توسعه صنعت گردشگري در گرو زيباسازي شهرهاي سيستان و بلوچستان است

زاهدان – استاندار سيستان و بلوچستان گفت: توسعه صنعت گردشگري در اين استان كهن و غني از جاذبه هاي تاريخي و طبيعي در گرو تلاش شهرداران براي زيباسازي شهرهاست.

به گزارش ایرنا، 'حاتم نارویی' روز شنبه در گردهمایی شهرداران سیستان و بلوچستان كه در سراسری اجتماعات استانداری برگزار شد، افزود: متاسفانه گسترش برخی افكار نادرست در بین همگان باعث هراس گردشگران از آمدن به این استان شده است.

وی بیان كرد: از هامون در شمال تا كرانه دریای عمان در جنوب سیستان و بلوچستان سرشار از مناظر زیبا و جاذبه های تاریخی و گردشگری است كه به دلیل كم كاری مسوولان در بخش زیباسازی و فراهم كردن امكانات لازم برای گردشگران، این ظرفیت ها بكر و دست نخورده باقی مانده است.

او اظهار داشت: بندر چابهار به عنوان یكی از زیباترین مناطق سیستان و بلوچستان در سال گذشته تنها پذیرای یك میلیون گردشگر بود كه این تعداد بسیار كمتر از ظرفیت واقعی آن است.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان از سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این استان در آینده نزدیك خبر داد.

نارویی گفت: تا زمان ورود معاون رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان باید شهرداران تمام توان خود را برای زیباسازی شهرها و به نمایش گذاشتن آثار تاریخی و گردشگری آن بكار گیرند.

وی تاكید كرد: هر چند بیشتر شهرداران سیستان و بلوچستان به دلیل فعالیت كمرنگ بخش خصوصی در استان از درآمد كافی برخوردار نیستند اما باید برای معرفی قابلیت های گردشگری منطقه خود تلاش ویژه داشته باشند.

استاندار اظهار داشت: بهبود مبلمان شهری و زیباسازی محیط در جذب گردشگر و درآمدزایی برای شهرداری بسیار تاثیرگذار است و باید راه برای ورود گردشگران باز شود.

وی ادامه داد: در زمانی كه شهر از هر جهت برای سكونت مردم مناسب سازی شود، به طور قطع بستر برای توسعه صنعت گردشگری، اشتغال و افزایش درآمد شهرداری فراهم می شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت برخی مناطق شهری استان از جمله شمال زاهدان (شیرآباد) برازنده مردم نیست و باید شهرداری نسبت به بهبود این وضعیت هر چه سریعتر اقدام كند.

نارویی استفاده بهینه از اموال شهرداری و اجتناب از خرج و مخارج اضافی، حضور مستمر مدیران شهرداریها در حوزه كاری و پاسخگویی به مردم، رعایت قوانین بویژه در حوزه مالی شهرداریها، عدم جذب نیروی انسانی خارج از ضوابط استخدامی را مورد تاكید قرار داد.

وی با تاكید بر نظارت شهرداری بر اجرای قوانین و ضوابط فنی در پروژه های شهری و ساخت و سازها گفت: اگر زلزله بم 50 هزار كشته داد بخش اعظم آن مربوط به عدم رعایت ضوابط فنی در ساخت و سازها و مقاوم سازی آنها بود.

او افزود: اكنون بیشتر ساخت و سازها در اراضی شهرك غرب زاهدان بر پایه اصول و ضوابط فنی نبوده و حوادث طبیعی ممكن است خسارت جانی و مالی به دنبال داشته باشد.

وی اظهار امیدواری كرد كه با همت شهرداری و انجام اقدامات لازم در زمینه تقویت زیرساخت ها بزودی وضعیت شهرك غرب زاهدان ساماندهی شود.

نارویی با تاكید بر توسعه فضای سبز متناسب با جمعیت در شهرهای سیستان و بلوچستان گفت: متولیان شهرداری باید توجه داشته باشند كه درختان مثمر مطابق با شرایط آب و هوایی منطقه در شهرها به عمل آید تا فضای سبز پایداری در منطقه داشته باشیم.

وی بر جلب مشاركت شهروندان در اداره امور شهرها، همكاری شهرداری ها با مجموعه نظارتی و حاكمیتی سیستان و بلوچستان، شتاب دهی به تكمیل پروژه های شهری با هدف بهبود كیفی و كاهش هزینه ها، تهیه برنامه میان مدت پنج ساله از سوی شهرداریها و كاهش هزینه های اضافی تاكید كرد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ضروری است شهرداری ها پروژه های شهری قابل واگذاری به بخش خصوصی را بررسی و تبیین كنند و نسبت به شناسایی منابع جدید درآمدی و پایدار اهتمام ورزند.

نارویی افزود: پارسال بخشی از اعتبارات عمرانی استان سیستان و بلوچستان به دلیل عدم جذب به موقع آن برگشت خورد لذا باید دستگاههای متولی از جمله شهرداریها در جذب مشاركت بخش خصوصی و ارائه به موقع پروژه های عمرانی اهتمام بیشتری داشته باشند.

او همچنین جلوگیری از ساخت و سازهای ناهمگون شهری، توجه به معماری ایرانی – اسلامی در ساخت و سازها، نظارت درون دستگاهی، تكریم ارباب رجوع، ساماندهی مبلمان شهری مطابق با فرهنگ عمومی، جلوگیری از حاشیه نشینی، اجرای مدیریت واحد شهری و ساماندهی بافت فرسوده شهری را از سوی شهرداران سیستان و بلوچستان مورد تاكید قرار داد.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینكه براساس ماده 100 قانون شهرداریها، باید همه ساخت و سازها در حریم شهری پروانه مربوطه را از شهرداری بگیرند، افزود: شهرداری باید نظارت خود را بر ساخت و سازها در شهر بیشتر كند.

7315/7437