۳۰ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۲۰
کد خبر: 80189444
T T
۰ نفر
شكار گونه هاي جانوري درتالاب هاي بين المللي بروجن ممنوع اعلام شد

بروجن- رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بروجن گفت: شكار پرندگان و گونه هاي جانوري در تالاب هاي بين المللي 'چغاخور و گندمان' و مناطق حفاظت شده اين شهرستان ممنوع است.

'مرتضی منصوری' روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال هیچ گونه مجوز ماهی گیری در تالاب ها و شكار پرندگان و جانوران در مناطق مختلف محیط زیست بروجن صادر نشده است.

وی افزود: متقاضیان برای دریافت مجوز ماهی گیری با قلاب از ابتدای تیرماه می توانند اقدام كنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجن تصریح كرد: قسمتی از مناطق حفاظت شده و شكار ممنوع 'تنگ صیاد' و 'سبزكوه' نیز در این شهرستان واقع است.

منصوری افزود: تالاب بین المللی چغاخور نیز از سال 78 بمدت پنچ سال بعنوان منطقه شكار ممنوع اعلام شده و پس از آن نیز بعنوان منطقه حفاظت شده و شكار ممنوع مطرح است.

وی، مساحت تالاب چغاخور را یك هزار و 500 هكتار و منطقه شكار ممنوع چغاخور را كه اطراف تالاب است یك هزار هكتار عنوان كرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجن با اشاره به اینكه 30 تا 35 گونه پرنده مهاجر در تالاب های شهرستان شناسایی شده، تصریح كرد: هم اكنون 15 گونه پرنده بومی در تالاب گندمان و 20 گونه پرونده بومی در تالاب چغاخور شناسایی شده است.

منصوری افزود: شكار در تالاب ها و مناطق حفاظت شده شهرستان بروجن تخلف است و پیگرد قانونی دارد.

چنگر، كشیما، كاكائی نقره، اردك سرسبز، اردك سیاه، آبچیلك، باكلان، فلامینكو، اگریت، حواصیل خاكستری، صدف خور، اكراسی، آوست، حواصیل ارغوانی، لك لك و انواع غازها از پرندگان شاخص آبزی تالاب ها چغاخور می باشند.

خرس قهوه ای، گراز، سگ آبی، جرد، روباه، تشی و چوله، كل و بز، قوچ و میش و پلنگ نیز از مهمترین گونه های جانوری این مناطق هستند.

عقاب طلایی، عقاب دو برادر، چغد، انواع شاهین، سارگپه، بحری، دلیچه، كركس، شاه بوف، كبك دری، بلدرچین، تیهو، باقرقره، قمری، چكاوك و بالابان از دیگر پرندگان كنار آبزی و شكاری در تالاب های شهرستان بروجن می باشد.

مرق جنگلی، سازرو، لوئی، پلی گلیوم، زنبق، آلاله آبی، بارهنگ آبی، عدسك آبی و اسپارگانیوم نیز از پوشش گیاهی این مناطق محسوب می شود.

ماهی های كپور، آمور، بیك هد، ماهی گوره خری و كندروستوما از گونه های شاخص در تلاب های گندمان و چغاخور هستند.

تالاب بین المللی 'چغاخور' در فاصله 40 كیلومتری مركز شهرستان بروجن واقع است.

تالاب ملی 'گندمان' نیز با یك هزار و 70 هكتار مساحت در نزدیكی تالاب چغاخور قرار گرفته و با دو هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا بلندترین تالاب كشور محسوب می شود.

شهرستان بروجن در فاصله 62 كیومتری مركز چهارمحال وبختیاری واقع شده است.

7361/558/