۱۳ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۲۵
کد خبر: 80164058
T T
۰ نفر

ژاپن فلزات ناياب قرقيزستان را استخراج مي كند

۱۳ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۲۵
کد خبر: 80164058
ژاپن فلزات ناياب قرقيزستان را استخراج مي كند

دوشنبه - ژاپن در حال انعقاد قراردادي براي استخراج فلزات ناياب در قرقيزستان است.

گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری'24.كی.جی' قرقیزستان حاكیست، مدیر بخش منابع طبیعی و مدنی وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنایع ژاپن در نشستی كه در همین ارتباط در بیشكك پایتخت قرقیزستان تشكیل شد، گفت: هرچند این كشور به فلزات نایاب قرقیزستان نیاز دارد، اما پیش از امضای هر قرارداد شركت های ژاپنی فضای سرمایه گذاری، زیرساخت ها و قوانین این كشور را در بخش استخراج منابع معدنی بررسی خواهند كرد.

'یوكو یاسوناگا' با بیان آنكه مناطق كوهستانی استان های اوش و باتكن قرقیزستان دارای منابع معدنی غنی هستند، گفت: ژاپن برای فعالیت در این كشور شرایط راهها، زیرساخت ها و تامین برق را مدنظر قرار خواهد داد و درصورت رسیدن به جمع بندی مثبت در زمینه تحقیق و استخراج منابع طبیعی با این كشور كار خواهد كرد.

معاون اداره دولتی زمین شناسی و منابع معدنی قرقیزستان نیز گفت: تاكنون اثبات شده این كشور در بخش های شمالی و جنوبی دارای معادن فلزات نایاب زیادی است.

'امیل عثمانبتوف' افزود: این كشور دارای یك میدان بزرگ از ذخایر - كوتسای 2 حاوی عناصر لانتانوم، سریوم، پراسئودیمیوم، نئودیمیوم، ایتریوم، یوروپیوم و لوتتیوم در ناحیه كمین از استان چوی است. این معدن حاوی 3.6 میلیون تن سنگ معدنی و مقدار زیادی از فلزات كمیاب است.

وی ادامه داد: قرقیزستان همچنین دارای بیش از 20 معدن شناخته شده از ذخایر عناصر نایاب شامل ساریسای در استان ایسیك گل، كارادژیلگا در استان تالاس، چوملی در استان جلال آباد، كوپرلیسای در استان چوی و آكسو، قرق بولاك، جیندون، تالدیك و قوندالك در استان اوش است.

عثمانبتوف با بیان آنكه اغلب این سایت ها نیازمند كاوش زمین شناسی بیشتر هستند، افزود: ما در حال آماده سازی پروژه های سرمایه گذاری هستیم و حدود 100 سایت را انتخاب خواهیم كرد تا هر سرمایه گذار درباره پایگاه منابع معدنی ما بداند و جذابترین سایت را انتخاب كند.

معاون اداره دولتی زمین شناسی و منابع معدنی قرقیزستان گفت: توكیو و بیشكك هم اكنون یك توافقنامه بین دولتی امضا كرده اند كه به موسسه زمین شناسی آكادمی ملی علوم قرقیزستان اجازه می دهد گزارشی درباره منابع معدنی این جمهوری بویژه منابع گروه فلزات نایاب، آماده كند.

وی گفت: كار برای یافتن نویدبخش ترین ذخایر عناصر معدنی نایاب در جریان است به طوری كه تا شش ماه آینده گزارش آن آماده خواهد شد و در نیمه دوم سال 2012 ژاپن می تواند شروع به استخراج فلزات نایاب در این كشور كند.

عثمانبتوف با بیان آنكه صنعت معدن قرقیزستان پتانسیل عظیمی برای كار دارد، گفت: به طوری كه برآورد می شود ما حدود یكهزار سایت ذخایر عناصر نایاب داریم كه اگر سرمایه دولتی كافی وجود داشته باشد، می توان ذخایر جدید فلزات نایاب را كشف و آنها را به بازار جهانی عرضه كرد.

یك عضو هیات مدیره اتحادیه معدن كاری قرقیزستان نیز با بیان آنكه ژاپن بخاطر كمبود تامین كنندگان جهانی دیگر به ذخایر عناصر نایاب این كشور علاقمند شده، تصریح كرد: چین تقریبا 90 درصد تامین جهانی عناصر نایاب را در اختیار دارد به طوری كه این كشور در این صنعت انحصار ایجاد كرده است.

'والنتین بوگدتسكی' گفت: از آنجا كه اكنون چین تامین فلزات نایاب برای بازار جهانی را متوقف كرده، سرمایه گذاران بتدریج به سایر كشورهای دارای ذخایر عناصر نایاب نیز علاقه نشان می دهند. یكی از این كشورها قزاقستان است كه ژاپن قصد دارد در سال جاری 30تن دیسپروسیوم از آن خریداری كند.

وی با بیان آنكه سرمایه گذاران ژاپنی با مشاركت قرقیزستان، دست به ریسك می زنند، اظهار داشت: هرچند در قرقیزستان، سیاست مدیریت ذخایر زیرزمینی به روشنی تعریف نشده اما اكنون بیشكك تدوین یك قانون جدید مدیریت را مدنظر دارد.

بوگدتسكی با بیان آنكه انتخاب های ژاپن محدود است، گفت: به هر حال ژاپن یك خریدار عمده عناصر معدنی نایاب است، بویژه از زمانی كه اعلام كرد قصد دارد تولید خودروهای هیبریدی را گسترش دهد، امری كه نیاز به میزان زیادی از عناصر نایاب دارد.

معاون نخست وزیر قرقیزستان نیز توسعه صنعت را برای اقتصاد ضعیف این كشور مهم دانست و اظهار داشت: برآورد 40 میلیارد دلاری ثروت معدنی نقش صنعت معدن را در آینده كشور بسیار مهم ساخته است.

'جومارت اوتاربایف'، صنعت معدن را از صنایع محرك در رشد اقتصادی این كشور در آینده نزدیك دانست و گفت: پایه قانونی غیرشفاف و اینكه مجوزهای بهره برداری تجدید شده و به استخراج كنندگان دیگر واگذار شده بیشتر به فقدان شفافیت منجر خواهد شد.

وی با بیان آنكه برای بهبود وضعیت، اصلاحیه هایی باید برای قوانین تنظیم كننده فعالیت شركت های معدنكاری تدوین شود، افزود: كارگروهی برای این منظور تشكیل شده است.

وی گفت: ویرایش جدیدی از قانون مدیریت ذخایر زیرزمینی قرقیزستان باید در آینده نزدیك تدوین، مالكیت اراضی و پرداخت مالیات اصلاح و شرایط مختلف حاكم بر صدور مجوز و فعالیت شركت های معدنكاری بازبینی شوند زیرا تحقق همه این تغییرات تاثیر زیادی بر این صنعت خواهد داشت.

وی گفت: به هر حال ما باید شرایط مساعد را برای جذب سرمایه گذاری ایجاد كرده و مكانیزم ها برای حفاظت از سرمایه گذاران را بوجود آوریم.

قرقیزستان یكی از جمهوری های فقیر آسیای میانه است.

آساق**1558**1565