۱۲ تیر ۱۳۹۱، ۹:۱۳
کد خبر: 80209984
T T
۰ نفر
ايجاد تعامل ميان منابع طبيعي و فعالان معدني ضروري است

زنجان - رييس سازمان نظام مهندسي معدن استان زنجان، بر لزوم ايجاد تعامل ميان اداره منابع طبيعي، محيط زيست و فعالان معدني تاكيد كرد و گفت: مواد معدني مورد نياز صنعت كشور از دل طبيعت استخراج مي شود.

علی رفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینكه با آغاز اكتشاف و استخراج مواد معدنی، تغییر در شرایط زیست محیطی و منابع طبیعی اجتناب ناپذیر می باشد، افزود:همین موضوع موجب ایجاد اختلاف میان دستگاه های متولی حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و معدنكاران می شود.

رفیعی بهره برداری از منابع معدنی موجود را امری ضروری دانست و اظهار كرد: البته در كنار تمامی این فعالیت های معدنی، بایستی سعی شود پس از اتمام استخراج، تمامی شرایط محیطی را به حالت اول بازگرداند و تا حد امكان خسارات وارد شده به محیط زیست را جبران كرد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان، بر لزوم رعایت استانداردها در بهره برداری از معادن تاكید كرد و گفت: در صورت رعایت این استانداردها كمترین میزان خسارت به محیط زیست وارد و جبران آن آسانتر می شود و مستلزم انجام این امر، استفاده بهینه از نیروهای متخصص و تحصیل كرده معدنی می باشد تا به این طریق اصول علمی در فعالیت های معدنی رعایت شود.

وی با بیان اینكه ارزش اكتشاف و استخراج معادن تا زمان حاضر در جامعه به درستی و به صورت جامع تبیین نشده است، خاطر نشان كرد: عدم برخورداری از اطلاعات كافی موجب پیدا شدن معارضین محلی بسیاری در زمان اكتشاف و ایجاد مانع در ادامه فعالیت های اكتشافی می شود.

رفیعی با بیان اینكه اكتشاف هر معدنی علاوه بر ارزش افزوده برای معدنكاران، زمینه اشتغال افراد بسیاری را ایجاد می كند، افزود: با افزایش ترددها، سرمایه گذاری و رشد واحدهای صنعتی برای فرآوری مواد معدنی، زمینه برای رشد اقتصادی مناطق همجوار با معادن و معرفی ظرفیت های مختلف منطقه ایجاد می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان برلزوم همراهی نمودن معدنكاران توسط مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی برای شكوفایی صنایع معدنی تاكید كرده، یاد آور شد: افزایش موانع اداری موجب فرار سرمایه ها از این صنعت مادر خواهند شد.

7319/522