۵ مهر ۱۳۹۱، ۸:۳۵
کد خبر: 80340933
T T
۰ نفر
اصلي ترين شاخصه شعر مقاومت ظلم ستيزي است

تهران - شاعر و نويسنده معاصر اصلي ترين شاخصه شعر مقاومت را ظلم ستيزي و دفاع از مظلومان در مقابل بيداد گري در جهان عنوان كرد.

'عبدالرحیم سعیدی راد ' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در تعریفی از شعر مقاومت گفت: هر تعریفی كه از یك شعر كامل صورت می گیرد بر این نوع شعر نیز اطلاق می شود ، شعر جنگ محدود به یك دوره خاص زمانی است و اطلاق آن به دفاع مقدس نیز ارزشی بودن آن را نشان می دهد، شعر جنگ زیر مجموعه شعر پایداری است.

وی افزود: هر چه كه از زمان جنگ دور تر شدیم، تعریف گسترده تری وارد ادبیات كشور شد و آن ادبیات پایداری مترادف با ادبیات مقاومت بود ، امروز ادبیات مقاومت مرزهای جغرافیایی را در نوردیده است و در هر كشوری كه با ظالم و تعدی و تجاوز روبروست، این نوع ادبیات خلق می‌شود.

خالق مجموعه ' زخم های خورشید ' گفت : انقلاب های اخیر در مصر ، لیبی ، بحرین و سایر كشورهای اسلامی و موج مقاومت در آنها ادبیات دیگری را برای این كشورها خلق كرده است ، اشعار و متونی كه در این راستا تولید می شوند در دسته بندی ادبیات مقاومت قرار می گیرند.



* اصلی ترین شاخصه ومولفه شعر مقاومت ظلم ستیزی است

وی در مورد شاخصه ها و مولفه های شعر مقاومت گفت: ظلم ستیزی و دفاع از مظلومان از شاخصه های اصلی این نوع شعر به شمار می رود، بیشتر اشعار سروده شده موضوع مقاومت ملت ها و قیام برعلیه ظلم و بیداد گری را در بر می گیرد.

این شاعر معاصر در مورد قالب‌هایی كه می توان شعر مقاومت را با آن سرود گفت: در همه قالب ها می توان این نوع شعر را سرود ، اما از غزل ، رباعی و مثنوی می توان بیشترین بهره را برد.



* شعر مقاومت جایگاه خوبی در ادبیات كشور دارد

شاعر 'فانوس های سنگی ' در مورد وضعیت شعر مقاومت در كشور گفت: در طول تاریخ هر جا كه موضوعی در این راستا مطرح بوده شاهد رشد این گونه ادبی بوده ایم ، برپایی كنگره های شعر مقاومت ، نشست های تخصصی ، فراخوان برای چاپ كتاب و ارائه آثار نشان داده كه ظرفیت های خوبی در شاعران ونویسندگان كشور در این گونه ادبی خاص وجود دارد.

وی قوت اشعار و متون تولید شده را خوب ارزیابی كرد و افزود: برپایی كنگره شعر مقاومت و آثار رسیده نشان از توان بالای شركت كنندگان در این حوزه دارد.



* رایزنان فرهنگی تلاش بیشتری در انعكاس آثار ایرانی داشته باشند

وی یكی از راههای ایجاد تعامل با شاعران دیگر كشورها و همچنین انتقال پیام و مفاهیم ادبی و فرهنگی را ترجمه آثار به سایر زبانها دانست و افزود: در این راستا فعالیت رایزنان فرهنگی در ارائه آثار بسیار موثر خواهد بود.

این نویسنده معاصر گفت : تنها منبع دسترسی ما در داخل كشور برای آشنایی با مقاومت سایر كشورها اخبار رسانه ها و پایگاههای اینترنتی هستند ، بطور یقین لایه های پنهانی از مقاومت در این كشورها وجود دارد كه از نظر بسیاری از شعرا دور مانده است ، سفر به این كشورها ، تبادل اطلاعات و اخبار از طریق رایزنان و فعالان فرهنگی مستقر در آن كشورها ، فرستادن برخی آثار منتشره در این راستا به كشور می تواند ابزار مناسبی برای آشنایی بیشتر شعرا با موضوع مقاومت باشد .

سومین كنگره بین المللی شعر مقاومت آبان ماه جاری در كرمانشاه برگزار می شود.

فراهنگ **1630**1588