۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۲۷
کد خبر: 80138061
T T
۰ نفر
سرمايه گذاري در فناوري ابررسانايي رونق اقتصاد ملي را در پي دارد

كاشان- استاد فيزيك دانشگاه شهيد چمران اهواز، سرمايه گذاري در حوزه فناوري ابر رسانايي را موجب رونق، تحول و خودكفايي اقتصاد داخلي و صرفه جويي انرژي دانست.

'مرتضی زرگر شوشتری' روز پنجشنبه در حاشیه كنفرانس ملی پیشرفت های ابررسانایی در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، اظهار داشت: ابررساناها موجب ایجاد تحول عظیمی در حوزه انرژی شده و گسترش این تكنولوژی، به نفع آینده پیشرفت صنعت، حمل و نقل و علوم پزشكی است.

وی افزود: ابررساناها بهترین و مفیدترین كاركرد خود را در انتقال انرژی برق داشته و برق را در مسافت صدها كیلومتر بدون اتلاف انرژی منتقل می كند.

استاد فیزیك دانشگاه شهید چمران تاكید كرد: سیم پیچ های ساخته شده از ابررساناها با خاصیت منحصر به فرد خود اصطكاك را كم كرده و می توان از آنها در صنایع حمل و نقل و قطارهایی با سرعت های بالای 500 كیلومتر در ساعت تولید كرد.

زرگر شوشتری همچنین به كاربرد دقیق ابررساناها در عكسبرداری های پزشكی اشاره و بیان كرد: با استفاده از این فناوری می توان با دقت بسیار از بافت های بدن عكسبرداری كرد.

وی افزود: علاوه بر این، گیرنده های قوی ابررسانا كه حساس ترسن امواج را دریافت می كنند، در صنایع مخابراتی نیز كاربردهای مفیدی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تاكید كرد: این فناوری بیش از یك قرن در اروپا و دو دهه در كشور ایران قدمت داشته و شركت های بزرگ در جهان سرمایه گذاری های خوبی در این حوزه می كنند.

زرگر شوشتری تصریح كرد: امیدواریم در سال تولید ملی و با برگزاری این كنفرانس ها، حمایت هایی از این فناوری انجام شود تا تجارب ارزشمند تئوری و آزمایشگاهی در این حوزه صنعتی شده و به چرخه پویای اقتصاد كشور بپیوندد.

كنفرانس ملی پیشرفت های ابررسانایی از صبح امروز در دانشگاه كاشان با حضور استادان و محققان علم فیزیك در تالار آزادی دانشگاه كاشان برگزار شد.

1724/7431
۰ نفر