۳ تیر ۱۳۹۱، ۱۵:۱۱
کد خبر: 80195953
T T
۰ نفر
بيش از يك هزار و 600 شيرازي از ابتلاي خود به ديابت آگاه شدند

شيراز - كارشناس ديابت دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: با اجراي طرح غربالگري ديابت براي زنان و مردان بالاي 30 سال شيرازي، يك هزار و 613 نفر از ابتلاي خود به ديابت نوع دو آگاه شدند.

به گزارش ایرنا ، دكتر پژمان شفیع خانی افزود : طرح غربالگری دیابت از اردیبهشت ماه سال 89 با گشایش مركز فاطمه الزهرا (س) در شیراز آغاز شد و در این مدت 162 هزار و 140 نفر از مردان و زنان بالای 30 سال شیرازی در زمینه دیابت مورد بررسی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: از آغاز اجرای این طرح یك هزار و 613 نفر بیمار جدید مبتلا به دیابت نوع دو شناسایی شدند، كه با در نظر گرفتن 14 هزار و 553 نفر بیمار دیابتی كه از قبل به مراكزغربالگری مراجعه نموده و بیماری آنها تشخیص داده شده بود، هم اینك 16 هزار و 166 نفر بیمار دیابتی در شیراز تحت مراقبت و درمان می‌باشند.

وی اظهار داشت : با توجه به اینكه پیشگیری از بروز دیابت و كنترل عوامل خطرزا در افراد پرخطر، از جمله اهداف طرح غربالگری دیابت می‌باشد، بر این اساس در این طرح 26 هزار نفر بیمار مبتلا به فشار خون بالا و 70 هزار نفر نیز بیمار مبتلا به چربی خون بالا تحت مراقبت و درمان هستند.

شفیع خانی بیان كرد : طرح فاز دو دیابت شهری در 14 دانشگاه كشور در حال اجراست و از اردیبهشت ماه 1389 با افتتاح مركز فاطمه الزهرا (س) واقع درهمت جنوبی به عنوان اولین كلینیك دیابت شیراز، این برنامه در دانشگاه علوم پزشكی شیراز آغاز شد و سپس با افتتاح كلینیك دیابت درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی شهید مطهری در بهمن ماه همان سال و ارجاع بیماران نیازمند به مراقبت‌های تخصصی به آن واحد، همچنان در حال ارایه خدمات می‌باشد.

وی گفت : از زمان آغاز انجام طرح غربالگری دیابت در شهر شیراز با به كار گیری 44 نفر نیروی كارشناس تغذیه، پرستار، ماما و كارشناس IT در 12 مركز بهداشتی درمانی دولتی شیراز در این زمینه خدمت رسانی می‌كنند.

بیماری دیابت به سبب افزایش قند خون به دلیل عدم تولید انسولین دربدن و یا ناكارآمد بودن انسولین تولید شده در بدن فرد بروز می كند و ازعوارض ابتلا به دیابت می‌توان به نابینایی، نارسایی مزمن كلیه، زخم مزمن پا، بیماری قلبی وعروقی اشاره كرد. ك/1

677 /679