۸ مهر ۱۳۹۱، ۱۹:۱۵
کد خبر: 80346839
T T
۰ نفر
كشتزارهاي بيمه شده خراسان شمالي 100 ميليارد ريال خسارت ديد

بجنورد - مدير صندوق بيمه محصولات كشاورزي خراسان شمالي گفت: حوادث طبيعي در سال زراعي گذشته به كشتزارها و باغ هاي زير پوشش بيمه اين استان افزون بر 100 ميليارد ريال خسارت وارد كرد.

'محمد كریمان' روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: بر اساس گزارش كارشناسان این صندوق، سیل و سرما به بیش از 40 درصد از كشتزارها و باغ های زیر پوشش بیمه خسارت وارد كرد.

وی اضافه كرد: اكنون با اجرای طرح نمونه برداری تكمیلی از میزان خسارات وارده از ناحیه حوادث طبیعی به محصولات كشاورزی تحت پوشش بیمه، غرامت ها نیز در حال پرداخت است.

وی افزود: تاكنون بیش از 20 میلیارد ریال غرامت در بخش دام و نیمچه های گوشتی (مرغ مادر) به بیمه گذاران این بخش ها پرداخت شده است.

مدیر صندوق بیمه محصولات كشاورزی خراسان شمالی گفت: پرداخت غرامت به زارعان و باغداران استان نیز تا پایان مهرماه سال جاری و پس از اتمام آخرین نمونه برداری، آغاز خواهد شد.

به گفته وی غرامت در بخش باغی صرفا به بادام كاران شهر 'صفی آباد' اسفراین به میزان حدود چهار میلیارد ریال برای 600 هكتار باغ این منطقه پرداخت شده است.

وی علت تاخیر در پرداخت غرامت ها را ناشی از تاخیر در برداشت برخی محصولات زراعی دانست و گفت: براساس تفاهمنامه بیمه ای، پرداخت غرامت پس از برداشت محصول، با احتساب آخرین میزان خسارت براساس نمونه برداری میزان برداشت سنواتی صورت می گیرد.

كریمان افزود: در سال زراعی 91 - 90 در این استان افزون بر 70 هزار هكتار كشتزار و چهار هزار و 731 هكتار باغ زیر پوشش بیمه قرار گرفته بود كه براساس برآورد اولیه حوادث طبیعی به بیش از 40 درصد از این سطح آسیب رسانده است.

وی آمار دام های زیر پوشش بیمه در استان را در سال زراعی گذشته 138 هزار راس اعلام كرد.

وی اضافه كرد: میزان پرداخت غرامت از سوی صندوق بیمه محصولات كشاورزی استان به كشاورزان خسارت دیده دو تا سه برابر میزان حق بیمه دریافتی است.

مدیر صندوق بیمه محصولات كشاورزی خراسان شمالی گفت: همچنین 73 درصد از حق بیمه محصولات كشاورزی نیز از سوی دولت و 27 درصد از سوی كشاورز پرداخت می شود.

كریمان افزود: با وجود این مزایا، اكثر كشاورزان استان از بیمه سپاری محصولات كشاورزی خود امتناع می كنند.

به گفته وی این در حالی است كه براساس برنامه پنجم توسعه، بیمه محصولات كشاورزی اجباری است و دولت غرامتی برای محصولات كشاورزی آسیب دیده خارج از پوشش بیمه ای پرداخت نمی كند.

كریمان به عملكرد بیمه محصولات كشاورزی در سال زراعی 90- 89 اشاره كرد و گفت: در سال یاد شده 130 میلیارد ریال غرامت به كشاورزان، باغداران، دامداران و زنبورداران خسارت دیده استان خراسان شمالی پرداخت شد.

وی در مورد برنامه بیمه محصولات كشاورزی استان برای پوشش بیمه ای سال زراعی جاری گفت: تاكنون به دلیل ابلاغ نشدن تعرفه جدید از سوی صندوق، پوشش بیمه ای اراضی كشاورزی، با وجود استقبال كشاورزان، آغاز نشده است. ك/3

2712/626/330
۰ نفر