۷ آذر ۱۳۹۱، ۱۲:۱۱
کد خبر: 80431229
T T
۰ نفر
مراسم هاي عزاداري سوم شهادت شهيدان كربلا چهره اردبيل را دگرگون كرد

اردبيل – برپايي مراسم هاي عزاداري سومين روز شهادت سالار شهيدان و ياران باوفايش توسط عاشقان اهل بيت (ع) در اردبيل دوباره چهره اين شهر را دگرگون كرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نخستین ساعات بامداد سه شنبه دسته های عزاداری محله های گوناگون شهر اردبیل براساسیك سنت كهن و دیرینه با در دست داشتن پرچمهای ماتم حسینی درحالیكه سالخوردگان در پیشاپیش آنان حركت می كنند رهسپار خیابانهای مركزی واقع در بافت سنتی اردبیل شده اند.

ندای لبیك حسین لبیك و حسینم وای حسینم وای عزاداران باردیگراز هر كوی و برزن شهر به گوش می رسد وحال وهوای معنوی خاصی را حاكم كرده است.

گروه های شبیه خوانی و تعزیه خوانی به همراه اسبها و محملهای مخصوص در میان عزاداران هستند كه درمقابل مساجد و بعضی از محله های از قبل تعیین شده جلوه هایی زیبا از حماسه عاشورای حسینی و قیام كربلا را به تصویرمی كشند.

خیابان شیخ صفی الدین اردبیلی و میدان عالی قاپوی اردبیل مركز عمده تجمع های عزاداران است چرا كه سقاخانه حضرت ابوالفضل العباس (ع) كه در میان مردم اردبیل از تقدس و احترام بسیارخاصی برخوردار است در این خیابان واقع است.

از جمله مكانهایی كه مراسم مخصوص شبیه خوانی قرار است در ساعت 13 ظهر امروز و پس از اقامه نماز ظهر برپا شود میدان مقابل مسجد محله قدیمی اوچدكان اردبیل است كه همه ساله این مراسم با حضور جمع زیادی ازعاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در آن برگزار می شود و تا نزدیكی های غروب ادامه می یابد.

در محله های حاشیه شهر و نیز روستاهای اطراف اردبیل نیز امروز مراسمهای عزاداری و شبیه خوانی به شیوه سنتی و با شكوه فراوان برپا می شوند و مردم سوگوار یاد سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) را كه پیكرمقدسش پس از سه روز به خاك سپرده شد گرامی می دارند.

همچنین همه ساله مراسمی موسوم به دفن نمادین پیكر مبارك امام حسین (ع) در اردبیل برگزار می شود.

مردم اردبیل از چند روز قبل اقدام به پخش احسان و نذریهای گوناگون به یاد شهیدان تشنه نینوا در میان خانواده ها وعزادارن كرده اند و این رسم سنتی امروز نیز به شكل گسترده ادامه دارد.

هرچند عزاداری های حسینی اغلب به ماههای محرم و صفرمحدود می شوند ولی در اردبیل برپایی مراسم موسوم به هفته خوانی مخصوص مردان كه در روزهای پنجشنبه هر هفته برگزارمیشود و نیز مجالس روضه خوانی برای زنان كه در روزهای گوناگون در منازل برپا می شوند ؛ عزاداری های حسین بن علی(ع) را به ماه محرم بعدی پیوند می دهند.

اردبیل به لحاظ پیشینه غنی مذهبی و تاریخی خود از گذشته های دور القاب گرانسنگی مانند دارالارشاد ؛ دارالایمان ؛ دارالامان و دارالعرفان را یدك می كشد و مردم این دیارعشق و ارادت خاصی به اهل بیت (ع) و به خصوص حضرت اباعبدالله الحسین(ع) وماه منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) دارند.

592