انسان از زمانی كه پا به مدرسه می گذارد با بهترین دوست خود یعنی كتاب آشنا می شود و درصورتی كه آشنایی دانش آموزان با كتاب هم از درون مدرسه و هم از خانواده برنامه ریزی شود می توان به داشتن نسل آینده ای كتابخوان امیدوار بود.
ترویج فرهنگ كتابخوانی میان كودكان و نوجوانان به معنای تلاش برای علاقه مند كردن آنان به مطالعه به عنوان یك برنامه روزانه بسیار مهم است زیرا ترویج فرهنگ كتابخوانی زمانی موفقیت آمیز خواهد بود كه از دوران كودكی و نوجوانی نهادینه شود كه در این میان بهترین جایگاه مدرسه است.
فرهنگ كتابخوانی از كودكی باید از طریق خانواده به عنوان حركتی بنیادی عادت مطالعه را از خردسالی در كودكان رشد دهد، و با آغاز سن ورود به مدرسه، این مدارس و مربیان هستند كه باید نقش موثری را در ترویج فرهنگ كتابخوانی ایفا كنند.
'اعظم كریمایی' یكی از بانوان دماوندی كه اینك كودكش در مقطع ابتدایی تحصیل می كند معتقد است: ورود فرزندانمان به دنیای مجازی از سنین كودكی آنان را در شرایط تازه ای از ابعاد مختلف و نیز دریافت انبوه اطلاعات در آن سن قرار می دهد.
وی افزود: افزایش روزافزون استفاده از دنیای مجازی و نیز بازی های رایانه ایی موجب شده كودكان و نوجوانان با دنیایی روبه رو شوند كه چیزی جز ناامنی برای آنان نیست و با وجود این شرایط، كتاب می تواند امن ترین پناهگاه كودك و نوجوان است.
كارشناس مشاوره تربیتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا باتاكید بر ترغیب دانشآموزان به مطالعه و كتابخوانی گفت: كتاب و مطالعه، عاملی برای شناخت و رشد دینی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی انسان است.
'الهه حیدری' به نقش مدرسه در ترویج فرهنگ كتابخوانی بین دانشآموزان اشاره و بیان كرد: مدرسه دومین محیط تربیتی است كه تأثیر زیادی در آموزش و رشد شخصیت كودكان دارد زیرا دانشآموزان حساس ترین دوران عمر خود را در مدرسه میگذرانند.
كارشناس مشاور تربیتی ادامه داد: اگر عوامل تربیتی در مدرسه بخوبی وظیفه خود را انجام دهند میتوان به سعادت و ترقی جامعه در آینده بطور كامل امیدوار بود كه در این میان مدیر، مربی، معلم، كاركنان اداری، فضا و امكانات كافی و... از جمله عواملی هستند كه تأثیر زیادی در ایجاد انگیزه و عادت به مطالعه در كودكان و نوجوانان دارند.
مدیر یكی از مدارس شهرستان دماوند نیز با اشاره به اهمیت فرهنگ كتاب و كتابخوانی در بین دانش آموزان گفت: والدین نقش موثری در ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی دارند، زیرا اگر والدین به خرید كتاب برای كودك اهمیت بدهند براحتی میتوانند كودك را به سوی مطالعه سوق دهند.
'فرحناز ایرجی' یكی دیگر از عوامل تاثیرگذار در ترویج فرهنگ كتابخوانی را نوع تدریس معلم دانست و گفت: علاوه بر تأثیر عمیقی كه معلم به عنوان الگو در ترویج فرهنگ مطالعه و كتابخوانی دارد، روش تدریس او نیز یكی از عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی است.
وی ادامه داد: برای نهادینه سازی مطالعه و كتابخوانی در متن فعالیت های آموزش و پرورش باید از روش هایی استفاده كنیم كه دانشآموز نیاز به كتاب غیردرسی و مطالعه پیگیر را با تمامی وجود احساس كند كه یكی از این برنامهها استفاده از روش های تدریس است.
این مدیر مدرسه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اهمیت بخشیدن به كتابخانه های موجود در مدارس بیان كرد: كتابخانه مدرسه را می توان روح و قلب مدرسه دانست چرا كه این مكان میتواند به فضایی برای تغذیه فكری و روحی همه دانشآموزان و كاركنان مدرسه تبدیل شود و تأثیری شگرف و عمیق بر پیشرفت و سعادت آینده همه دانشآموزان بگذارد.
رییس آموزش و پرورش شهرستان دماوند نیز یكی از راههای ترویج فرهنگ مطالعه كتاب و كتابخوانی در بین دانش آموزان را توسعه كتابخانه كلاسی در مدارس سطح شهرستان دانست.
سید 'قاسم حسینی' ادامه داد: برای ترویج فرهنگ مطالعه اجرای طرح 'ایجاد كتابخانه كلاسی' با 120 كلاس در مدارس ابتدایی دماوند از سال گذشته آغاز شده و هر ساله بر این مهم در مدارس راهنمایی و دبیرستان افزوده می شود.
وی با اشاره به برنامه های ویژه كتابخوانی در سطح مدارس شهرستان خاطرنشان كرد: متولیان مدارس سطح شهر با برگزاری برنامه ها و مسابقات مختلف كتابخوانی، خلاصه نویسی كتاب، اشتراك گذاری و اهدای كتاب به كتابخانه های مدرسه در این عرصه فعالیت می كنند.
رییس آموزش و پرورش شهرستان دماوند برگزاری نمایشگاههای كتاب را یكی از راههای جذب و مشاركت دانش آموزان در ترویج فرهنگ مطالعه و كتابخوانی عنوان و بیان كرد: ایجاد بسترهای تبلیغاتی مناسب موجب تغییر نگرش دانش آموزان به مطالعه و كتاب می شود و آنان را در این زمینه فعال و پویا می كند.
وی افزود: مشاركت دانش آموزان در تصمیم گیری های مطالعاتی و بهره مندی از راهنمایی های آنان سبب ایجاد و تقویت انگیزه دانش آموزان برای ترغیب سایر دانش آموزان به مطالعه و رقابت سالم میان آنان می شود.
حسینی سوق دادن مردم به مطالعه مفید و ترویج و توسعه فرهنگ كتاب و كتابخوانی را نیازمند بسترسازی های عمیق و ریشه ای همراه با سرمایه گذاری دانست و اذعان داشت: ارائه دروس شیوههای مطالعه، استفاده یك روز در هفته درس انشا یا ادبیات در كتابخانه مدرسه، معرفی كتاب غیر درسی مرتبط با درس از شیوه های ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی است.
این مقام مسئول ارائه كار پژوهشی در كلاس و مدرسه، اهدای بن كتاب به عناوین مختلف به دانش آموز، آشنا كردن والدین با فواید مطالعه غیر درسی دانشآموزان را در تحقق و دستیابی به این هدف متعالی موثر دانست.
تهرام/7246/
دماوند- درعصر كنوني ارتباطات كه به دنياي مجازي نيز شهرت دارد، كتاب امن ترين پناهگاه براي كودكان و نوجوانان به شمار مي رود زيرا نه تنها آنان را از آسيب هاي احتمالي رسانه هاي الكترونيكي مصون نگه مي دارد بلكه آينده سازاني كتابخوان در اختيار جامعه قرار مي دهد.