۲۵ مرداد ۱۳۹۱، ۱۶:۵۹
کد خبر: 80278608
T T
۰ نفر
ابتلا به مالاريا در سيستان و بلوچستان 86 درصد كاهش يافت

زاهدان – رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي - درماني زاهدان با اعلام خبر كاهش 86 درصدي مبتلايان به مالاريا در سيستان و بلوچستان نسبت به سال 82، گفت: طي هشت سال شمار موارد ابتلا به مالاريا در اين استان از 16 هزار و 363 نفر به دو هزار و 380 مورد كاهش يافت.

دكتر 'منصور شكیبا' روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: وزارتخانه متبوعش در تلاش است تا سال 1404 موردی مبنی بر ابتلا به مالاریا در سیستان و بلوچستان وجود نداشته باشد بر این اساس از مجموع هفت هزار روستای استان كه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی هستند چهار هزار و 833 روستا نسبت به بروز مالاریا ایمن شده اند.

وی توزیع رایگان 210 هزار پشه بند آغشته به حشره كش بین خانوارهای مناطق مالاریا خیز جنوب و مرزی سیستان و بلوچستان و ارایه آموزشهای لازم به آنان، انجام عملیات سم پاشی ابقایی اماكن، لاروكشی و مه پاشی را از اقدامات دانشگاه علوم پزشكی زاهدان برای كاهش ابتلا به مالاریا برشمرد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان گفت: 70 درصد از موارد ابتلا به مالاریا در سیستان و بلوچستان از نوع شدید این بیماری به نام 'فالسیپاروم' است كه از كشورهای همسایه به این استان وارد می شود.

وی اظهار داشت: نبود سیستم ایمنی مناسب در مرزهای سیستان و بلوچستان و انجام نشدن اقدامات كنترلی و پیشگیرانه در زمینه ابتلا به بیماریهای واگیردار در كشور همسایه علت ورود نوع فالسیپاروم مالاریا به استان است.

شكیبا افزود: با برنامه ریزی وزارت بهداشت مبنی بر حذف انتقال محلی فالسیپاروم تا سال 1393 در سیستان و بلوچستان، حضور بیماران وارده از كشورهای همسایه به عنوان یك چالش در اجرای برنامه حذف مالاریا در استان مطرح است.

وی بیان كرد: به اعتقاد كارشناسان دانشگاه علوم پزشكی زاهدان، قطع برق و افت ولتاژ آن در فصل انتقال این بیماری (تابستان) تاثیر مستقیمی در افزایش شمار مبتلایان به مالاریا در سیستان و بلوچستان دارد.

او افزود: افت ولتاژ برق استفاده از وسایل سرمایشی را در فصل گرما كاهش می دهد و با توجه به حضور مردم در فضای آزاد احتمال گزش پشه 'آنوفل' كه ناقل بیماری مالاریاست، افزایش می یابد.

مالاریا یك بیماری تب‌دار عفونی است كه از طریق گزش پشه آنوفل، ماده آلوده به انگل مالاریا از فرد بیمار به انسان سالم منتقل می‌شود./3

7315/2729