۲۰ مهر ۱۳۹۱، ۱۸:۱۳
کد خبر: 80366179
T T
۰ نفر
استاندارد موجب افزايش اعتماد به كالاهاي ايراني شد

همدان - استاندار همدان گفت: تشكيل سازمان استاندارد و نظارت آنها بر كميت و كيفيت كالاهاي توليدي موجب اعتماد مصرف كنندگان داخلي و خارجي به كالاهاي توليد در ايران شد.

به گزارش ایرنا 'علی محمد آزاد' روز پنج شنبه در آیین هفته استاندارد و تجلیل از مدیران 10 واحد برتر و نمونه همدان افزود: باید جایگاه استاندارد در افزایش و ارتقای تولید ملی ، وضعیت سلامت كشور و بهبود در كار را برای مردم تبیین كرد.

وی یادآوری كرد: پیشتر بسیاری از مردم با جایگاه استاندارد آشنایی نداشتند و به علت آشنا نبودن با جایگاه این نهاد، آن را همطراز با سایر دستگاه های دولتی برمی شمردند.

وی اضافه كرد: در چند سال اخیر این ارگان تا حدودی جایگاه خود را پیدا كرد به گونه ای كه اكنون مردم در خرید كالا به وجود علامت استاندارد بر روی این كالا توجه و سپس خرید می كنند.

وی با بیان اینكه فردی نیست كه در انتخاب كالا به مهر و علامت استاندارد آن توجهی نكند بیان كرد: مهر استاندارد به عموم مردم این اطمینان را می دهد كه در تولید این كالا كیفیت، سلامت و وضعیت فنی و بهداشتی آن مورد توجه قرار گرفته است.

رییس شورای استاندارد همدان افزود: مصرف كنندگان به محض روئیت مهر استاندارد با اطمینان خاطر بیشتری كالای مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری می كنند

وی اضافه كرد: در صورت نبود سازمان استاندارد و كنترل نشدن كالاها باید یك آزمون و خطا بر روی كالای تولیدی صورت می گرفت سپس كالای مورد نیاز انتخاب می شد كه این امر برای مصرف كننده هزینه زیادی بر جا می گذاشت.

وی در خصوص نقش و آثار استاندارد سازی كالا در افزایش تولید و صادرات گفت: شماری از تولید و صادر كنندگان به علت منفعت مالی توجهی به كیفیت كالا ندارند و منفعت فوری را به منفعت دائمی كه می تواند در یك كالای با كیفیت باشد، ترجیح می دهند.

وی اضافه كرد: برخی از صادر كنندگان با كاهش كیفیت و كمیت كالا دنبال كاستن قیمت تمام شده و افزایش فروش در بازار داخلی و خارجی و كسب سود بیشتر هستند .

آزاد یادآوری كرد: به علت تداوم چنین روند ناصوابی در یك دوره زمانی كوتاه مدت، استفاده از كالاهای تولید ایران، در كشورهای هدف صادراتی ممنوع اعلام شد.

وی تصریح كرد: صادرات كالای بی كیفیت علاوه بر از دست دادن بازرهای هدف موجب بدبین كردن مصرف كنندگان خارجی نسبت به سایر كالاها تولیدی با كیفیت كرده و آنان تمایلی به خرید آن نشان نداده و در صورت اجبار در خرید دنبال جایگزینی برای این كالا بودند.

وی توسعه استاندارد در سطح استان، نظارت بیشتر بر كالاهای صادراتی و مستقر شدن بازرسان استاندارد در گمرك را از برنامه های در حال اجرای مجموعه استان برای تقویت كالاهای تولید داخل دانست.

7525/551