۱۶ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۱۷
کد خبر: 80358498
T T
۰ نفر
مدارس بدون كتابخانه به سمت پويايي حركت نمي كند

خرم آباد - مديركل آموزش و پرورش لرستان گفت: مدارس بدون كتابخانه و كتاب هاي غيردرسي نمي تواند به سمت پويايي و رشد فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي حركت كند.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار ایرنا، 'حجت الله كلانتری' در دیدار مشترك مدیران كل كتابخانه های عمومی و آموزش و پرورش لرستان ضمن مفید و ضروری برشمردن اینگونه جلسات در جهت تعامل هر چه بیشتر این دو نهاد فرهنگی افزود: مدرسه بدون كتابخانه و كتاب های غیردرسی نمی تواند آنگونه كه ما می خواهیم دانش آموز را به سمت درست اندیشیدن و درست فكر كردن هدایت كند.

وی تصریح كرد: البته باید با روش های خاص و متنوع به دنبال تحقق این امر و استفاده مطلوب از فضاهای كتابخانه ای در استان باشیم چرا كه كتابخانه بدون استفاده هم، فقط یك زیان مادی است.

وی اهدای كتاب به مناسبت های مختلف را یكی از راههای درگیر كردن فكر دانش آموز با كتاب و كتابخوانی دانست و افزود: برگزاری نمایشگاه های كتاب در سطح مدارس نیز می تواند بسیار راهگشا و كارآمد باشد كه در این راستا و تمام حوزه ها و برنامه های مشترك با كتابخانه های عمومی آمادگی كامل داریم.

كلانتر افزود: به منظور پرهیز از سیاست زدگی در حوزه آموزش و پرورش، می توانیم با تعامل با كتابخانه های عمومی و افزایش خدمات فرهنگی به دانش آموزان در آینده ای نزدیك شاهد ساماندهی پروسه فعالیت های فرهنگی دانش آموزی و ارتقای هرچه بیشتر نگاه به مقوله فرهنگ در میان دانش آموزان استان باشیم.

مدیركل كتابخانه های عمومی لرستان نیز گفت: باید در سنین كودكی و نوجوانی به فكر فرهنگ سازی در حوزه كتاب و كتابخوانی باشیم چراكه نقش مدرسه در این سنین بسیار پررنگ و تاثیر گذار است.

'تیمور احمدوند' افزود: نقش معلم و مدرسه در كتابخوان كردن دانش آموزان همانند نقش خانواده در تربیت اجتماعی یك كودك است و اگر دانش آموز در محیط مدرسه به كتاب های غیر درسی دسترسی آسان داشته باشد، كار معلم در این حوزه بسیار ساده تر خواهد شد.

وی با اشاره به اینكه باید در سنین كودكی و نوجوانی به فكر فرهنگ سازی در حوزه كتاب و كتابخوانی باشیم افزود: نقش مدرسه در این سنین بسیار پررنگ و تاثیر گذار است و ما وظیفه داریم به سمتی پیش برویم كه هر مدرسه، خود یك كتابخانه مجهز و مستقل داشته باشد و این كتابخانه مناسب ترین و آرام ترین مكان مدرسه باشد به طوری كه دانش آموز در آنجا آرامش و امنیت فكری را احساس كند.

وی اظهار داشت: همچنین كتابدار نباید در در برابر دانش آموز كتابخوان فقط نقش یك امانت دهنده كتاب را داشته باشد بلكه باید با خلاقیت و ابتكار دنبال شكار اوقات فراغت وی باشد و در راستای غنی سازی این اوقات بوسیله كتاب و مطالعه نهایت تلاش خود را به كار گیرد.

احمدوند در ادامه به برنامه های فرهنگی نهاد كتابخانه های عمومی اشاره كرد و گفت: در همین راستا هرماه در شبكه كتابخوانان حرفه ای یك مسابقه فرهنگی برگزار می شود كه با معرفی یك كتاب خاص و مناسبتی علاقه مندان می تواند در مسابقات خلاصه نویسی و كتابخوانی شركت كنند و جوایز خوب آن بهره مند شوند.

وی تصریح كرد: در همین راستا كمك آموزش و پرورش جهت شركت دادن دانش آموزان در این مسابقات برای ما بسیار ارزشمند و كار گشا است.

7268/630