شور حسینی در دیار فارس+فیلم

۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۵
کد خبر: 85540295
شور حسینی در دیار فارس+فیلم

شیراز-ایرنا-آیین عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) در شهرستان‌های مختلف فارس با حضور گسترده مردم و هیأت‌های مذهبی در بیش از یک هزار تکیه و حسینیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همه ساله در ایام محرم آیین‌های مختلف عزاداری‌ بر اساس یک سنت دیرینه با حضور عاشقان امام‌حسین(ع) برگزار می‌شود.

امسال نیز این آیین‌ها در استان‌های مختلف کشور برپا شد و در استان فارس نیز محلات و مناطق مختلف میزبان حضور گسترده مردم عزادار و همراهی هیأت‌ها برای برگزاری این مراسم بودند.

در اکثر مجالس روحانیان و استادان حوزه و دانشگاه و کارشناسان فرهنگی و مذهبی در خصوص فلسفه قیام حضرت امام‌حسین (ع) سخنرانی کردند و در اکثر حسینیه‌ها و تکایا هم برنامه‌های خاص و سنتی تاسوعا و شب عاشورای حسینی با عزاداری و مرثیه خوانی برگزار شد.

شاهچراغ میزبان عزاداری قشقایی‌ها

در این آیین‌های معنوی که یکی از مهمترین آنها در حرم شاهچراغ (ع) برگزار شد سوگواران سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و هیأت‌های عزاداری به صورت سنتی به عزاداری پرداختند.

حرم شاهچراغ (ع) همچنین میزبان عزاداری اقدام مختلف به ویژه هیات قشقایی‌ها در روز تاسوعای حسینی بود و قشقایی‌ها در روز تاسوعای حسینی با حضور نماینده ولی فقیه در فارس در حرم مطهر شاهچراغ(ع) به عزاداری پرداختند.

شور حسینی در دیار فارس+فیلم

آئین سنتی حجله گردانی و سینی گردانی

برگزاری این مراسم محدود به شهر شیراز نمی‌شد و در این ایام شهرستان‌های مختلف فارس نیز با برگزاری آیین‌های خاص در عزاداری امام حسین(ع) سهیم بودند.

شهرستان آباده یکی از شهرستان‌های فارس بود که به برگزاری آیین‌های خاصی در این ایام پرداخت؛ آئین سنتی حجله گردانی و سینی گردانی به یاد حضرت قاسم (ع) در تاسوعای حسینی در شهر بهمن آباده برگزار شد.

در این آئین بانوان عزادار به صورت نمادین با تزیین حجله قاسم (ع) و سینی گردانی در خیابان‌های این شهر در سوگ جوانان کربلا عزاداری و سوگواری کردند.

مراسم نخل گردانی یاد و خاطره شهدای دشت کربلا

آیین عاشورایی نخل گردانی نیز با بیش از ۲۰۰ سال قدمت یکی از آیین‌های سنتی شهر بهمن در تاسوعا و عاشورای حسینی بود.

در این آئین تاریخی عاشقان اهل بیت (ع) در صبح تاسوعا کتل یا نخل را تزئین کرده و در روز عاشورا با گرداندن آن در شهر، شهدای دشت کربلا را به صورت نمادین تشییع کردند.

این مراسم روز عاشورا با چاووشی خوانی در حرم مطهر امامزادگان احمد و جعفر علیهماسلام به پایان می‌رسد.

۲قرن ترویج فرهنگ عاشورایی در حسینیه کندر شیخ لامرد

حسینیه سیدموسی سیدعباس موسوی کندری (کندر شیخ) از توابع بخش مرکزی شهرستان لامرد، قریب به ۲ قرن فرهنگ عاشورایی و زندگینامه اهل بیت علیهم السلام را ترویج و تبلیغ می‌کند.

مسئول تعزیه «حضرت علی اصغر باب الحوائج (ع) چهارده-کندرشیخ» با تأیید این خبر گفت: ۱۹۰ سال است که نسل به نسل حسینیه سیدموسی سیدعباس موسوی کندری (کندر شیخ از توابع بخش مرکزی لامرد)، ضمن مرمت و بازسازی فضای ظاهری خود، چراغ هدایت و کشتی نجات بودن اباعبدالله الحسین را تبلیغ و اشاعه می‌کند.

سیدعلی موسوی ادامه داد: در زمان رضاخان پهلوی که عزاداری و برگزاری تعزیه ممنوع اعلام شده بود در کندر شیخ این دو امر (عزاداری و تعزیه)، برگزار شده است لذا جبر زمامداران، نتوانسته است گذشتگان ما را از عزاداری برای امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) بازدارد.

وی اضافه کرد: عشق به امت پیامبر (ص) در خاک این منطقه رخنه کرده است چراکه گرمای ۵۰ درجه شهرستان لامرد نیز نتوانسته است مردم را در خانه های خود نگه‌ دارد و اکنون ما مشاهده می‌کنیم در این شدت گرما مردم ساعت‌ها در مراسم عزاداری و تعزیه خوانی امام حسین (ع) حضور دارند و نظاره‌گر آن هستند.

این محب اهل بیت (ع) که معتقد است هر چه سمعی و بصری باشد به مخاطب انتقال مفهوم بیشتری می‌کند افزود: تعزیه دیگری نیز هم راستا با تعزیه کندر شیخ در دهستان کال بخش اشکنان ده‌ها سال است که درحال اجراست و آنچه که امروز برای همگان مبرهن است این است که روضه‌خوانان و تعزیه‌گردانان تأثیر بسزایی بر آگاهی دینی مردم منطقه جنوب به ویژه اهل سنت، جوانان و کودکان داشته اند.

سیدعلی موسوی با تشکر از حضور خودجوش جوانان و اقشار مختلف مردم شهرستان لامرد به ویژه بخش اشکنان در تداوم عزاداری امام حسین (ع) در کندر شیخ گفت: نسخه های تعزیه «حضرت علی اصغر باب الحوائج (ع) چهارده-کندرشیخ» برگرفته و بازنویسی شده از نسخه های قدیمی تعزیه دهستان ملایی و شهر اشکنان است.

در ادامه منصور انصاری از تعزیه خوانان «چهارده-کندرشیخ» با اشاره به سبک و چگونگی تعزیه خوانی گفت: در تعزیه خوانی دو گروه به عنوان اشقیاخوان و اولیاخوان حضور دارند که نحوه و سبک خوانش در هر دو گروه متناسب با هر شخصیت متفاوت است.

به گفته او طی دو قرن اخیر قریب به ۶۰۰ نفر در تعزیه چهارده-کندر شیخ نقش تعزیه خوانی را بصورت جهادی و با عشق و علاقه و بدون چشم داشتی بر عهده داشته‌اند.

شور حسینی در دیار فارس+فیلم

برپایی بزرگترین تعزیه میدانی ایران در صحرارود فسا

همچنین امسال هم مانند سالهای گذشته بزرگترین تعزیه میدانی ایران در صحرارود فسا برگزار شد.

هر سال ۲ روز پس از عاشورای حسینی تعزیه میدانی در روستای صحرارود فسا از توایع استان فارس برگزار می‌شود؛ تعزیه‌ای با پیشینه‌ای دیرینه که در شکل امروزین آن ۲۲ سال سابقه دارد و آذر ۹۱ در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

این تعزیه که هر سال دوازدهم محرم علاقه‌مندان خود را راهی صحرارود فسا می‌کند تا بر گُرده جایگاه‌های تپه مانند به تماشای تعزیه‌ای بنشینند لقب بزرگترین تعزیه میدانی کشور را بر خود دارد و از این نظر بزرگترین است که در میدانی یک هکتاری اجرا می‌شود و گستره‌ای وسیع و پرتحرک از رخدادهای دینی بویژه عاشورای حسینی را زنده می‌کند.

این تعزیه در شکلی که امروز می‌بینیم از ۲۲ سال گذشته به میدان آمده و تنها وقفه آن به ۲ سال کرونایی در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ بر می‌گردد و به طور مداوم، هر سال با موضوع و مجریانی متفاوت برگزار شده است.

امسال شمار بازیگران تعزیه میدانی صحرا رود از یکهزار نفر فراتر رفته و ۲۰۰ نفر از ورزشکاران باستانی کار فارس و مرشد کرمانی برگزیده کشور نیز در صحنه‌ای از آن ایفای نقش می‌کنند.

حدود ۵۰۰ نفر، از جمله بانوان صحرارودی نیز پشت صحنه این تعزیه برای دوخت لباس و تعمیر وسایل فعالیت دارند.

امسال همچنین ۱۵ هکتار پارکینگ برای خودرو تماشاچیان این تعزیه در نظر گرفته شده و در این زمینه برای پذیرایی از مخاطبان مشکلی وجود ندارد.

همچنین مسیر مواصلاتی صحرارود ۲ بانده شده و مدت زمان دسترسی و ترافیک در این جاده کاهش محسوسی خواهد یافت.

امسال عنوان این تعزیه شاخصی، "اشجع الناس" است و شجاعت ابوالفضل‌العباس در حمایت از امام حسین (ع)، به نوعی با شجاعت‌ترین‌های دنیای امروز در مبارزه با ظلم پیوند خورده است.

اهالی فارس در دیگر مناطق استان هم با عزاداری برای شهدای دشت کربلا اشک ماتم ریخته و نوای لبیک یا حسین (ع) در نقاط مختلف فارس طنین‌انداز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha