به گزارش ایرنا از هفته نامه نیوزویک، آمریکا در پی تنشهای مستمر در دریای جنوبی چین، تعدادی از هواپیماهای تهاجمی خود را به فیلیپین اعزام کرده است.
بر اساس تصاویری که روز گذشته (یکشنبه) توسط نیروی هوایی آمریکا منتشر شد، دست کم چهار فروند جنگنده «A-۱۰ Thunderbolt II»، که به «وارتهاگ» معروف هستند، وارد پایگاه هوایی کلارک در فیلیپین شدهاند. این هواپیماها قرار است تا ۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) در کنار نیروی هوایی فیلیپین به تمرینات مشترک بپردازند.
جنگنده وارتهاگ از مارس ۱۹۷۶ (اسفند ۱۳۵۴) در نیروی هوایی آمریکا به کار گرفته شدهاند. این هواپیما مجهز به یک توپ ۳۰ میلیمتری و تا ۱۶ هزار پوند بمب و موشک است و بهطور خاص برای حمایت هوایی از فاصله نزدیک از نیروهای زمینی طراحی شده بود.
وارتهاگ قادر به حمله به تانکها و دیگر وسایل نقلیه زرهی دشمن است، اما توانایی ضربه زدن به کشتیهای کوچک در دریا را نیز دارد و تواناییهای خود را در نبردهای دریایی در سالهای اخیر به نمایش گذاشته است. در آزمایشی که در سال ۲۰۱۷ در خلیج مکزیک برگزار شد، چند فروند وارتهاگ به سوی دستهای از قایقهای مسلح مهاجم آتش گشودند، و در سپتامبر ۲۰۲۳، ۲ فروند وارتهاگ یک گشت هوایی جنگی در خلیج عمان انجام دادند.
اعزام این جنگندهها پس از مشاهده نزدیک به ۱۰۰ کشتی چینی در آبهای نزدیک به جزیره تیتیو، که تحت کنترل فیلیپین است، در اواخر نوامبر صورت میگیرد. این جزیره و دیگر بخشهای دریای جنوبی چین، کانون تنشهای سرزمینی میان فیلیپین و چین هستند.
ایالات متحده در سال ۱۹۵۱ یک معاهده دفاع متقابل با فیلیپین امضا کرد. طبق این معاهده، هرگونه حمله به کشتیها، هواپیماها یا نیروهای نظامی عمومی یکی از ۲ کشور در اقیانوس آرام، از جمله دریای جنوبی چین، موجب اجرای تعهدات دفاع متقابل میشود.
به گزارش ایرنا، پکن مدتهاست که با همسایگانش در جنوب شرق آسیا بر سر ادعای مالکیت بخشهایی از دریای جنوبی چین دچار چالش است و این مساله را به وسیله «خط و نه خط تیره» (خط تیره در نقشه نشان دهنده مناقشه مرزی است) در نقشههای خود که به مناطق انحصاری اقتصادی (EEZ) میرسد و چندین کشور ادعای حاکمیت آن را دارند، نشان داده است.
توافقات مشترک بین کشورهای منطقه و چین در این آبراه استراتژیک برای سالها حساسیتبرانگیز بوده و برخی از کشورها که در مناقشه مالکیت دریایی با پکن هستند برای امضای پیماننامههایی که امکان مشروعیت بخشیدن به ادعاهای چین را فراهم میکند، احتیاط میکنند.
یک دادگاه داوری در سال ۲۰۱۶ گفت ادعای چین، بر اساس نقشه های قدیمی خود، هیچ مبنایی در قوانین بین المللی ندارد اما این تصمیمی است که پکن از به رسمیت شناختن آن خودداری می کند.
این مسیر از مناطق آزاد تجارت دریایی برونئی، مالزی، فیلیپین و ویتنام می گذرد و گارد ساحلی چین به طور مرتب در آن گشت زنی میکند. همسایگان چین این کشور را به تلاش برای ایجاد اختلال در فعالیت های مرتبط با انرژی و شیلات متهم میکنند. پکن معمولاً در پاسخ به این اتهامات می گوید کشتی های این کشور از تهاجم به خاک چین جلوگیری می کنند.
نظر شما