۲۶ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۰۱
کد خبر: 80375040
T T
۰ نفر
سالروز ازدواج ريحانه نبي اكرم(ص) با اولين امام شيعيان

قم- در سال دوم هجرت دختر نبي اسلام حضرت فاطمه الزهرا(س) با اولين امام شيعيان حضرت علي (ع) با هم پيمان ازدواج بستند تا كنار يكديگر از فراز و نشيب هاي زندگي سربلند عبور كنند.

به گزارش ایرنا، یگانه دختر رسول خدا (س) با صفات اخلاقی و فردی از جمله تقوا، پاكدامنی، حجب و حیا، صبوری، ایثارگری، مهربانی، مدیریت و تدبیر ، امام علی(ع) را مجذوب خویش كرد از این رو حضرت علی‌شخصا به خواستگاری این بانو از پیامبر اكرم (ص) اقدام كرد.

بانو فاطمه قبول كرد تا بقیه عمر خویش را در كنار مردی بگذراند كه عمق معرفت و ایمان حضرت به مبدا و معاد، وحی و نبوت و به طور كلی غیب عالم هستی، علم و عمل و اخلاص وصف ناپذیر وی در صحنه های مختلف زندگی، شجاعت مثال زدنی، زهد و تقوا، ایثار و گذشت، حلم و بردباری، قناعت و سخا، كمال وجودی و جامعیت در علی (ع) تبلور می كرد.

پیامبر اكرم (ص) در مورد ازدواج دخترش فرمود: 'اگر خدا علی را نمی‌‌آفرید برای فاطمه كفو و همتایی وجود نمی نداشت.'

اینگونه صفحه ای جدید از زندگی امام علی (ع) و حضرت زهرا(س) رقم خورد، دارائی علی در آن روز جز یك شمشیر و زره چیز دیگری نبود. علی زره خود را فروخت و مقدمات و مخارج عروسی را فراهم آورد.او با كمال صمیمیت پول آن را خدمت رسول خدا آورد. پیامبر مشتی از آن را بدون آنكه بشمارد به بلال داد، كه برای زهرا، مقداری عطر بخرد و باقیمانده را در اختیار ابی بكر و عمار گذارد، تا از بازار مدینه برای داماد و عروس لوازم زندگی تهیه نمایند. آنان به دستور پیامبر برخاستند و اشیا مختصری كه در حقیقت جهیزیه زهرا بود، خریداری كردند و به محضر پیامبر آوردند.

خانه علی و زهرا، كانون ساده زیستی،‌ زهد، ایثار، انفاق، جهاد، سیاست،‌ اندیشه، شجاعت و هزاران فضیلت دیگر شد ، در این خانه بود كه سلسه امامت و ولایت تربیت شد و تعالیم و آموزه های الهی و اسلامی را در جهان گسترش دادند.

زهرا (س) یك همسر نمونه و مادر مهربان بود، بانو در همه زمینه‏ ها برخوردي مودبانه و مهربانانه داشت. هنگامی كه علی (ع) از جهاد و جبهه جنگ برمی گشت، فاطمه (س) استقبال گرمی از او می كرد. در تمام فعالیتهای علی (ع) او را همراهی می كرد و نسبت به مسائل او و جامعه حساسیت نشان می داد و به این شكل با همراهی ، همفكری و رغبتی كه در خود نشان می داد خستگیها و مرارتهای بیرون را از جسم و روح او دور می كرد.همراهی علی (ع) بود كه زهرا (س) را در تحمل مصائب و مشكلات كارهای خانه یاری كرده و حتی تحمل زخم دست را هم بر او آسان می كرد.

حضرت فاطمه (س) در طول مدت زندگي با امیرمومنان (ع)، هرگز حریم آن حضرت را نادیده نگرفت و در تكریم شخصیت آن بزرگوار كوتاهي نكرد این بانو همانگونه كه در خانه به وظایف خویش عمل كرد در صحنه های سیاسی و اجتماعی برای بیعت گرفتن برای امامت همسرش وارد اجتماع شد تا جایي كه حضرت علي (ع) در این باره فرمود: سوگند به خدا! نه من در زندگي مشتركمان‏فاطمه را به خشم آوردم و نه او مرا به خشم آورد و نافرماني كرد.

خانه این دو كانون مودت و محبت و رحمت بود و علیرغم وجود همه مشكلات و مصائب كه در زندگی مشترك علی (ع) و زهرا (س) بیش از هر خانه دیگر وجود داشت، به اعتراف خود امیرالمومنان نگاه به چهره همسر كردن باعث زدوده شدن هرگونه غم و اندوه می شد، در این باره فرمود: 'سوگند به خدا، من زهرا (س) را تا آن هنگام كه خداوند او را به سوی خود برد، خشمگین و مجبور به كاری نكردم، او نیز مرا خشمگین نكرد و هیچگاه موجب ناخشنودی من نشد... من هر گاه به چهره زهرا (س) نگاه می كردم هرگونه غم و اندوه از من برطرف می شد'

زندگی مشترك حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع) از سال دوم هجری آغاز شد و تا سال11هجری (سال رحلت حضرت فاطمه) یعنی 9 سال ادامه داشت. ك/3

/8138 / 380/