۱۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۰:۰۶
کد خبر: 80313418
T T
۰ نفر
صندوق حمايت از محصول زعفران نياز اساسي كشاورزان است

تربت حيدريه- نماينده مردم تربت حيدريه، زاوه و مه ولات در مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به توليد سالانه 60تن زعفران با كيفيت در شهرستانهاي تربت حيدريه، زاوه و مه ولات ، ايجاد صندوق حمايت از اين محصول از نياز ها اساسي كشاورزان است.

'ابوالقاسم خسروی' روز شنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: هر سال كشاورزان با كمبود و نوسانات خرید پباز زعفران در بازار مواجه هستند زیرا افراد سودجو در زمانهای خاص این محصول را در دست گرفته و به كشاورزان با قیمت های زیاد می فروشند.

وی گفت: اگر صندوق حمایت از محصولات كشاورزی ایجاد گردد و حمایت لازم صورت گیرد، قطعا دلالان و سوجویان نمی توانند به اهداف خود كه همان مدیریت كاذب است، برسند.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به جایگاه ارزنده زعفران در چرخه توسعه صادرات غیر نفتی می توانیم با برنامه ریزی صحیح در مورد این محصول به اقتصاد كشور كمك كنیم.

وی گفت: در بررسی های انجام شده در ارتباط با كیفیت و كمیت زعفران تربت حیدریه ضرورت و لزوم احداث یك مركز پژوهشی جامع در این شهرستان احساس می شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: در جهت حمایت از محصول زعفران، پژوهشكده ای با عنوان اولین مركز پژوهشی در كشور با هدف تقویت ، بهبود و رفع مشكلات در این بخش در حال احداث است كه به دلیل مشكلاتی هنوز به بهره برداری نرسیده است.

خسروی افزود: با راه اندازی این پژوهشكده در تربت حیدریه همه بخش های مربوط به زعفران از مرحله كاشت ، داشت و برداشت توسط كشاورزان بررسی می شود.

وی ادامه داد: این پژوهشكده به صورت زیر مجمو عه ای از دانشگاه فردوسی مشهد با مساحتی حدود 23 هكتار در پارك جنگلی پیشكوه احداث شده اما به دلیل نبود زیر ساختها هنوز به بهره برداری نرسیده است.

او گفت: احداث پژوهشكده زعفران از مصوبات سفر ریاست جمهوری در سال 1387بود كه سال گذشته به اتمام رسیده است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این پژوهشكده در سه گروه پژوهشی تولید زعفران ، فرآوری زعفران و اقتصاد و بازاریابی آن با همكاری اساتید و محققان برجسته دانشگاه فردوسی مشهد و مجتمع آموزش عالی تربت حیدریه درحال راه اندازی است.

خسروی بیان كرد: دانشگاه فردوسی مشهد به لحاظ گستردگی زیاد در حوزه كاری امكان این كه بطور موثر درپژوهشكده مدیریت داشته باشد را ندارد لذا تقاضای ما این است كه قبل از افتتاح پژوهشكده، مدیریت آن به مجتمع آموزش عالی تربت حیدریه واگذار شود.

وی گفت: راه اندازی بانك اطلاعاتی درتمام زمینه های مربوط به زعفران ، اطلاع رسانی و جذب پژوهشگر و گردشگر در منطقه ، برگزاری همایش ها و سمینارها ، انجام فعالیت های آزمایشگاهی، كنترل كیفیت و استاندارهای زعفران ، فعال سازی بخش خصوصی ، ایجاد تعامل و همكاری بین مراكز و بخش های مربوط به زعفران، بخشی از فعالیتهای این پژوهشكده خواهد بود.

خسروی افزود: پژوهشكده زعفران در منطقه پیشكوه تربت حیدریه با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال ساخته شده اما به دلیل دوری از شهر زیر ساختهای آن شامل آب ،برق ، تلفن و گاز وصل نشده است كه جا دارد در این زمینه مسوولان ذیربط همكاری لازم را داشته باشند تا این پژوهشكده به بهره برداری برسد.

وی گفت: با راه اندازی پژوهشكده زعفران در تربت حیدریه بیش از 50 نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

2691/659