۲۴ آذر ۱۳۹۱، ۱۰:۳۰
کد خبر: 80455269
T T
۰ نفر
سه آيين عاشورايي فارس در فهرست ميراث معنوي كشور به ثبت رسيد

شيراز- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس گفت: سه پرونده آيين هاي عاشورايي اين استان در فهرست ميراث معنوي كشور به ثبت رسيد.

به گزارش ایرنا فریدون فعالی پنج شنبه شب در جمع خبرنگاران افزود: مراسم تعزیه خوانی صحرارود فسا ، خمیه های برافراشته زرقان و مراسم عزاداری روستای دوان در شهرستان كازرون از جمله این ایین می باشند.

وی با اشاره به مراسم تعزیه خوانی صحرارود فسا به عنوان بزرگترین تعزیه میدانی كشور بیان كرد: این تعزیه با 300 بازیگر در محوطه ای بالغ بر50 هكتار برگزار می شود كه امسال 65 هزار نفر ازمردم ولایتمدار فارس دراین مراسم حضور داشتند.

فعالی به دو آیین دیگر فارس اشاره و اضافه كرد: خمیه های برافراشته زرقان نیز به عنوان یكی از قدیمی ترین آیین های عاشورایی فارس و مراسم عزاداری روستای دوان نیز با توجه به قدمت و متمایز بودن از سایر مراسم های عزاداری دركشور دو آیین دیگر بودند كه با توجه به ویژگی های خاص خود در این فهرست به ثبت رسیده اند.

وی با اشاره به ثبت دیگر آیین های عاشورایی فارس در سال های گذشته دراین فهرست ،ادامه داد: پیش از این آیین های چهارچو گردانی،چك چكو وعمه كوار ( كویار) درشهرستانهای استبهان وخرمبید،آیین های تعزیه خوانی در شهرستان های سروستان ، كازرون ،خرم بید و مرودشت در فهرست میراث معنوی كشور به ثبت رسیده است.

فعالی گفت: تاكنون 18 میراث معنوی استان فارس درفهرست میراث معنوی كشور به ثبت رسیده است كه ثبت این آیین ها در معرفی، احیاء و ماندگاری شاخصه ها و توانمندی های فرهنگی استان تاثیربسزایی دارد.

بر این اساس همایش سراسری ثبت آیین های عاشورایی كشور در روزهای 21 و 22 آذرماه جاری در مازندران برگزار شد كه دراین همایش 150پرونده آیین های عاشورایی استان های مختلف كشور مورد بررسی قرار گرفت . ك/2

7382/667