۲ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۱۶
کد خبر: 80383018
T T
۰ نفر
شيوع بيماري گال در فصول سرد/بيماري گال به شدت واگير است

تهران - معاون آموزشي بيمارستان پوست رازي دانشگاه علوم پزشكي تهران با رد اخبار منعكس شده درباره افزايش شيوع بيماري گال در تهران، گفت: ميزان سرايت بيماري گال به سرعت اتفاق مي افتد بنابراين مردم با مشاهده نشانه هاي آن بايد فورا به مراكز درماني مراجعه كنند.

دكتر 'امیر هوشنگ احسانی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: شیوع بیماری گال بصورت دوره ای افزایش می یابد و افزایش موارد ابتلای آن در فصول سرد طبیعی است اما آمار ازدیاد آن نسبت به قبل تغییری نكرده است.

وی خاطرنشان كرد بیماری گال، یك بیماری نسبتا شایع به شمار می رود اما تغییر چندانی در میزان شیوع آن مشاهده نشده است.

معاون آموزشی بیمارستان پوست رازی اظهار داشت: بیماری گال به ویژه در فصل های پاییز و زمستان به دلیل تجمع افراد در محیط های بسته مانند سربازخانه ها و مدارس، بیشتر از سایر مواقع منتقل می شود.

احسانی گفت: عامل بیماری گال، انگلی موسوم به 'مایت' Mite است كه از فرد به فرد منتقل می شود و انتقال حیوانی ندارد.

وی افزود: این انگل، كانال هایی زیر پوست ایجاد می كند و حساسیت بدن نسبت به ترشحات این انگل موجب خارش بسیار شدید و اذیت كننده می شود بطوریكه فرد را از زندگی و كارهای روزمره بازمی دارد.

معاون آموزشی بیمارستان پوست رازی گفت: خارش ها بیشتر بین انگشتان دست و پا و ناحیه تناسلی ایجاد می شود و خیلی سریع گسترش می یابد.

احسانی اظهار داشت: این بیماری می تواند تمام گروه های سنی را درگیر كند؛ اگر یك نفر در خانواده به این بیماری مبتلا شود بقیه افراد خانواده نیز به سرعت مبتلا می شوند بنابراین حتما لازم است كه فورا نسبت به درمان بیماری اقدام شود تا سرایت نكند.

وی ادامه داد: تعداد انگل های ایجاد كننده بیماری گال از هشت مورد بیشتر نیست اما خارش آن در سراسر بدن احساس می شود.

معاون آموزشی بیمارستان پوست رازی ادامه داد: رعایت نكردن بهداشت فردی و استفاده از وسایل مشترك مانند شانه از عوامل بروز بیماری گال به شمار می روند.

احسانی یادآور شد انگل گال، مدت زیادی نمی تواند خارج از بدن زنده بماند و در عرض چند ساعت از بین می رود با این وجود بیماری به سرعت گسترش یافته و به هیچوجه خود به خود بهبود نمی یابد.

وی تاكید كرد خارش در بیماری گال بسیار شدید است و هیچ درمانی به جز درمان خاص گال، این بیماری را كنترل نمی كند و استفاده خودسرانه از داروها مانند داروی 'آنتی هیستامین' ، تاثیری در درمان گال ندارد.

معاون آموزشی بیمارستان پوست رازی اظهار داشت: تشخیص بیماری گال نیازی به آزمایش های خاص ندارد و با علایم و نشانه های بالینی آن، تشخیص داده می شود.

احسانی با بیان اینكه ممكن است دانه های قرمز رنگی در بیماری گال، سطح پوست را بپوشاند، گفت: اگر شك پزشك به بیماری گال بیش از 50 درصد باشد، درمان گال را آغاز می كند چراكه حتی اگر تشخیص اشتباه باشد، مشكلی ایجاد نمی كند اما اگر بیماری گال درمان نشود به سرعت سایر افراد را مبتلا خواهد كرد.

وی یادآور شد آمار دقیقی از میزان شیوع بیماری گال در ایران یا تهران در دست نیست؛ این بیماری در همه جای دنیا وجود دارد.

اجتمام(4)**9185 ** 1569
۰ نفر