۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۰۳
کد خبر: 80134507
T T
۰ نفر

افزايش فشار بر شخصيت هاي مذهبي تاجيكستان ادامه دارد

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۰۳
کد خبر: 80134507
افزايش فشار بر شخصيت هاي مذهبي تاجيكستان ادامه دارد

دوشنبه - عده اي از روحانيون سرشناس و شخصيت هاي مذهبي تاجيكستان از افزايش و ادامه فشار نهادهاي دولتي به خود خبر داده اند.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری 'تاج نیوز'، تشدید فشارها بر روحانیون سرشناس بعد از درگیری مفتی تاجیكستان با برادران توره جان زاده آغاز شد.

زمانی اختلاف بین برادران توره‌جان زاده و مسئولان نهاد‌های رسمی تشدید شد كه سید مكرم عبدالقادر‌زاده مفتی تاجیكستان به همراه رئیسان شورای علمای مركزی اسلامی و كمیته امور دینی برای توضیح و شرح بیانیه به مسجد محمدیه در شهر وحدت آمده بودند اما افراد حاضر در مسجد نه تنها به او اجازه سخنرانی ندادند بلكه برادران توره‌جان زاده نیز از حمله لفظی هواداران خود به آنان جلوگیری نكرده و باعث متشنج شدن فضای مسجد شدند.

'حكمت' یكی از چهره های مذهبی تاجیكستان گفته است كه روسای محلات و مسئولان بخش های ناظر بر برگزاری رسوم و آیین های مذهبی از مردم خواسته اند كه با هماهنگی دستگاههای ذیربط از شخصیت های مذهبی برای حضور در مراسم های خود دعوت كنند.

وی یادآور شد: هفته پیش كه برای حضور در مراسمی دعوت شده بود، صاحب مجلس از او عذرخواهی و از پذیرش وی خودداری كرد.

وی افزود: صاحب مجلس به نقل از مسئولان یادشده گفته كه مردم نباید برای مراسم خود از روحانیون سرشناس و معروف استفاده كنند و اگر روحانی برجسته ای در این نوع مراسم ها حضور یافت، نباید بیش از پنج دقیقه سخنرانی كند.

در همین حال روحانیونی غیرمعروف كه از آنها به جای روحانیون سرشناس استفاده می شود، این موضوع را تایید كرده و گفته اند كه این افراد حتی از خواندن نماز میت نیز منع شده اند.

خبرگزاری تاج نیوز، تشدید فشار بر روحانیون و مردم را با هدف كنترل اجرای مراسم دینی و اعتقادی را مخالف قوانین تاجیكستان دانسته و سئوال كرده روندی را كه دولت در مقابله با روحانیون پیش گرفته از كجا سرچشمه می گیرد و به كجا ختم می شود؟

یك روحانی سرشناس نیز ضمن تایید تشدید فشارها و انتقاد از این اقدام دولت، گفت: ما هیچ كاری را سر خود انجام نمی دهیم و تمام امور مطابق قوانین كمیته دین است لذا نمی دانیم معنی اتخاذ این سخت گیری ها چیست؟

این در حالی است كه كمیته دولتی امور دین از وجود چنین فشارهایی اظهار بی اطلاعی كرده و می گوید، این كمیته هیچ دستوری برای كنترل برنامه های دینی و اعتقادی مردم و روحانیون صادر نكرده است.

كارشناسان تاجیك معتقدند، دولت تاجیكستان با ایجاد محدودیت برای مسلمانان این كشور مبارزه با افراط گرایی و تروریسم را توجیه می كند و رئیس جمهوری این كشور قصد دارد حرف كمونیست ها را به شكل جدیدی به جامعه القاء كند كه دین افیون ملتها است و باعث افراط گرایی و تروریسم می شود.

به گفته آنان، امامعلی رحمان می خواهد با استفاده از موج اسلام ستیزی كه آمریكا پس از حوادث یازدهم سپتامبر 2001 تحت پوشش مبارزه با تروریسم به جریان انداخت اقدامات اسلام ستیزانه خود را توجیه كند.

آساق**ه.ص**1558