۴ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۲۶
کد خبر: 80386766
T T
۰ نفر

عيد سعيد قربان در بلوچستان

۴ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۲۶
کد خبر: 80386766
عيد سعيد قربان در بلوچستان

زاهدان - عيد قربان، عيد سرسپردگي و بندگي، با نماز و عبادتش، با قرباني و صدقه اش در خطه تسبيح گوي بلوچستان بستري براي جاري ساختن مفهوم عبوديت و بندگي و جلوه گاه تعبد در برابر خالق يكتاست.

به گزارش ایرنا، عید سعید قربان به عنوان یكی از اعیاد بزرگ اسلامی در سیستان و بلوچستان بویژه در میان مردم بلوچ و اهل سنت این استان دارای آداب و رسوم خاصی است بطوریكه مردم این دیار هر ساله به مدت سه روز به پاس قدردانی از نعمات خدادادی و لطف و عنایت خالق یكتا به شكرگزاری و جشن و شادی می پردازند.

اقامه نماز عید، قربانی كردن، حنابندان، انجام صله رحم، دید و بازدید و حلالیت طلبیدن از شاخص ترین آداب و رسوم آنان در پاسداشت این عید فرخنده است.

خرید گوسفند، دوخت و دوز لباس و خرید كفش، تهیه شیرینی و آجیل و پخت كلوچه محلی از جمله آداب و برنامه های مردم بلوچستان قبل از عید سعید فطر است.

زنان خطه بلوچستان در شب عید قربان دست و پای فرزندان خویش را با حنای قرمز نقش می زنند و از صبح روز عید لباس های پاكیزه و خوشبو بر تن كودكان خود می كنند.

در آستانه عید سعید قربان زن و مردم و پیر و جوان خود را به زیباترین لباس و زیورآلات می آرایند، و با شركت در نماز عید سجده شكر را با پاكترین احساس بدور از غرور و خود پسندی در برابر ذات اقدس وجودی بجای می آوردند.

بزرگان اقوام بلوچ بعد از اتمام نماز عید قربان به منازل خود باز می گردند و گوسفندانی را كه از قبل آماده كردند با بر زبان راندن نام خداوند تعالی برای صدقه دادن به مستمدان ذبح می كنند.

اهل سنت سیستان و بلوچستان عید قربان را یكی از شاخص ترین اعیاد مذهبی خود می دانند بر همین اساس به مدت سه روز با حضور در منازل بزرگان، سران و ریش سفیدان طوایف به جشن و شادی می پردازند.

بازار آشتی كنان، كنار گذاشتن كدورت ها و حلالیت طلبیدن در بین برادان اهل سنت بلوچ در سه روز عید قربان از همیشه داغ تر می شود.

یكی از عشایر بلوچ به خبرنگار ایرنا گفت: ذبح كردن گوسفند یك سنت مهم در بین روستائیان و عشایر جنوب سیستان و بلوچستان در عید قربان است.

'مجید شه بخش' افزود: در عید قربان مردم بلوچ به دید و بازدید یكدیگر می روند و كدورت ها را كنار می گذارند و از یكدیگر حلالیت می طلبند.

وی اظهار داشت: در روز عید قربان كودكان خطه بلوچستان به رسم تبرك از دست بزرگان فامیل و اقوام عیدی می گیرند و سه روز به جشن و پایكوبی می پردازند.

'عبدالحامد رییسی' یكی دیگر از شهروندان بلوچ نیز در رابطه با آداب و رسوم عید قربان گفت: عید قربان فرصت مناسبی برای رفع كدورت ها، برقراری صلح و آشتی است بطوری كه در این روز اكثر مردم به نزد بزرگترها می روند، مشكلات و دلخوری های خود را رفع می كنند.

وی افزود: اقوام و بزرگان طوایف به جوانان بلوچ كه آیین عروسی خود را در عید با بركت و خجسته قربان برپا كنند، هدایایی ویژه اختصاص می دهند.

وی همچنین برپایی رقابت های شتر سواری را از دیگر تفریحات مردم بلوچ در طول سه روز عید قربان برشمرد.

'رستم براهویی' به عنوان یكی از عشایر بلوچ جنوب سیستان و بلوچستان قربانی كردن و دید و بازدید را از شاخص ترین آداب و رسوم اهل سنت دانست.

وی با بیان اینكه قربانی كردن گوسفند، یك سنت حسنه‌ الزامی و موكد در بین اهل سنت بلوچستان است اظهار داشت: در میان آنانی كه توانایی مالی بیشتری دارند‌ مرسوم است اقوام و بستگان برای مصرف گوشت قربانی و برپایی جشن و شادمانی در منزل بزرگ طایفه گرد هم آیند.

وی با بیان اینكه حلالیت خواستن و صله رحم از جمله آداب و رسوم مهم اهل سنت در روز عید قربان است كه به شدت به آن پایبند اند افزود: برادران سنی در این روز به دید و بازدید می پردازند و برای كنار گذاشتن كدورت ها سراغ بزرگ طایفه می روند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی ایرانشهر نیز در این رابطه گفت: عید قربان فرصت مناسبی برای صلح، گذشت و آشتی است و بر همین اساس بیشتر افراد نزد بزرگترها رفته، مشكلات و دل خوری های خود را رفع می‌ كنند.

حجت الاسلام'عیسی بزمانی' ادامه داد: در این روز خجسته اهل سنت خود را مقید می‌ دانند كه سه روز را تعطیل و به تفریح و مسافرت، دید و بازدید اقوام بپردازند.

وی با بیان اینكه توجه به افراد فقیر و مستمند از مسائل مهم دیگر مورد توجه اهل سنت در عید قربان است كه اكنون اجرای آن كمرنگ شده توصیه كرد؛ افرادی كه توانایی و تمكن مالی خوبی دارند به افراد نیازمند طایفه و محل زندگی خود كمك كنند.

وی گفت: برگزاری جشن ازدواج دختران و پسران نیز از سنت های حسنه اجرایی توسط اهل سنت در اعیاد بزرگ است. ك/4

7307 / 653