سیدمجید امامی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: ترویج کتابخوانی یک امر پیچیده ای است که نیازمند تعامل میان دستگاهی است، بیش از ۱۰ سال پیش شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این موضوع ورود کردند.
وی افزود: نهادهای بزرگی در کشور ما متولی کتابخوانی هستند که در راس آنها وزارت آموزش و پرورش است که باید در تعامل با نهاد کتابخانههای عمومی و وزارت فرهنگ بیشتر قرار گیرد. ما نگرانیم از اینکه عدم تعامل، فرصت هایی را از دست ما بدهد و بقایای علاقه نوجوانان ما به کتابخوانی لابلای فضای مجازی و دسترسی های بیهوده و شبکه های اجتماعی از دست برود.
امامی گفت: هنوز نوجوان ایرانی علاقه مند به کتابخوانی است، مهمترین مساله ای که در این مسیر در شورای فرهنگ عمومی دنبال می کنیم و امیدواریم از طریق سند نهضت مطالعه مفید بتوانیم دنبال کنیم این است که آشتی و تعامل بیشتر بین آموزش و پرورش و نظام کتاب باید در کشور ایجاد شود، هر معلم مدرسه باید یک مشاور امین کتاب باشد و هر مدرسه باید حداقل به یک کتابخانه محلی یا مسجدی متصل باشد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: اگر نمی توانیم در انبوه مدارس کتابخانه های پیشرفته ای ایجاد کنیم اما می توانیم آنها را متصل کنیم به کتابخانه ها، تعامل میان مدرسه و کتابخانه یک راهبرد میان مدت اثرگذار برای احیا و پاسخگویی به نیاز نوجوانان و کودکان به کتابخوانی و دسترسی به کتاب های تازه است، البته حتما باید نیازمندهای اولیه اعتبارات کتابخانههای کشور رفع شود.
وی تاکیدکرد: در وزارت فرهنگ دوره هایی شروع شده که ۳۰۰ هزار معلم به صورت برخط و وبیناری آموزش مشاوره کتاب دیدند و نوید این را می دهد که می توانیم با یک لشکر حدودا ۹۰۰ هزار نفری معلمان، به پیشواز تمایل و نیاز و مطالبه نوجوانان در حوزه کتاب برویم.
نظر شما