۱۲ آبان ۱۳۹۱، ۱۲:۰۶
کد خبر: 80397720
T T
۰ نفر
استاندار گيلان از ارائه طرحي براي پرداخت بموقع مطالبات چايكاران خبر داد

رشت - نماينده عالي دولت در گيلان از ارائه طرحي براي پرداخت بموقع مطالبات چايكاران استان هاي شمالي خبر داد.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا، 'كیهان هاشم نیا' در كارگروه چای و برنج كه در شهرستان املش برگزار شد، با بیان اینكه پرداخت مطالبات چایكاران بیشتر از حد به تاخیر افتاده، گفت: باقیمانده 20 میلیارد تومان از مطالبات چایكاران مربوط به سهم كارخانه دار است كه كارخانه داران نیز تا زمان به فروش رفتن محصولات خود مطالبات را پرداخت نمی كنند.

وی همین موضوع را موجب تاخیر در پرداخت بدهی چایكاران عنوان و اظهار كرد: برای اینكه این مشكل حل شود، بر اساس نامه مشترك استانداران گیلان و مازندران به رییس جمهوری؛ مقرر شد20 میلیارد تومان مطالبات چایكاران از كارخانجات چای توسط صندوق كشاورزی پرداخت شود.

استاندار گیلان با بیان اینكه پس از فروش محصولات كارخانجات چای این مبلغ به صندوق بازگردانده می شود، ادامه داد: در تلاشیم از سال آینده با استفاده از این روش پس از 72 ساعت مطالبات چایكاران را پرداخت كنیم.

هاشم نیا خاطرنشان كرد: باید به دنبال تعیین نرخ واقعی قیمت برگ سبز چای بود تا معیشت چایكاران با مشكل مواجه نشود.

وی افزود: بر همین اساس؛ سازمان چای و گروه كارشناسی زیر نظر معاون برنامه ریزی استاندار ماموریت یافتند تا قیمت نهایی برگ سبز چای را با توجه به متوسط هزینه اداره زندگی خانوار روستایی بر مبنای درآمد از 6 دهم هكتار را به دست آورند تا به شورای عالی اقتصاد ارائه شود.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح كرد: بر اساس این طرح مشخص خواهد شد عدد نهایی قیمت برگ سبز چای چیست و در چه مدت زمانی می توان از چه منابعی به جز یارانه و فروش به كارخانجات، به این نرخ واقعی رسید.

وی ادامه داد: در كنار تعیین قیمت واقعی برگ سبز چای باید مراقب واردات غیر رسمی بود كه در این زمینه هم باید راهكارهای لازم دیده شود.

هاشم نیا همچنین از صادرات چای فله ای برای نخستین بار به روسیه خبر داد و گفت: این صادرات آغاز شده و دو هزار و 500 تن چای خشك گیلان تا پایان سال به صورت فله ای وارد آستراخان و از آنجا به روسیه فرستاده می شود.

وی با بیان اینكه سالانه 80 هزار تن چای خشك وارد كشور می شود، اظهار كرد: صادرات چای خشك گیلان در جهت افزایش درآمد چایكاران و ارزآوری برای استان است تا تعادل مناسبی در قیمت های چای خشك در گیلان به وجود آید.

استاندار گیلان با اشاره به بازدید خود از كارخانه نسیم چای املش گفت: در صورت راه اندازی این كارخانه، 65 درصد تولیدات چای استان می تواند برای اولین بار به صورت تركیبی فرآوری شود.

هاشم نیا تاكید كرد: فرآوری و تجارت، حلقه های مطلوب اقتصادی چای است كه راه اندازی كارخانه ها فراوانی تلفات این محصول مهم استان را كاهش می دهد.

وی متنوع سازی تولید و توجه به ارزش افزوده محصولات را در كنار فرآوری چای در بهبود معیشت چایكاران موثر خواند.

استاندار گیلان اضافه كرد: در برنامه ریزی های مربوط به چای، باید به گونه ای عمل كنیم تا منافع چایكار، كارخانه دار و مصرف كننده تامین شود.

به گزارش ایرنا، قیمت هر كیلوگرم برگ سبز چای درجه دو در فصل زراعی جاری سه هزار و 900 ریال و درجه یك هفت هزار ریال بود كه این رقم در سال آینده برای هر كیلوگرم برگ سبز چای درجه یك 9 هزار ریال و درجه دو پنج هزار ریال تعیین شده است.

استان های گیلان و مازندران دارای 34 هزار هكتار باغ چای هستند كه حدود 30هزارهكتار آن در گیلان واقع شده و 60 هزار خانوار كشاورز در این دو استان به امر تولید چای اشتغال دارند.ك/2

695