۲۴ مرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۲۰
کد خبر: 80276026
T T
۰ نفر
شركت گاز خراسان شمالي 820 ميليارد ريال مطالبات معوقه دارد

بجنورد - مديرعامل شركت گاز خراسان شمالي گفت: اين شركت در سال جاري 820ميليارد ريال مطالبات معوقه دارد.

به گزارش ایرنا، 'حسین تقی نژاد' روز سه شنبه در نشستی خبری گفت:‌ حدود 80 درصد از مطالبات این شركت از مشتركان صنعتی شامل نیروگاه شیروان، مجتمع پتروشیمی بجنورد و ادارات دولتی استان است.

وی افزود:‌ اكنون این شركت بابت تامین سوخت نیروگاه شیروان 310 میلیارد ریال مطالبات دارد كه این رقم نسبت به نیمه دوم سال 90 حدود 50 درصد كاهش یافته است.

وی علت رشد مطالبات شركت گاز از نیروگاه و شركت های بزرگ صنعتی استان را ناشی از مصرف بالای آنها دانست و گفت: اكنون میزان مطالبات ما از مجتمع پتروشیمی خراسان ،‌ مستقر در بجنورد، به 120 میلیارد رسیده كه این هزینه مصرف دوماهه این مجتمع است.

تقی نژاد میزان مطالبات شركت گاز خراسان شمالی از ادارات و سازمان های دولتی این استان را 100 میلیارد ریال اعلام كردو گفت: مشتركان خانگی نیز با 27 میلیارد ریال بدهی ، كمترین بدهكاری را در بین مشتركان گاز استان دارند.

مدیرعامل شركت گاز خراسان شمالی گفت: در این استان بیش از 70 درصد گاز در بخش صنعتی و مابقی در بخش خانگی و تجاری مصرف می شود.

تقی نژاد آمار مشتركان گاز خانگی در این استان را 173 هزار خانوار با جمعیت 680 هزار نفر عنوان كرد.

وی به اعتبار سال جاری شركت گاز خراسان شمالی اشاره كرد و گفت: اعتبار تملك دارایی این شركت به 400 میلیارد ریال رسیده كه نسبت به سال قبل 17 درصد بیشتر شده و با آن گازرسانی به حدود 100 روستا و سه شهر استان به اجرا درآمده است.

وی افزود: سال قبل، بدون احتساب تسهیلات بانكی، برای اجرای طرح های گازرسانی در استان 330 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد.

تقی نژاد اضافه كرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، شركت گاز برای تامین منابع برای گازرسانی به روستاها و شهرها مجاز به دریافت تسهیلات بانكی شده كه سهم استان 400 میلیارد ریال تعیین شده است.

وی افزود: به علت كمبود منابع مالی بانك ها در استان تنها 140 میلیارد ریال از تسهیلات بانكی محقق شده كه نیمی از تسهیلات در سال جاری به بانك بازپرداخت می شود.

وی به طرح های افتتاحی گازرسانی در هفته دولت اشاره كرد و گفت: در هفته دولت سال جاری 24 روستای استان با اعتباری بیش از 40 میلیارد ریال به شبكه گاز می پیوندند.

به گفته وی با این اعتبار یك هزار و 420 خانوار روستایی خراسان شمالی از گاز شهری برخوردار می شوند. ك/2

2712/626