به گزارش ایرنا، بـنـای این مـسـجـد طـبـق روایات مـحـلی به زمان شـیـخ حـسـن مـولان آباد از عـرفای حكـیـم ریاضیـدان مـشـهـور عـصر افـشـاریـه بـر می گـردد كه هـنگام عـزیـمت نادر شـاه افـشـار به بغـداد وی از مـنـطـقـه سـقـز عـبور كـرده و طـبـق درخواسـت شـیـخ حـسـن مـولان آباد بـرای سـاخـت مـسـجـدی بـرای اهالی شهـر سـقـز نادرشـاه دسـتـور سـاخـت ایـن مـسـجـد را در بافـت قـدیـم شهـر سـقـز داد.
در حال حاضر نـیـز بـرخـی از اهالی مـنـطـقـه به ایـن مـسـجـد مـسـجـد شـیـخ حـسـن مـولان آباد می گـویـنـد، از نـشـانه ها و دلایـل صحـت ایـن مـدعا ایـن اسـت كـه در ایـن سـفـر، نادر شـاه دو عـصای مـرصع و یك سفـره مـنـقـوش زیـبای چـرمی را نـیـز به شـیـخ حـسـن هـدیـه می دهـد ایـن وسـایـل در حال حاضـر در قـریـه مـولان آباد كـه آرامگاه ایـن عارف عـالـی رتـبـه در آن قـرار دارد، نگـهـداری می شـود.
هـمـچـنـیـن یك جـلـد قـرآن مجـیـد خـطـی در مـقـبـره شـیـخ حـسـن وجـود دارد كـه تـاریـخ آن به اوآخـر دوره افـشـاریـه دلالـت دارد.
با تـوجـه به كاشـی كاریـهای ایـن مـسـجـد كـه بـیـشـتـر مـربوط به اواخـر افـشـاریـه و اوایـل زنـدیـه اسـت و خـصـوصـیات آن دوران را دارد می تـوان به طـور قـطع مـطـمـئـن شـد كـه بـنـا مـربـوط به دوره افـشـاریـه اسـت و در دوران های بعـدی مـرمت شـده و تعـمـیـرات جـزئـی در آن صـورت گـرفـته شـده اسـت.
مـسـجـد دو مـناره سـقـز واقع در مـحـله مـیان قـلعه سـقـز و در دامـنه یگانه تـپـه تـاریـخـی داخـل شهـر یعـنـی ناریـن قـلعه و در واقع در بافـت قـدیـم شهـر در خـیابان امام خـمـیـنـی (ره) و پـشـت حـسـیـنـیـه سـقـز قـرار دارد.
ایـن مـسـجـد در مـحـیـطـی آزاد سـاخـته شـده و از هـر طـرف باز اسـت از طـرف شـمال به یك كـوچـه سـه مـتـری مـحـدود به تـپـه قـلعه قـدیـم ناریـن قـلعه و خـیابان امام و از طـرف جـنـوب به مـحـوطه باز حـوضخانه راه دارد در جـهـت غـرب به یك گـذرگاه چـهار مـتـری و از طـرف شـرق نـیـز به یك كـوچـه یك مـتـری مـحـدود اسـت.
مـسـجـد دو مناره سقز در سـال 1378 با شـماره ثـبـتـی 2600 جـزو آثـار مـلـی كـشـور به ثـبـت رسـیـد.
مـسـجـد دو مـناره سـقـز نـقـشه ای تـقـریـبا مـربـع شكـل دارد و در سـاخـت ایـن مـسـجـد از مـصالحـی مانـنـد خـشـت خام، ملات گـل، سـنگ های لاشـه، آجـر و چـوب اسـتـفاده شـده اسـت.
ورودی اصـلـی ایـن مـسـجـد در ضـلع غـربـی قـرار گـرفـته اسـت ایـن در ورودی سـر در آجـری با بافـت گـره چـیـنـی آجـر و كاشـی زرد رنـگ دارد كـه معـرف دوره زنـدیـه اسـت بعـد از در ورودی یك دالان ارتـبـاطـی بـرای رسـیـدن به شـبـسـتـان مـسـجـد قـرار دارد كه ابعاد ایـن دالان ارتـباطـی حـدود سه در سه و نیم مـتـر اسـت كـه از هـمـیـن دالان به وسـیـله 9 پـلـه می تـوان به پـشـت ایـن لـبه چـوبـی را به وسـیـله سـنگـهای لاشـه، خـشـت خام و انـدودكاه گـل پـر كـرده انـد.
شـبـسـتـان مـسـجـد دقـیـقا در ضـلع شـرقـی ایـن دالان قـرار دارد كـه از طـریق درگاه جـداگانه می تـوان به آن راه یافـت، ابعاد ایـن شـبـسـتـان حـدود 10 در 12 مـتـر اسـت، سـقـف ایـن شـبـسـتـان با ارتـفاع 2 مـتـر و 80 سـانـتـیـمـتـر هـمانـنـد بـیـشـتـر مـسـاجـد آن مـحـل در روی چـهار سـتـون چـوبـی تـقـریـبا مـدور با سـر سـتـون های چـوبـی شـكـل تكـیـه داده اسـت.
پـشـت بام ایـن مـسـجـد تـا سـال 1364 كاهـگـلـی بود كـه در آن سـال با هـمـت اهـالـی مـحـله انـدود كاهگـل بـرداشـته و پـشـت بام بـنـا آسـفالـت شـد.
قـطـر سـتـون های ایـن بـنـا در حـدود 35 سـانـتـیـمـتـر اسـت كـه بـر روی پـایـه سـتـون هایـی سـنگی با هـمـیـن قـطـر قـرار دارنـد، در ضـلع جـنـوبـی ایـن شـبـسـتـان و قـبل از هـر چـیـزی مـحـراب مـسـجـد جـلـب تـوجه می كـنـد ایـن مـحـراب بافـت قـدیـم خود را كـه هـمان طاق هـلالـی باشـد حـفظ كـرده اسـت البـته به دلـیـل ایـنكـه در سـال 1378 هـمـه مـسـجـد گچكاری مجـدد شـد تـغـیـیـراتـی در تـزیـیـنات و مـشـخـصه های آن به وجـود آمـد به طـوری كـه امـروزه فـقـط مـحـرابـی هـلالـی مـشـاهـده می شـود كـه بـر بالای آن بـسـم الـرحـمـن الـرحـیـم با گـچ قـالـب گـیـری شـده اسـت.
در ضـلع جـنـوبـی شـبـسـتـان عـلاوه بـر مـحـراب، دو راه ارتـباطـی دیگـر كـه دقـیـقا شكـل مـحـراب را دارنـد بـرای راه یافـتـن به ایـوان جـلـوی مـسـجـد تعـبـیـه شـده اسـت.
قـطـر دیـوارهای ایـن مـسـجـد حـدود یك مـتـر و 70 سـانـتـیـمـتـر اسـت كـه در ضـلع جـنـوبـی و داخـل مـحـراب بـه وضـوح می تـوان آن را مـشـاهـده كـرد.
از اسـتـحكام و پـایـداری بـنـا از دوره افـشـاریـه تـاكـنـون بـدون تـردیـد هـمـیـن ضـخامـت و سـتـبـری دیـوارهای آن اسـت در ضـلع شـرقـی شـبـسـتـان شـش تـاقـچـه با انـدازه های مـتـفاوت قـرار گـرفـته اسـت كـه از آن بـرای نگـهـداری مـصحـف ها و وسـایـل دیگـر مـربوط به مـسـجـد اسـتـفاده می شـود در ایـن ضـلع هـمـچـنـیـن یك در ارتـباطـی به اتـاق در ضـلع شـرقـی مـسـجـد كـه بـرای انـباری از آن اسـتـفاده می شـود تعـبـیـه شـده اسـت.
در ضـلع شـمالی شـبـسـتـان و در زمان های قـبـل سكـویـی وجـود داشـته كـه احـتـمالا كاربـرد آن بـرای ایـن بود كـه بچـه هایـی كـه در نماز یـومـیـه شـركـت می كـردنـد بالای آن نمازشـان را به جا می آوردنـد و می تـوانـسـتـنـد امام جـماعـت مـسـجـد را بـبـیـنـنـد اما ایـن سكـو در حال حاضر وجـود نـدارد.
در ایـن ضـلع در سـال 1379 شـومـیـنه ای سـاخـتـنـد كـه بـیـشـتـر جـنبه تـزیـیـنـی دارد و از آن اسـتـفاده چـنـدانـی نمی شـود.
در ایـن ضـلع شـبـسـتـان بجـز ایـن شـومـیـنه دیگـر هـیـچ گـونه عـنـصـر تـزیـیـنـی هـمانـنـد تـاقـچـه یا عـناصـر دیگـر دیـده نمی شـود در ضـلع غـربـی شـبـسـتـان چـهار تـاقـچـه با انـدازه های مـتـفاوت سـاخـته شـده انـد كـه هـمان كاربـرد تـاقـچـه های ضـلع شـرقـی را دارنـد. تـاقـچـه هایـی كـه از آنها نام بـرده شـد به دلـیـل مـتـاخـر بودن گـچ كاری مـسـجـد مـشـخـصه بارزی نـدارنـد كـه بـتـوان آن را بـرشـمـرد فـقـط تـاقـچـه هایـی انـد معـمـولی با شـكـل تـقـریـبا مـسـتـطـیـلـی كـه الـبـته دیـوارهای اضـلاع شـبـسـتـان را از یكـنـواخـتـی بـیـش از حـد خارج كـرده انـد.
در ضـلع غـربـی مـسـجـد عـلاوه بـر دالان ارتـباطـی به شـبـسـتـان اصـلی مـسـجـد دو اتـاق دیگـر نـیـز وجـود دارد كـه در ادوار پـیـشـیـن مـحـل سكـونـت طـلـبه های دیـنـی و مـحـل درس خـوانـدن آنان بود در حال حاضـر كاربـری ایـن دو اتـاق عـوض شـده به طـوری كـه یكـی از اتـاقـ ها به وضـوخانه تـبـدیـل شـده و اتـاق دیگـر نـیـز خالی مانـده اسـت. راه ارتـباطـی به ایـن اتـاق ها از داخـل شـبـسـتـان اسـت از طـریـق اتـاق اول می تـوان به اتـاق دوم راه یافـت احـتـمالا از ایـوان جـلـویـی مـسـجـد به عـنـوان مـصـلای تـابـسـتـانـی اسـتـفاده می شـد به دلـیـل ایـنكـه ایـن مـسـجـد هـمانـنـد اغـلـب خانه های ایـن مـنـطـقـه بـر سـطـحـی شـیـبـدار بـنـا شـده اسـت.
معـماران اولـیـه آن بـرای ایـنكـه بـتـوانـنـد مـسـجـد را بـر روی سـطحـی مـسـطح بـنـا كـنـنـد مجـبـور شـدنـد در جـلـوی مـسـجـد سكـویـی از سـنگ هایـی لاشـه با ارتـفاعـی در حـدود 4 تـا 5/4 مـتـر بـنـا نمایـنـد و سـپـس مـسـجـد را بـر روی ایـن سكـوی سـنگـی بـنـا كـنـنـد. ایـوان جـلـوی مـسـجـد دقـیـقا بـرروی ایـن سكـوی سـنگ چـیـن سـاخـته شـده اسـت. ابعاد ایـن ایـوان 8/4 در 16 مـتـر است كـه با شـبـسـتـان اصلی مـسـجـد دارای بامـی در یك سـطح اسـت ایـن ایـوان در ضـلع غـربـی هـمانـنـد خود مـسـجـد در مجـزایـی دارد بـر بالای ایـن در ورودی سـردری با بافـت گـره چـیـنـی آجـر و كاشـی هـسـت كـه در آن عـبارت ' عـلی مـدد ' نـقـش بسته اسـت. عـلاوه بـر ایـن در ورودی را می تـوان از طـریـق مـحـراب و درهای جانـبـی آن یعـنـی از داخـل شـبـسـتـان مـسـجـد به ایـن ایـوان راه یافـت در ضـلع جـنـوبـی ایـن ایـوان شـش سـتـون چـوبـی با سـر سـتـون هایـی دقـیـقا مشـابه سـتـون و سـر سـتـون های داخـل شـبـسـتـان تعـبـیـه شـده اسـت كـه بار سـنگـیـن سـقـف ایـوان را به دوش می كـشـنـد كـف ایـن ایـوان تـقـریـبا 50 سـانـتـیـمـتـر از كـف شـبـسـتـان اصـلـی مـسـجـد پـایـیـنـتـر اسـت به هـمـیـن دلـیـل سـتـون های آن نـیـز در حـدود نـیـم مـتـر از سـتـون های داخـلی شـبـسـتـان بـلـنـدتـرنـد.
نكـته قـابـل تـوجه در ایـن ایـوان ایـن اسـت كـه بـرای پـوشـانـدن سـقـف آن از چـوب های یك پـارچـه ای به طـول تـقـریـبـی پـنج مـتـر اسـتـفاده شـده اسـت عـلاوه بـر سـتـون های چـوبـی در ایـن قـسـمـت نـرده چـوبـی نـیـز با طـرح سـاده بـرای جـلـوگـیـری از پـرت شـدن افـراد از ایـوان به پـایـیـن مـسـجـد تـعـبـیـه شـده اسـت كـل ایـن مجـمـوعـه ایـوان به جـلـوی مـسـجـد نـمایـی بـسـیار دیـدنـی و زیـبا بخـشـیـده اسـت هـمـیـن بافـت جـلـویـی مـسـجـد آن را در مـیان مـسـاجـد مـنـطـقـه كـردسـتـان و شـایـد هـم ایـران و مـتـمایـز كـرده اسـت.
مـوقـعـیـت دو گـلـدسـته بسـیار زیـبای ایـن مـسـجـد كـه وجه تـسـمـیـه مـسـجـد نـیـز شـده انـد بـدیـن صـورت اسـت كـه دو گـلـدسـته در ضـلع شـرقـی و غـربـی مـسـجـد و دقـیـقا در مـوازات مـحـراب مـسـجـد قـرار گـرفـته انـد هـر دو گـلـدسـته به صـورتـی بـنـا شـده انـد كـه نـیـمـی از آنها داخـل دیـوارهای مـسـجـد قـرار دارنـد و نـیـمـه دیگـر آن نـیـز بـیـرون اسـت.
بـرای سـاخـت مـناره ها در پـی از سـنگ اسـتـفاده شـده و بـرای بـدنـه كـلا آجـر و كاشـی های معـقـلی رنگـی به كار رفـته اسـت ایـن گـلـدسـته ها با اسـتـفاده از كاشـی های معـقـلی و با نـقـوش زیـبای هـنـدسـی تـزیـیـن شـده انـد الـبـته تـزیـیـنات كاشـیكاری دو گـلـدسـته مـتـفاوت اسـت و در كـل گـلـدسـته ضـلع غـربـی تـزیـیـنات بـیـشـتـری دارد بـرای ورود به داخـل گـلـدسـته ها از پـشـت بام و از طـریـق دریـچـه كـوچكـی كـه با یك فـرم در هـر دو مـناره تـعـبـیـر شـده اسـت می تـوان به داخـل مـناره ها راه یافـت انـتهای مـناره ها با شـش سـتـون اسـتـوانه ای كـوچك و با ارتـفاع تـقـریـبـی یك مـتـر به سـقـف مـناره ها مـنـتهـی می شـود.
ارتـفاع گـلـدسـته ضـلع غـربـی از سـطح پـشـت بام حـدود 5 مـتـر و 30 سـانـتـیـمـتـر اسـت و 2 مـتـر و 8 سـانـتـیـمـتـر قـطـر دارد كـه با 11 پـلـه می تـوان به بالای آن راه یافـت. گـلـدسـته ضـلع شـرقـی نـیـز ارتـفاعـی حـدود 5 مـتـر و 80 سـانـتـیـمـتـر و قـطـری حـدود 2 مـتـر و 60 سـانـتـیـمـتـر دارد كـه راه ارتـباطـی بـر بالایـی آن نـیـز از طـریـق 12 پـلـه ممكـن می شـود. گـلـدسـته ضـلع غـربـی 15 سـانـتـیـمـتـر به طـرف كـوچـه غـربـی مـسـجـد مـنحـرف می باشـد در ادوار پـیـشـیـن مـوذن بـرای اذان گـفـتـن به بالای ایـن مـناره ها می رفـت تـا صـدایـش به گـوش هـمـه مـحـله بـرسـد اما در حال حاضـر ایـن رسـم مـنـسـوخ شـده و مـناره ها كاربـرد خـود را از دسـت داده انـد.
حـوض خانه ایـن مـسـجـد نیز در مـنـتهـی الـیـه ضـلع جـنـوبـی مـسـجـد و مجـزا از آن سـاخـته شـده اسـت كه از طـریـق 14 پـلـه مـرمـریـن سـفـیـد كـه در غـرب مـسـجـد سـاخـته شـده انـد می تـوان به آن راه یافـت ایـن حـوض خانه از نـظـر معـماری اهـمیـت فـراوانـی دارد و هـمـزمان با بـنـای اصـلـی مـسـجـد سـاخـته شـده اسـت.
پـلان كـلـی سـاخـتـمان 8 مـتـر اسـت كـه اضـلاع چـهار گانه آن در انـتهای دیـوارها به وسـیـله چـهار فـیـلـپـوش مـتـوسـط به سـقـفـی گـنـبـدی با قـطـر تـقـریـبـی 5 مـتـر مـنـتـهـی می شـود. بـرای روشـنایـی داخـل نـیـز در اطـراف گـنـبـد روزنه های مـدوری تعـبـیـه شـده اسـت كـه بـراحـتـی روشـنایـی داخـل حـوض خانه را تـامـیـن می كـنـد.
در سـاخـت ایـن بـنـا نـیـز هـمانـنـد مـسـجـد در پـی از سـنگ و بـرای بـدنـه از آجـر اسـتـفاده شـده اسـت كـف ایـن حـوض خانه سـنگ فـرش زیـبایـی دارد در چـهار طـرف حـوض نـیـز چـنـد عـدد سـنگ خارای مـیان تـهـی بـرای نـشـسـتـن كـسـانـی كـه وضـو می گـیـرنـد گـذاشـته شـده اسـت.
شـبكـه آبـرسـانـی حـوض و آبـریـزگاه ها در قـدیـم بـدیـن صـورت بود كـه آن كاریـز به وسـیـله جـویـی های سـنگی به داخـل حـوض سـرازیـر می شـد ایـن آب از داخـل حـوض نـیـز دوباره به وسـیـله جـویـی های سـنگـی به تـرتـیـب از آبـریـزگاه ها عـبـور می كـرد و در انـتـها به بـیـرون مـحـوطه آبـریـزگاه ها و حـوض خانه سـرازیـر می شـد ایـن شـبكـه در حال حاضـر آبـریـزگاه ها را شـامـل نمی شـود فـقـط حـوض خانه از آب بـسـیار گـوارا و روشـن كاریـز تـغـذیـه می كـنـد و در آبـریـزگاه ها از آب شهـری اسـتـفاده می شـود.
بـنـابـر اظـهارات معـتـمـدان مـحـل در كـنار ایـن حـوض در اتـاق مجـزا حـوض دیگـری نـیـز وجـود داشـت كـه بـرای غـسـل كـردن نمازگـزاران و تـطـهـیـر امـوات از آن اسـتـفاده می شـد ایـن حـوض بعـدها بـرای گـسـتـرش آبـریـزگاه ها از بـیـن رفـت در گـوشـه های دیـوار ایـن حـوض خانه به تـناوب هـر شـش ردیـف آجـر تـكـه های چـوب دقـیـقا به ضخامت آجـرها كار گـذاشـته شـده تـا فـشـار دیـوارها را مـهار كـنـد و از تـرك خـوردن دیـوارها جـلـوگـیـری شـود.
عـناصـر تـزیـیـنـی به كار رفـته در داخـل ایـن مـسـجـد هـمان تـاقـچـه های گچ كاری شـده شـومـیـنه ضـلع شـمالی شـبـسـتـان و سـر سـتـون های چـوبـی به كار رفـته در مـسـجـد اسـت در دیـوارهای بـیـرونـی مـسـجـد با اسـتـفاده از طاق نـماهای آجـری تـزیـیـن شـده اسـت در هـر طاق نـما مـقـدار زیادی شـمـسـه كـلـوك معـقـلی به طـور سـاده یا چـهارلـنگـه با تـركـیـب زیـبایـی به كار رفـته اسـت از دیگـر عـناصـر تـزیـیـنـی سـرو معـقـلی می باشـد كـه هـمـه ایـن عـناصر تـزیـیـنـی بـر روی زمـیـنه آجـری با بافـت سـاده یا حـصیـری نـقـش شـده اسـت.
كاشـی های معـقـلـی كـه بـرای تـزیـیـن به كار رفـته انـد شـامـل چـهار رنگ سفـیـد ـ آبـی ـ زرد و سـیاه اسـت.
درباره كاربـری بـنـا و نـوع بهـره بـرداری از آن بایـد ذكـر كـرد كـه از ایـن مـسـجـد از ابـتـدای سـاخـت به عـنـوان پـایگاه مـذهـبـی و اجـرای فـریـضه پـنجگانه نـماز جـماعـت اسـتـفاده می شـده اسـت، هـمچـنـیـن طـلـبه های عـلـوم دیـنـی نـیـز بـرای طـلـب عـلـم پـیـش مامـوسـتـا و روحانـی ایـن مـسـجـد می آیـنـد و مـدارج عـلـوم دیـنـی را كـسـب می كـنـنـد هـمـچـنـیـن از طـرف سـازمان مـیـراث فـرهـنگـی اسـتـان كـردسـتـان پـیـشـنهاد شـده اسـت كـه از ایـن مـسـجـد در آیـنـده به عـنـوان كـتـابخانه دیـنـی و مـذهـبـی نـیـز اسـتـفاده شـود.
ایـن مـسـجـد در ادوار مخـتـلـف مـرمت شـده اسـت كـهـنـتـریـن تـاریـخـی كـه در باره مـرمت ایـن مـسـجـد در دسـت اسـت تـاریـخ 1329 هـجـری قـمـری را نـشـان می دهـد ایـن تـاریـخ روی یك سـنگ نـبـشـته كـوچك در داخـل مـقـبـره سـیـد حكـیـم ذكـر شـده اسـت ایـن سـنگ نـبـشـته روی تـاقـچـه سـمـت راسـت مـقـبـره تعـبـیـه شـده و در آن نام سـیـد حكـیـم و خادم آن مـوقع نـیـز آمـده اسـت.
با تـوجه به ایـن سـنگ نـبـشـته می تـوان گـفـت كـه احـیانا در تـاریـخ ذكـر شـده سـقـف مـسـجـد را بـرگـردانـده انـد، چـنـیـن به نظـر می رسـد كـه پـیـش از تعـمـیـر سـقـف ایـن مـسـجـد هـمانـنـد سـقـف حـوضخانه آجـری بود و در ایـن تـاریـخ تـیـرهای چـوبـی بـر آن كار گـذاشـته شـد از آن تـاریـخ تـا سـال های اخـیـر هـر سـاله یا یك سـال در مـیان مـرمـت ها و تـصـرف هایـی در مـسـجـد صـورت گـرفـته اسـت اما آنچـه در ایـنجا قابـل ذكـر اسـت بـرنامـه مـرمت سـال 1378 به بعـد اسـت.
در سـال 1378 دیـوارهای داخـل مـسـجـد و ایـوان ضـلع جـنـوبـی آن گچ كاری شـده و سـقـف مـسـجـد قـیـر پـاشـی و دیـوارهای ضـلع غـربـی نـیـز رفـع رطـوبـت گـردیـد در سـال 1379 دیـوارهای حـوض خانه و سـقـف گـنـبـددار آن بـنـدكـشـی شـد عـلاوه بـر ایـنها كارهای مـرمـتـی جـزئـی نـیـز در دیـوارهای اضـلاع مخـتـلـف مـسـجـد صـورت گـرفـت.
در سـال 1380ب ـرنامـه مـرمـتـی جامعـتـری صـورت گـرفـت به طـوری كـه مـناره ها مـرمت و بـنـدكـشـی شـد، پـلـه های داخـل مـناره ها و كاشـی های به كار رفـته در دیـوارهای مـسـجـد و مـناره ها بازسـازی گـردیـد.
سـقـف كـوبـی داخـل شـبـسـتـان مـسـجـد، مـرمت سـتـون ها و سـر سـتـون های چـوبـی داخـل مـسـجـد و رنگ آمـیـزی آنها از دیگر برنامه های مرمتی مسجد در سال 80 بود.
این مسجد اوایل شهریورماه امسال به دلیل سهل انگاری عوامل اجرایی و پیمانكارانی كه به منظور مرمت و باسازی مسجد فعالیت می كردند طعمه آتش شد كه براثر این آتش سوزی، بخش كوچكی از سقف و قاب های چوبی و شبستان اصلی مسجد دچار خسارت شد كه با هوشیاری اهالی محل آتش در كمترین زمان ممكن مهار شد.
به گفته مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان در راستای مرمت بخش های تخریب شده عملیات تعویض تیرهای سوخته، سقف كوبی و رنگ آمیزی دیوارهای داخلی شروع شده و مقرر شده تا مسجد در اولین فرصت به حالت اولیه خود و شاید بهتر نیز در آید.
امیر الهی گفت: سقف این مسجد از زمان ساخت اصل بنا در دوره افشاریه و زندیه به كرات و به طور كامل تعویض شده و اكنون نیز به اصل و شالوده مسجد كوچكترین آسیبی وارد نشده و خسارت وارده به طور كامل قابل جبران است و این مسجد همانند گذشته اصالت تاریخی خود را حفظ خواهد كرد.ك/4
7346/533
سقز - مسجد دومناره سقز را مي توان يكي از مساجد تاريخي استان كردستان دانست كه پيشينه آن به دوران نادرشاه افشار بر مي گردد و روايت مي كنند شخص نادرشاه دستور ساخت آن را داده است.