كه در معاهده ان. پی. تی عضویت ندارد و دارای برنامه فعال ساخت تسلیحات هسته ای نیزهست، می پردازند.

وی تاكید كرد: برخی دولت ها با تجهیز و هدایت تروریست ها و ترور پنج دانشمند هسته ای ایران، برگ دیگری را در تاریخ دشمنی با پیشرفت هسته ای ملت ایران ورق زده اند كه آخرین نمونه آن شهادت 'مصطفی احمدی روشن' دانشمند هسته ای ایران در سال گذشته است.

وی خاطرنشان كرد: كشورهایی كه نام این دانشمندان را در فهرست قطعنامه های تحریم ایران قرار داده اند، مسوولیت این اقدامات تروریستی و خسارات مادی و معنوی ناشی از چنین اقدامات و سیاست هایی را برعهده دارند.

سلطانیه تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار ایجاد سازوكاری در چارچوب ان پی تی برای جبران چنین خساراتی است.

اروپام**1344**1368**