۶ خرداد ۱۳۹۱، ۸:۰۰
کد خبر: 80151930
T T
۰ نفر
دانشگاه علوم پزشكي آذربايجان غربي، نسبت به خطر مصرف قارچ هاي سمي هشدار داد

اروميه - معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي آذربايجان غربي با تاكيد خطر استفاده خوراكي از قارچ هاي وحشي گفت: با توجه به فصل رويش قارچ هاي وحشي در طبيعت، مصرف اين نوع قارچ ها اختمال مسموميت هاي شديد را مي تواند به همراه داشته باشد.

محمد دلیر راد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود اینكه تعداد كمی از قارچ‌ها سمی هستند ولی به دلیل شباهت‌های ظاهری، تشخیص قارچ‌های سمی از غیرسمی امكان‌پذیر نیست و به همین دلیل ممكن است قارچ‌های سمی به ویژه در فصل بهار، مورد استفاده خوراكی قرار گرفته و منجر به مسمومیت افراد و عوارض جدی و حتی مرگ شود.

وی با اشاره به افزایش نزولات آسمانی ، رشد انواع قارچ‌ها در طبیعت و استفاده ناآگاهانه خانواده‌ها از قارچ‌های وحشی اضافه كرد: استفاده از این قارچ های وحشی سمی معمولا زمینه بروز عوارض شدید جسمانی از جمله عوارض كبدی و كلیوی حتی مرگ را فراهم می كنند.

دلیر راد، با تاكید بر پرهیز خانواده‌ها از قارچ‌های وحشی جمع‌آوری شده از طبیعت و همچنین عدم خرید قارچ‌های فله‌ای از فروشندگان دوره‌گرد ، اظهار كرد: خانواده ها می توانند از قارچ های پرورشی برای تغذیه روزمره خود استفاده كنند .

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی، دل درد، استفراغ شدید و اسهال را از علایم مهم مسمومیت با قارچ های وحشی عنوان كرد و ادامه داد: سم موجود در برخی قارچ‌های سمی به حرارت نیز مقاوم است و پختن، آب‌پز كردن و حتی جوشاندن قارچ این سموم را از بین نمی برند.

دلیر راد با اشاره به اینكه قارچ های سمی در بسیاری موارد پادزهر نیز ندارند، افزود: خوردن نصف كلاهك قارچ سمی نیز تبعات بسیاری را از جمله مرگ به دنبال دارد و مهمترین راه برای مقابله با تبعات آن، پرهیز ار مصرف این نوع قارچ ها است.

8137/583