۲۲ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۲۳
کد خبر: 80411579
T T
۰ نفر
ساخت و سازهاي غير مجاز در دماوند منابع طبيعي را تهديد مي كند

دماوند- ساخت و سازهاي غير مجاز در شهرستان دماوند درسالهاي اخير موجب تخريب و ايجاد مشكلات زيادي در حفظ اماكن و ابنيه مذهبي ،ميراث فرهنگي ،جنگل ها ،مراتع و باغات اين شهرستان شده است .

به گزارش ایرنا،گسترش شهرنشینی و افزایش روزافزون آلودگی هوا و دیگر مشكلات شهری باعث هجوم تعدادی از مردم به مناطق خوش آب و هوا و ساخت و سازهای غیر مجاز در این مناطق شده است .

به گفته برخی از كارشناسان شهری ساخت و سازهای غیر مجاز علاوه بر نداشتن استحكام ،مشكلات زیست محیطی زیادی به شهرها تحمیل می كند.

تعدادی از كشاورزان دماوندی نیز می گویند مشكلات و بی توجهی برخی از مسوولان به مشكلات آنها باعث شد است كه كشاورزان بدنبال فروش زمین های كشاورزی خود به سودجویان باشند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند با اشاره به اهمیت حفظ منابع طبیعی گفت:این منابع از مهم ترین منابع تجزیه شونده و در عین حال گرانبهاترین سرمایه طبیعی هستند.

'علی رهنماییان'افزود:منابع طبیعی نقش مهمی در تولید فرآورده های دامی، دارویی، صنعتی، تعادل آب و هوا، تلطیف و پالایش هوا و حفظ خاك و ذخایر ژنیتیكی و تولید اكسیژن دارند.

وی تصریح كرد ساماندهی گردش آب در طبیعت، تولید چوب، تداوم و حفظ نظام زیستی، تامین گیاهان دارویی و صنعتی و عطری، كاهش سیل و فرسایش خاك، ایجاد منظرگاه های تفرجی و تفریحی و تامین آب شیرین از دیگر تاثیرات منابع طبیعی است .

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان دماوند اظهار كرد استفاده صحیح از زمین، خاك، منابع طبیعی و حفظ جنگل ها، مراتع، كوه ها و دشت ها امنیت زندگی و غذایی انسان ها را به همراه دارد و كوتاهی برای حفظ آن خطرات زیانباری دربرخواهد داشت .

وی اظهار داشت تخریب اراضی ملی با هدف سودجویی منجر به تخریب زمین های كشاورزی و تولید می شود.

رهنماییان ادامه داد: بیشتر تخریب های محیط زیست باهدف احداث ساخت و ساز غیر مجاز در مناطق خوش آب و هوا صورت می گیرد.

وی ترویج فرهنگ درختكاری و توسعه را از عوامل موثر برای جلوگیری از تخریب منابع ملی ذكر كرد و اظهار داشت باید در كنار احداث مجتمع های مسكونی و تجاری به ترویج فرهنگ درختكاری اقدام كنیم .

رییس اداره منابع طبیعی دماوند بهره برداری بهینه از اراضی را جز مهم ترین وظایف این نهاد دانست و گفت: دماوند با داشتن 175 هزار هكتار اراضی موجود در پهنه جغرافیایی خود و به علت نزدیكی به تهران و داشتن آب و هوایی مطبوع همواره با این مشكل مواجه بوده است .

وی اظهارداشت در یك سال گذشته 35 مورد رفع تصرف در سطح 95 هكتار با هدف اعمال تبصره یك ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از مراتع و جنگل های كشور در این شهرستان صورت گرفته است.

این مسوول با بیان اینكه 15 مورد در 120 هكتار اراضی سطح شهرستان اطفاء حریق انجام شده است، ادامه داد: تعداد رفع تصرف بر اساس دستور قضایی شش فقره در 25 هكتار بوده كه با كمك یگان حفاظت از اراضی این نهاد، صورت گرفته است.

دادستان شهرستان دماوند نیز با بیان اینكه ساخت و سازهای غیرمجاز در دو بخش حریم و خارج از حریم شهر صورت می گیرد افزود:سودجویان بیشتر در خارج از محدوده شهر با تغییر كاربردی اقدام به تخریب اراضی این شهرستان می كنند.

'رحیم رستم پور' بیان داشت: قانون حفظ اراضی زراعی و باغات در گذشته متخلفان را تنها با پرداخت جریمه محكوم می كرد، ولی این قانون از سال 85 تاكنون نه فقط مجرم را به پرداخت جریمه محكوم می كند، بلكه نسبت به حفظ كاربری نیز توجه ویژه ای دارد.

این مسوول تنها راه پیشگیری از وقوع این گونه جرائم را اطلاع رسانی دانست و گفت: بیشتر خریداران به علت آگاهی نداشتن از نوع كاربری و خریداری اراضی زراعی اقدام به ساخت و ساز می كنند كه همین امر موجب تخریب زمین خواهد شد.



برخورد با سودجویان



بخشدار مركزی شهرستان دماوند نیز با تاكید بر جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در حریم شهر و روستا، گفت: در راستای حفظ اراضی ملی كشور با نظارت و كنترل شدیدتر و قاطعانه در سطح منطقه با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز برخورد می شود.

'موسی بهرامی' تصاحب اراضی عمومی و ساخت و سازهای غیرمجاز را بدون طی مراحل و ضوابط قانونی جرم دانست و تصریح كرد: بخشداری بخش مركزی دماوند در سطح روستاها به ویژه روستاهای حریم ضمن تقویت و افزایش نظارت‌ و كنترل‌های لازم با جدیت و قاطعیت در مقابل ساخت و سازهای غیرمجاز شهری خواهد ایستاد و در این راه اغماض نخواهد كرد.

بخشدار مركزی دماوند تصریح كرد: اراضی ملی و كشاورزی منبعی ارزشمند برای آیندگان است به ویژه در شرایط كنونی كه توسعه بخش كشاورزی و تولیدات ملی دارای ارزش بسیاری است.

بهرامی با اشاره به اهمیت مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: این موضوع برای مسوولان شهرستان و اهالی به دغدغه ای مهم تبدیل شده است .



**محیط را برای ساخت و ساز غیر مجاز ناامن می كنیم



شهردار دماوند نیز در این باره گفت: برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و جلوگیری از ایجاد آن بایستی محیط را برای فعالان این عرصه ناامن كنیم.

'مرتضی همتی' افزود:باید دستگاههای مختلف با هماهنگی كامل از سوء استفاده سودجویان جلوگیری كرد.

همتی با اشاره به مشكلات شهرداریها در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز، اظهارداشت بدون حمایت مراجع قضایی و دستگاههای اجرایی مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز امكانپذیر نیست .

تهرام/7246/1457/1600 /