۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۴۹
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85120465
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

باید و نبایدهای تغذیه ای دانش آموزان در روزهای امتحانات

زنجان - ایرنا - بسیاری از دانش آموزان خود را برای برگزاری امتحانات پایانی سال تحصیلی آماده می کنند که در این خصوص رعایت باید و نباید های تعذیه ای می تواند اثر پذیری و نتیجه گیری بهتری را به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایرنا، سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در حالی سپری می شود که اغلب دانش آموزان خود را برای برگزاری امتحانات پایانی سال تحصیلی آماده می کنند، روزهای دلهره آور و پر استرس برای اغلب دانش آموزان که والدین نیز تلاش می کنند تا فضای خوب و آرامی را برای کسب نتایج مطلوب و دلپذیر برای فرزندان خود مهیا کنند.

در این میان کارشناسان تغذیه معتقدند که رعایت الگوی تغذیه ای در این ایام اهمیت بسزایی دارد و نباید از آن غافل شد، هرچند تغذیه در هر سنی می تواند یکی از مهمترین مسائلی باشد که به افزایش حافظه و یادگیری کمک کند و این مهم در دانش آموزان نیز تاثیرات بسزایی در کسب نتایج مطلوب و رضایتبخش از امتحانات دارد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این خصوص معتقد است که پرخوری دانش آموزان در ایام امتحانات موضوع روحی و روانی بوده که خود افزایش استرس را به دنبال دارد و منجر به چاقی در فرد می شود.

عصمت عباسی افزود: دانش آموزانی که در ایام امتحانات پرخوری می کنند و اشتهایی مضاعف پیدا می‌کنند، باید توجه داشته باشند که استرس بحثی روانی است که افراد در قبال آن ۲ نوع واکنش تهاجمی یا افسردگی نشان می‌دهند و در حالت تهاجمی افراد برای آرام کردن خود، به کارهای زیادی از جمله خوردن زیاد غذا روی می‌آورند.

وی اضافه کرد: این افراد به علت فرار از استرس، شروع به پرخوری و بدخوری می‌کنند که این خود موجب تشدید و افزایش استرس شده و حتی آنها را در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می‌دهد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه نحوه تغذیه در زمان امتحانات نقش مهمی در کارآیی و عملکرد مغز دارد، ادامه داد: در زمان امتحانات دانش آموزان دچار اضطراب و استرس می شوند که در اثر اضطراب و استرس میزان ترشح هورمون آدرنالین و کورتیزول دربدن افزایش می یابد و به بدن کمک می کند انرژی بیشتری برای مقابله با شرایط استرس زا داشته باشد.

وی لزوم رعایت نکات در تغذیه روزانه و پیشگیری از استرس و اضطراب را یادآور شد و گفت: مواد کافئین دار مانند قهوه و چای و حتی برخی کاکائوها در کوتاه مدت سبب بیداری و تمرکز حواس می‌شوند، اما خواص آن در مدت چند دقیقه برعکس شده و موجب برهم خوردن تمرکز و حتی کاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب در فرد می‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: آب میوه‌های صنعتی نیز به دلیل داشتن شکر و مواد افزودنی، نامناسب است، به این دلیل که انرژی زیادی را یک جا تخلیه و آزاد می‌کنند به همین دلیل استرس‌زا هستند.

عباسی با بیان اینکه مصرف آب و لبنیات تسکین بخش هستند و می‌توانند در کاهش استرس دانش آموزان موثر باشند افزود: افراد بهتر است در موقع امتحان و استرس، از غذاهای سبک و غذاهایی که انرژی‌ آن، به مرور آزاد می‌شود، استفاده کنند.

به گفته وی، غلات و مواد حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده که بیشتر در نان سنگک و بربری یافت می‌شود و مقدار فیبرآنها بالاست، موجب کاهش استرس در افراد می‌شود.

باید و نبایدهای تغذیه ای دانش آموزان در روزهای امتحانات

وعده های غذایی در امتحانات حذف نشود

وی با بیان اینکه در ایام امتحانات نباید وعده‌های غذایی به خصوص صبحانه که در کنترل استرس نقشی اساسی دارد را حذف کرد، اضافه کرد: در هنگام صبح، میزان ترشح کورتیزول به بیشترین حد خود می رسد و صبحانه موجب کنترل استرس می‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: دانش‌آموزان از خوردن غذاهای چرب و شور در این روزها خودداری کنند، زیرا غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می‌شوند و در شرایط استرس‌زا مانند ایام امتحانات، با ایجاد اختلال در کارکرد دستگاه گوارش سبب مسمومیت و حالت تهوع در فرد می‌شود.

عباسی افزود :مغزهای گیاهی یا آجیل منابع خوبی برای دریافت انرژی و کاهش استرس هستند، در کل این نوع مغزها، منابع خوبی از فیبر و اسیدهای چرب ضروری، از جمله امگا ۶ و ۳ و بسیاری املاح دیگر هستند و چربی آنها بی‌ضرر محسوب می‌شود و حتی در صورت مصرف معقول (یک مشت در روز)، باعث از بین رفتن و کاهش چربی‌های مضر بدن نیز می‌شوند.

وی با بیان اینکه به دانش آموزان توصیه می شود که در زمان کار یا مطالعه غذا نخورند، گفت: برای این کار زمان خاصی باید در نظر گرفته و با آرامش بیشتری غذا میل شود و غذای مصرفی خوب جویده و آرام میل شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: دانش آموزان از مصرف زیاد شیرینی و تنقلات خودداری کنند چراکه این خوراکی‌ها ممکن است در نگاه اول انرژی‌زا به نظر برسد اما باید توجه داشت که این قابلیت در آنها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به آنها دست خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در کیفیت خواب در شب امتحان مفید است گفت: صبحانه غذای اصلی است، که باید کامل تر و ناهار و شام کمی مختصرتر میل شود.

این مسوول ادامه داد: همچنین دانش آموزان می توانند در صبح روز امتحان و به منظور افزایش کارآیی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم‌مرغ، نان تست با عسل یا برشتوک استفاده شود.

عباسبی افزود: همچنین خوردن نان و پنیر و گردو یا تخم‌مرغ یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می‌کنند تا در طول امتحان آرام باشند، همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.

این کارشناس با تاکید بر اینکه بعضی از دانش‌آموزان به دلیل اضطراب زیاد نتایج رضایت بخشی از امتحانات کسب نمی‌کنند ادامه داد: بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه بعضی از سبزی‌ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید است خاطر نشان کرد: دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه مفصل بخورند، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha