چين براي همكاري با ساير كشورها در زمينه فضايي اعلام آمادگي كرد

پكن - چين در آستانه پرتاب فضاپيماي سرنشين دار به مدار زمين اعلام كرد در اين زمينه آماده همكاري با ساير كشورها است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه چین سه شنبه شب گفت: چین مایل است بر اساس اصول ، برابری و سود مشترك با دیگر كشورها در زمینه فضایی از جمله فضاپیماهای سرنشین دار همكاری كند.

'لیو وی مین' تاكید كرد: فعالیت های فضایی چین صد درصد صلح آمیز است و بخشی مهم از تلاش های بشر برای اكتشاف و استفاده از فضا محسوب می شود.

دانشمندان چینی دیروز بخش نهایی كه قرار است فضانوردان این كشور را به آزمایشگاه فضایی در مدار زمین منتقل كند به محل پرتاب حمل كردند.

دانشمندان مركز فضایی چین تمهیدات لازم را فراهم آورده اند تا سه فضانورد این كشور از جمله یك زن بزودی با فضاپیمای سرنشین دار ' شن جو - 9 ' راهی فضا شوند.

این فضاپیما در راستای توسعه اهداف علمی، فضایی چین اواسط ماه جاری میلادی پرتاب خواهد شد.

چین این پرتاب را ماموریتی مهم در راستای ساخت ایستگاه فضایی این كشور تا سال 2020 میلادی می داند.

همچنین برای نخستین بار یك فضانورد زن از كشور چین به فضا اعزام می شود.

فضاپیمایی كه قرار است به زودی به فضا برود ' شن جو - 9 ' نام دارد و با یك فروند راكت ' لانگ مارچ اف 2 ' ساخت چین پرتاب می شود .

این پرتاب از مركز ماهواره ای ' جیو چوان ' در استان ' گان سو ' در شمال غرب چین انجام خواهد گرفت .

قرار است سفینه چینی به آزمایشگاه فضایی ' تیان گونگ - 1 ' ملحق شود .

این آزمایشگاه مهرماه سال گذشته و همزمان با روز استقلال چین طی مراسم خاصی كه بسیاری از مقام های این كشور از جمله رییس جمهور ناظر آن بودند، در مدار زمین قرار گرفت.

برنامه جدید دانشمندان چینی برای فرستادن سه فضانورد این كشور به آزمایشگاه فضایی با تبلیغات قابل توجه رسانه های این كشور همراه است .

آساق ** 275 **