۲۷ تیر ۱۴۰۳، ۸:۴۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85540821
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سهم ناچیز کشاورزان خراسان‌شمالی از بیمه

۲۷ تیر ۱۴۰۳، ۸:۴۵
کد خبر: 85540821
سهم ناچیز کشاورزان خراسان‌شمالی از بیمه

بجنورد- ایرنا- معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: تنها ۵۶ هزار و ۸۲۹ هکتار معادل یک ششم از ۳۴۴ هزار هکتار زمین کشاورزی استان زیر پوشش بیمه قرار دارد.

محمدعلی حسین پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲ هزار و ۲۰۹ هکتار از این سطح باغ، ۵۳ هزار و ۲۸۰ هکتار کشتزار و یکهزار و ۳۴۰ هکتار نیز زیر کشت گیاهان دارویی است.

وی با بیان اینکه کشاورزان در سال زراعی جاری در بیمه کشتزارها نسبت به پارسال بیشتر استقبال نشان داده اند افزود: سال زراعی گذشته ۴۹ هزار و ۶۰۰ هکتار بیمه شد.

معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه باغ داران این استان نسبت به سال گذشته رغبت کمتری نسبت به بیمه داشته اند تصریح کرد: بهره برداران بخش باغی در سال زراعی گذشته ۲ هزار و ۷۶۴ هکتار باغ و یکهزار و ۳۴۰ هکتار گیاهان دارویی را بیمه کردند.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ کشاورزان این استان از ناحیه خسارت محصولات کشاورزی یکهزار و ۳۳۰ میلیارد ریال غرامت دریافت کردند که در قالب ۲۱ هزار و ۲۱۵ فقره انجام شد.

حسین پور تصریح کرد: بهره برداران این استان در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نیز در قالب ۱۴ هزار و ۵۰۰ فقره خسارت بیش از ۴۱۳ میلیارد ریال غرامت دریافت کرده بودند.

وی افزود: کشاورزانی که در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ که زمین های خود را زیر پوشش بیمه برده اند در صورت بروز خسارت و بررسی و بازدید کارشناسان مربوطه میزان غرامت از شهریورماه به بعد پرداخت خواهد شد.

معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی به بارش باران و تگرگ و جریان سیل اخیر نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر محصولات کشتزارها مصادف با پایان برداشت بود اما در مجموع میزان خسارت از ناحیه حوادث مورد بررسی کارشناسان مربوطه قرار می گیرد.

وی افزود: حتی در بخش ماشین آلات بخش کشاورزی نیز در فرایند بیمه گری در صورت خسارت به بهره برداران غرامت پرداخت می شود که در سیل اخیر مواردی از این قبیل وجود د اشت.

حسین پور از کشاورزان خواست تا نسبت به بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند و گفت: خسارت های بخش کشاورزی از جمله حوزه خشکسالی، سرمازدگی، سیل و تگرگ فراگیر است و سالانه خسارت های هنگفتی به بخش کشاورزی وارد می شود اگر بهره برداران هیچ نوع بیمه ای نداشته باشند، کمکی دریافت نخواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی این استان در سال زراعی جاری کمتر با حوادث فراگیر از جمله خشکسالی، سرما و یخبندان مواجه بود و بیشتر شامل خسارات فردی شده است.

معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی افزود: با توجه به اینکه تعهد بیمه در بخش کشاورزی پایین است میزان غرامت آن نیز به همان نسبت است اما همین بیمه باعث خواهد شد که تا حدودی خسارت به کشاورز جبران شود.

وی افزود: دستگاه ها و سازمان های مرتبط تلاش می کنند تا میزان تعهد بیمه در بخش کشاورزی واقعی تر شود تا کشاورزان از بیمه استقبال کنند و هرساله از ناحیه خسارات دچار خسارت های هنگفتی نشوند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha