۹ آذر ۱۳۹۱، ۱۲:۳۴
کد خبر: 80434354
T T
۰ نفر
نذورات اهدايي به زينبيه اعظم زنجان به بيش از چهار ميليارد ريال رسيد

زنجان- مدير اجرايي زينبيه اعظم زنجان گفت: نذورات اهدايي عزاداران سرور و سالار شهيدان 'ابا عبدالله الحسين' به زينبيه اعظم زنجان به چهار ميليارد و 180 ميليون ريال رسيد.

فرید احدیان ، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عزاداران حسینی ، همچنین تعداد دو هزار و 424 راس دام به صورت ذبح شده ، زنده و وجه خرید گوسفند به این زینبیه اهدا كردند.

وی اظهار كرد: این تعداد دام اهدایی شامل 'دو هزار و 417 راس گوسفند و هفت راس گاو' بود كه در كنار آن ، پنج قطعه خروس و یك قطعه اردك نیز به جمع نذورات اضافه شد.

احدیان ، اضافه كرد: بخشی از نذورات گوشت قربانی زینبیه اعظم زنجان به منظور اهدا و توزیع آن در بین زلزله زدگان آذربایجانشرقی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح كرد: مقدار 706 گرم طلا ، مقادیری لوازم اداری و برقی ، چندین تخته فرش و پشتی و برخی اقلام دیگر نیز در بین نذورات اهدایی به این زینبیه دیده می شود.

مدیر اجرایی زینبیه اعظم زنجان گفت: قریب 200 نفر به صورت ثابت و سیار در كار جمع آوری نذورات اهدایی به این زینبیه همكاری داشتند كه این قابل تقدیر است.

به گزارش ایرنا ، همه ساله در یازدهم ماه محرم دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان با شكوه و عظمت خاص به حركت درآمده و صدها هزارنفر از عاشقان و دلسوختگان سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبداالله الحسین (ع) با سینه زنی و چشم هایی پر از اشك و دلی پر از اندوه و غم ، ارادت قلبی خود را نشان می دهند تا بلكه كمی آرام شوند.

زینبیه اعظم زنجان كه یكی از مهم ترین اماكن مذهبی این شهر محسوب می شود همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از سراسر كشور و حتی خارج از كشور می شود و حاضرین در این مكان مقدس به صورت خالصانه ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) اعلام می كنند.

عزاداران حسینی با شركت گسترده در دسته عزاداری عظیم زینبیه زنجان، وحدت و یكپارچگی شیعیان و عاشقان خط سرخ امام حسین (ع) را به تصویر كشیده و جلوه ای از عشق و دلدادگی خود را به سرور و سالار شهیدان به نمایش می گذارند.

یازدهم محرم شهر زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی جلوه معنوی خاصی به خود می گیرد و عاشقان امام حسین (ع) خود را آماده برای حضور در این اجتماع عظیم و حماسی می كنند تا ندای 'یا حسین و یا زینب' سر دهند و به یاد شهدای دشت كربلا ، ناله كرده و اشك ماتم را از گونه های خود جاری سازند تا بلكه اندكی آرام شوند.

درمسیر حركت دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان، نذوارت نقدی و غیرنقدی زیادی به زینبیه اعظم زنجان اهدا و همچنین ، هزاران راس گوسفند ، گاو و گوساله به صورت زنده تحویل و یا در مسیر حركت دسته عزاداری ذبح می شوند.

قدمت این مكان مقدس ، به بیش‌ از ‎ 400سال می رسد و از جمله مساجد باستانی در استان زنجان محسوب می‌شود و بنا به ‌گفته برخی پیشكسوتان و همسایگان محل مسجد زینبیه زنجان، قبلا به صورت باغی سرشار از گل‌های محمدی بوده است و صاحب این ملك كه‌ اغلب اوقات متوجه صدای 'یازینب یازینب' توام با گریه و شیون می‌شده، تصمیم می‌گیرد بخشی‌از باغ را بصورت 'تكیه' كه ‌در آن سال‌ها متداول و معمول بوده درآورد و نام آن را نیز 'زینبیه' بگذارد.

از زمان احداث تكیه در این باغ سرشار از گل‌های محمدی ، همه ساله مردم متدین و دردمند زنجان در ماههای محرم و صفر درآن جمع می‌شدند و به ‌عزاداری و نوحه سرایی می‌پرداختند و این درحالی بود كه تمامی هزینه‌های تكیه نیز تا زمان حیات صاحب باغ، توسط وی تامین و پرداخت می‌شد.

این مكان مقدس تا سال ‎ 1085هجری قمری همچنان بصورت تكیه در داخل باغ مورد استفاده مومنان قرار می ‌گرفت ولی با توسعه شهر زنجان ، واحدهای مسكونی اطراف آن را فراگرفت و تا كنون سه ‌بار تجدید بنا شده است كه یك مرحله آن باهزینه فرد خیری بنام 'جمیله خانم' و مراحل دیگر نیز به ‌همت و یاری شهروندان متدین زنجان، صورت گرفته است.

زینبیه اعظم زنجان از سالهای بسیار دور با اقبال مردم متدین زنجان روبرو شده و در زمان حاضر نیز از رونق خاصی برخوردار است.

597/522