۲۸ آذر ۱۳۹۱، ۸:۳۴
کد خبر: 80461003
T T
۰ نفر
مهمترين راه كاهش حوادث كار، الزام كارفرمايان به رعايت ايمني است

اصفهان-رييس اداره بازرسي كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي اصفهان گفت: مهمترين راه براي كاهش حواث ناشي از كار ملزم كردن كارفرمايان به استفاده از وسايل ايمني در واحدهاي توليدي است.

'امیرمسعود حاجی رستم' روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: امسال یكهزار و 117 حادثه برای كارگران استان اصفهان رخ داد كه 75 درصد این حوادث به دلیل كوتاهی كارفرمایان بوده است.

وی با اشاره به وقوع بیشترین حوادث ناشی از كار در شهرستان‌های اصفهان، كاشان، شاهین شهر و خمینی شهر، افزود: آمار وقوع این حوادث در اصفهان بیشتر از دیگر استان‌های كشور است تا جایی كه اصفهان را در جایگاه دوم و بعد از تهران قرار می‌دهد.

به گفته وی، كوتاهی كارفرمایان در این زمینه شامل نداشتن حفاظ در ماشین آلات، كمبود وسایل ایمنی و رعایت نكردن دستورالعمل‌های ایمنی در واحدهای تولیدی می شود.

رییس اداره بازرسی كار استان اصفهان با اشاره ه به فوت 49 كارگر در واحدهای تولیدی از ابتدای سال تاكنون گفت: در این مدت 117 نفر قطع عضو، 72 نفر دچار نقص عضو شده‌اند، 423 مورد شكستگی، 48 سوختگی، 334 جراحت و 74 مورد سایر صدمات نیز به ثبت رسیده است.

وی آمار فوت شدگان بر اثر حوادث كار در سال گذشته را 104 نفر اعلام كرد و افزود: بر اساس آمار، پس از صنعت بیشترین حوادث كار، در كارگاه های ساختمانی رخ می‌دهد و با توجه به اینكه تعداد شاغلان در كارگاه های صنعتی 20برابر ساختمان است می‌توان نتیجه گرفت صنعت ساختمان پرحادثه‌ترین كارگاه‌ها برای شاغلان به شمار می‌آید.

حاجی رستم یكی از راهكارهای كاهش این حوادث را همكاری سازمان صنعت، معدن و تجارت برای آموزش و الزام كارفرمایان به استفاده از وسایل ایمنی در واحدهای تولیدی بیان كرد.

به گفته وی، در سال های گذشته، كارگران كمتر به دلیل جراحت‌های سطحی، پارگی و بریدگی‌ها اقدام به شكایت می‌كردند اما افزایش رقم دیه، این روند را تغییر داده است.

رییس اداره بازرسی كار استان اصفهان گفت: 60 بازرس بر عملكرد واحدهای تولیدی نظارت دارند.

ت/7143/1042