۸ خرداد ۱۳۹۱، ۲۱:۱۲
کد خبر: 80157286
T T
۰ نفر
تنها 23 درصد فضاهاي خراسان شمالي براي توانجويان مناسب سازي شده است

بجنورد - معاون توانبخشي بهزيستي خراسان شمالي گفت: اكنون تنها 23 درصد از فضاهاي عمومي شهري اين استان با نياز و شرايط ويژه توانجويان (معلولان) مناسب سازي شده است.

'حسین خلیل زاده' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: نیاز توانجویان در جامعه باید همانند سایر افراد عادی رعایت شود و حال آنكه وضعیت معابر و فضای شهری خراسان شمالی، بخصوص در مركز استان هیچ تناسبی با این نیازها ندارد.

وی افزود: بر اساس مصوبه كمیته مناسب سازی در سال جاری به اماكن عمومی در حال ساخت یا ساختمان های دولتی فاقد مناسب سازی برای معلولان، پایان كار داده نمی شود.

وی با اشاره به مناسب سازی تنها 23 درصد فضاهای عمومی استان، افزود: این آمار برای استان قابل قبول نیست و رفع این نقیصه، مشاركت و همدلی دستگاه های دولتی در این امر را می طلبد.

خلیل زاده دیگر مشكل معلولان استان را نبود اتوبوس یا تاكسی ویژه و عدم مناسب سازی ورودی دانشگاه ها، سالن های تفریحی، ورزشی، ادارات و... عنوان كرد.

وی همچنین به قانون جامع حمایت از معلولان اشاره كرد و گفت: سال گذشته 120 معلول برای استخدام در دستگاه های دولتی از سوی بهزیستی استان معرفی شدند اما تاكنون نتیجه قطعی در خصوص به كارگیری آنها اعلام نشده است.

خلیل زاده افزود: بر اساس این قانون یك فرد معلول باید در شرایط مساوی با یك فرد سالم كار كند لذا درصدد جذب معلولان در گروه های همیاری، ایجاد تشكل صنفی معلولان و تعاونی های فراگیر ملی هستیم.

استان 843 هزار نفری خراسان شمالی 14 هزار معلول دارد كه این رقم از میانگین كشوری آن بالاتر است. ك/3

ف/626