۱۲ دی ۱۳۹۱، ۸:۳۷
کد خبر: 80481628
T T
۰ نفر
كاهش استرس دانش آموزان در ايام امتحان با برنامه ريزي و تغذيه مناسب

تهران - كارشناسان مسايل آموزش و پرورش معتقد هستند كه علاوه بر بكارگيري روشهايي براي كاهش استرس دانش آموزان در ايام امتحانات، تغذيه نيز نقش بسزايي در كاهش اضطراب و افزايش قدرت يادگيري آنان دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، هر چند اكنون حدود یك هفته از زمان امتحانات ترم اول دانش آموزان سپری می شود اما پیروی از اصول درست تغذیه و برنامه ریزی منطقی میزان موفقیت فراگیران را در امتحانات باقی مانده دو چندان خواهد كرد.

كارشناسان معتقدند تغذیه نامناسب علاوه بر افزایش استرس و اضطراب، منجر به كاهش تمركز و قدرت یادگیری دانش آموزان می شود.

استرس و اضطراب از حس های مشابه و آشنای دوران دانش آموزی است كه می توان این نوع استرس را با بكارگیری روش های مناسب تا حد قابل توجهی كاهش داد.

برخی از كارشناسان مسائل آموزش و پرورش معتقد هستند كه پیروی از یك برنامه ریزی منظم در طول سال تحصیلی منجر به موفقیت و كاهش استرس در دانش آموزان می شود اما در كنار این نظریه برخی از كارشناسان حوزه بهداشتی نیز معتقدند كه نداشتن تغذیه مناسب در ایام امتحان، براسترس دانش آموزان می افزاید.

كارشناسان می گویند: مطالعه كتاب‌های درسی در طول سال، آموخته‌ها را در ذهن دانش آموزان ماندگارتر می‌كند در حالی كه مطالعه آنها در شب امتحان، میزان این ماندگاری و اثربخشی را كمتر خواهد كرد.

مجید ابهری آسیب شناس و كارشناس امور رفتاری نیز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: حدود 75 درصد از دانش آموزان با نزدیك شدن به فصل امتحان، حدود 42 تا 72 ساعت پیش از امتحان، دچار اضطراب و استرس شب امتحان می شوند و حتی دلپیچه و سردرد شدید به سراغ آنان می آید.

وی با اشاره به اینكه دانش آموزانی كه گرفتار دلهره امتحانی می شوند، چند گروه هستند، می گوید: گروه اول، كسانی هستند كه در طول سال تحصیلی، درس های خود را مطالعه نكرده اند، بنابراین پر واضح است كه مطالعه دروس یك سال در چند شب و روز تقریبا غیر ممكن است.

به گفته وی، دانش آموزان گروه دوم، افرادی هستند كه به علت ترس از والدین و نگرانی از كسب نمره كمتر از 20، دچار دلهره می شوند.

ابهری می افزاید: گروه سوم، دانش آموزان مضطرب حرفه ای هستند كه به دلیل مسایل روحی و تربیتی از شنیدن نام امتحان دچار اضطراب می شوند. این گروه در روزهای باقیمانده به امتحان، دچار بیماریهای ناشی از دلهره می شوند و ممكن است دانسته های خود را نیز فراموش كنند و نتوانند در مرحله آزمون معلومات خود را از ذهن بر روی كاغذ منتقل كنند.

به گفته این كارشناس امور رفتاری، براساس تحقیقات صورت گرفته حدود 65 درصد از دانش آموزان به دلیل اضطراب، گرفتار تجدیدی و نمرات غیر قابل قبول می شوند.

این آسیب شناس و كارشناس امور رفتاری می گوید: آن دسته از والدینی كه خود دچار اضطراب می شوند و این دلهره را به فرزندان خود منتقل می كنند، باید بدانند این دلهره همواره با دانش آموزان خواهد بود؛ حتی در مراحل بالاتر و در آزمون هایی مثل كنكور نیز باعث شكست آنان خواهد شد.

ابهری با اشاره به تغذیه مناسب و رعایت برخی از نكات برای كاهش اضطراب شب امتحان می افزاید: تعطیل كردن میهمانی ها در ایام قبل از امتحان، تغذیه مناسب با غذاهای پر انرژی غیر از غذاهای فوری و پرچرب، استفاده از مغز بادام و گردو، كشمش و مویز در ساعات میان غذا، مصرف دو یا سه لیوان شیر در روز، خواب راحت و آرام در شب های قبل از امتحان بخصوص در شب امتحان، تنظیم برنامه مطالعه برای دانش آموزان در طول ایام سال تحصیلی منجر به كاهش این نوع دلهره ها می شود.

وی تصریح می كند: دانش آموزان در صورت ادامه اضطراب به ویژه در سال های پایان دبیرستان، حتما باید به مشاوران كار آزموده مراجعه كنند.

ابهری اضافه می كند: چنانچه والدین قادر به رفع نگرانی فرزندان خود نیستند، از مشاوران بخواهند تا ترس و دلهره امتحان را از فرزندان آنان دور كنند.

ابهری می گوید: ارایه آموزش به دانش آموزان مبنی بر اینكه ترس از امتحان می تواند منجر به كاهش فعالیت و كارایی ذهن و همچنین كاهش نمرات آنان شود، از فشار فكری دانش آموزان می كاهد.

به گفته وی، آموزش توكل به خدا یكی از اصلی ترین روش های تقویت روحیه فرزندان است كه در كاهش اضطراب دانش آموزان بسیار موثر خواهد بود.

'پریسا ترابی' كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می گوید: دانش آموزان در فصل امتحانات تخم مرغ، كنجد، عسل و غذاهای حاوی آهن مصرف كنند.

وی می افزاید: دانش آموزان در ایام امتحانات سعی كنند سه وعده غذای كامل بخورند و میان وعده های غذایی را در ساعت 10 صبح و میان وعده عصر و میان وعده شب هم قبل از خواب فراموش نكنند.

وی می گوید: مصرف یك لیوان شیر قبل از خواب هم برای خواب آرام در شب ها خوب است و دانش آموزان در این فصل از تحصیل، غذای سنگین نخورند تا صبح با اشتها و سرحال بیدار شده و صبحانه كامل بخورند، چون صبحانه كامل به كارآیی ذهنی آنان در امتحانات خیلی كمك می كند.

ترابی ادامه می دهد: وجود برخی مواد مغذی در صبحانه كمك می كند به ذخیره انرژی در موقع امتحان، مثل تخم مرغ كه از گرسنگی در زمان امتحان پیشگیری می كند.

وی اضافه می كند: عسل و كنجد هم به فعال شدن ذهن دانش آموزان كمك می كند تا از آموخته هایشان در امتحان بیشتر بهره ببرند.

ترابی می گوید: دانش آموزان همچنین در شب های قبل از امتحان از خوردن غذای چرب و سنگین اجتناب كنند.

وی در خصوص مشكل عدم تمركز در امتحان نیز می گوید: این دانش آموزان باید از لحاظ كم خونی بررسی شوند، دختر خانم ها به خصوص باید در منابع غذایی خود غذای آهن دار مصرف كنند، مثل غلات، حبوبات و انواع گوشت و در صورت كم خونی زیاد ضمن مراجعه به پزشك، قرص آهن مصرف كنند.

'پروین افشار' یك كارشناس تغذیه نیز می گوید: مصرف برخی سبزی ها در كاهش اضطراب دانش آموزان بسیار مفید است چرا كه اضطراب موجب كاهش توانایی دانش آموزان در پاسخگویی به سووالات امتحانی می شود براین اساس برای مقابله با این معضل استفاده از غذاهای مناسب توصیه می شود.

افشار می گوید: بعضی میوه ها و سبزی‌ها از قبیل ریحان، نعناع، كاهو و سیب برای كاهش اضطراب سودمند است.

وی با بیان اینكه در روز امتحان نیز بهتر است دانش آموزان و دانشجویان برای افزایش كارایی مغز، مواد سرشار از پروتئین مصرف كنند، می گوید: مواد سرشار از فیبر مانند تخم ‌مرغ، نان تست با عسل یا برشتوك نیز برای گروههای هدف مفید است.

افشار خوردن نان و پنیر و گردو، تخم‌مرغ یا یك ظرف عدسی در روز امتحان را از موارد تاثیرگذار در آرامش دانش آموزان عنوان كرده و می گوید: خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل نیز در كاهش اضطراب بسیار موثر است.

افشار می گوید: كمبود منیزیم یكی از علل كاهش یادگیری است كه خوردن آجیل مغزدار از قبیل بادام، كشمش، فندق، گردو و نخودچی كه سرشار از منیزیم می باشد، در رفع آن مفید است.

اجتمام(5)**9105**1569
۰ نفر